Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Databasprogram


DaNilsson

Rekommendera Poster

Jag har börjat lära mig ASP och nu vill jag kunna använda mig av databaser. Vad finns det för program för detta på Mac? Finns det möjligtvis någon enkel freeware-lösning? Jag är en riktig nybörjare på området, så jag är tacksam för alla tips! :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den vanligaste databasen i kombination med asp torde vara access. Access finns dock inte för mac. Jag hade istället rekommenderat kombinationen php (istället för asp) och mysql (istället för access), vilka båda är sk opensource. Sök här i forumet efter php så hittar du länk.

 

Annars är FileMaker ett alternativ till access, iaf så länge du inte ska göra webbgrejer utan mest för desktopbruk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Dock blev det lite svårt nu...jag som precis lärt mig ASP... Det finns alltså inget bra databasalternativ om man vill köra ASP, förutom FileMaker? I så fall får jag väl ge mig på PHP, men det känns lite onödigt just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Började själv med ASP, men övergav det för PHP av samma anledning som givit dig problem.

 

PHP är lite klurigt i början, men efter ett tag, när man vant sig, är det faktiskt enklare. Jag upplever det som om man inte behöver skriva lika mycket kod och att det finns ett större utbud av kommandon etc. Jag är dock nybörjare så det kan hända att min bedömning inte är 100% korrekt, men det är i alla fall min upplevelse.

 

Jag rekommender två sidor. Först och främst IDG/Webstudios nybörjarguide till PHP. Den är kort, men mycket kärnfull!! Adressen är http://www.idg.se/webstudio/pub/object.asp?id=11

 

Min andra rekomendation är www.php.net där det till och med finns en svensk guide!

 

Mitt tips är att byta till PHP. Det är inte svårt och dessutom är det mer "anpassat" för oss mac-ägare. Lycka till! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar! Bara att sätta igång då! Det skadar ju trots allt inte lära sig ett språk till :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

asp går ju att kombinera med mysql utan problem, gör det dagligdags i jobbet. Överlag bör man ju satsa på MySql istället för Access är min mening. Connect proceduren till asp liknar den i php och är således mycket enkel. Om du nu inte vill lära dig ett helt nytt språk (även om php är ett klockrent språk att kunna) så kan du ju testa denna kombination först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...