Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan glaset spricka vid kyla till värme?


kaffemax

Rekommendera Poster

En polare till mig har en iPhone 4 och jag en 4S han har sagt att när man kommer in från kylan till värmen med iPhone så ska man ha den liggandes i fickan en stund så den värms upp innan man tar upp den, är detta sant? Han påstår annars att glaset kan spricka? Var ute idag i kylan och när jag kom in tog jag upp den på en gång men det hände inget... Några synpunkter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kalla det BS.

Men visst kan glas spricka om man håller på med snabba temperaturskillnader.

Dock krävs det mer än det du beskriver. Mycket mer.

Fortsätt gärna experimentet och rapportera tillbaka vad du upptäcker!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kalla det BS.

Men visst kan glas spricka om man håller på med snabba temperaturskillnader.

Dock krävs det mer än det du beskriver. Mycket mer.

Fortsätt gärna experimentet och rapportera tillbaka vad du upptäcker!

Ja jag tycker oxå det låter som BS! Ah det kan jag väl göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är väl inte främst att glaset kan spricka, utan att den blir dygn sur när man tar den från kallt till varmt. Den blir alltså blöt inuti och utanpå. Därför ska man ha den liggande i fickan/väska eller dyligt.

 

Dock har detta inte varit något problem för mig än. Har åkt skidor många gånger i -20 och tagit in den i +20, den blir blöt, men fungerar fortfarande som den ska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ha iFånen i innerfickan så håller den sig varm.

 

För att glaset ska spricka ska du typ ha den ute i -40 i timmavis och sedan ta in den i bastun. Helst också spola hetvatten på den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle nog vilja påstå att glaset inte kan spricka om det inte redan är skadat eller är monterat så att det är utsatt för höga spänningar.

Och att det skulle spricka bara för temperaturskillnader i luften, nej knappast om du inte tar till värmepistol eller kylspray.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ändå är bäst att va försiktig enligt era inlägg eller? Just nu är det ju bara 0 grader här så fast iofs e jag ju inne tur att man inte har nån bastu :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske ändå är bäst att va försiktig enligt era inlägg eller? Just nu är det ju bara 0 grader här så fast iofs e jag ju inne tur att man inte har nån bastu :P

 

Tror nog att risken för kondens inuti iPhonen är större om du tar in den från köldgrader utifrån och in i en ångande bastu, men spricka, nej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror nog att risken för kondens inuti iPhonen är större om du tar in den från köldgrader utifrån och in i en ångande bastu, men spricka, nej.

 

Vad bra då :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt trams. Har aldrig fått fukt i mina iphone och ngt glas har inte heller spruckit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt trams. Har aldrig fått fukt i mina iphone och ngt glas har inte heller spruckit.

Du bär inte glasögon, eller hur? Om man är ute när det är kallt och går in så får man kondens på glasögonen. Samma sak med alla prylar som varit utsatt för kyla. Bäst alltså att ha iFånen i innerfickan, för där är det varmt och då blir det ingen kondens.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du bär inte glasögon, eller hur? Om man är ute när det är kallt och går in så får man kondens på glasögonen. Samma sak med alla prylar som varit utsatt för kyla. Bäst alltså att ha iFånen i innerfickan, för där är det varmt och då blir det ingen kondens.

Jo jag bär glasögon. Jo det har jag upplevt många ggr ska tänka på det imorn när jag går ut! :)

 

Oops såg inte att du citerat ett inlägg först...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oops såg inte att du citerat ett inlägg först...

Läste du bara e-postnotifieringen? Där utelämnas citaten så det blir ibland svårt att se sammanhangen, särskilt vid multicitering.  :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Totalt trams. Har aldrig fått fukt i mina iphone och ngt glas har inte heller spruckit.

 

Läs först innan du kommenterar. Vi har väl redan avfärdat att glaset kan spricka genom att det kommer in i rumsvärme från kylan ute.

Men har du en iskall, säg minus 40°, iPhone och går in i en ångbastu är det ytterst troligt att du kan få kondens i hörlursingången, där fuktavkännarna sitter.

Det är inte trams utan har med fysikaliska lagar att göra.

 

Kommer ihåg en smällkall nyårsafton när en kompis kommer in i stugvärmen och det genast bildas ett ispansar på hans glasögon, alltså inte imma, utan ispansar.. Menar du att en iPhone är undantagen sådana fenomen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läste du bara e-postnotifieringen? Där utelämnas citaten så det blir ibland svårt att se sammanhangen, särskilt vid multicitering.  :)

Nej på något vis såg jag bara inte att den var skriven till mig :) är inne på mobila forumet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs först innan du kommenterar. Vi har väl redan avfärdat att glaset kan spricka genom att det kommer in i rumsvärme från kylan ute.

Men har du en iskall, säg minus 40°, iPhone och går in i en ångbastu är det ytterst troligt att du kan få kondens i hörlursingången, där fuktavkännarna sitter.

Det är inte trams utan har med fysikaliska lagar att göra.

 

Kommer ihåg en smällkall nyårsafton när en kompis kommer in i stugvärmen och det genast bildas ett ispansar på hans glasögon, alltså inte imma, utan ispansar.. Menar du att en iPhone är undantagen sådana fenomen?

 

Extremtfall. Garantin gäller inte vid sånna temperaturer ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Extremtfall. Garantin gäller inte vid sånna temperaturer ändå.

 

Nej, det är väl självklart, men nu handlade ju diskussionen om ett glas skulle kunna spricka, och det konstaterades att så ej skulle kunna hända, utom i de extremfall som togs upp, samt som jämförelse att det är troligare att man skulle kunna få fuktindikatorerna att reagera, snarare än att något skulle kunna spricka. Så det var mer pedagogiskt hypotetiska fall som togs upp.

 

Så i sak är vi överens, det var mer ett teoretiskt resonemang hur man skulle kunna få ett glas att spricka eller få en fuktindikator att reagera.

Enklast löses väl det hela med att man först slänger iPhonen på ett betonggolv och sen slänger den i en hink med vatten, eller vilken utrustning som nu står till buds.

 

Men visst är det märkligt att så fort en ny modell kommer ut av iPhonen så går den gamla modellen sönder och försäkringsbolagen får träda in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha jo. Ännu märkligare är att folk tror de kommer få en ny modell av att göra så. De får givetvis samma modell som de hade innan ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...