Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte formatera min nya externa hårddisk


Morano

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis köpt min första externa hårddisk, en Freecom Mobile Drive Mg, 500 GB.

 

Jag är inte speciellt kunnig på datorer och sitter som ett frågetecken nu när jag inte lyckas formatera hårddisken trots att jag följer manualbeskrivningen.

 

 

Så här säger manualen:

Installera programvara

1. Anslut hårddisken till datorn. Med Mac OS X behövs ingen extra drivrutin för Freecom. Operativsystemet installerar automatiskt drivrutinerna när kabeln ansluts.

2. Klicka på "Start MAC" i hårddisk:ns huvudkatalog. Startmenyn Freecom öppnas.

3. Klicka på "Software Installation". Nu startas installationen. Följ instruktionerna på bildskärmen, bekräfta med "Nästa" för att gå vidare i installationen.

4. Klicka i hårddiskens huvudregister på "Start Mac" (starta Mac`en). En menybildskärm visas. Välj först "Software Installation" (programvaruinstallation), sedan "FHD Formatter". Följ bildskärmsinstruktionerna steg för steg för att genomföra installationen.

 

Formatering av din hårddisk

1. Starta programvaran "FHD Formatter" som ligger i "Program" -> "Verktygsprogram".

2. I ett Mac system finns två olika möjligheter att formatera Din hårddisk:

- HFS+-format (Mac OS Extended), kan endast användas på Mac system men inte på Windows system.

- FAT32-format, tillåter för Mac och PC system läsning och skrivning.

Välj ett av de två alternativen och klicka på "format". <-- Här får jag problem

 

 

När jag dubbelklickat på "FHD Formatter" under mappen "Verktygsprogram" öppnas en ruta där det står "Ingen Freecom Hard Drive hittades". (Se bifogad bild på det). Och jag kan inte välja någon av alternativen HFS+ eller FAT32.

 

Hårddisken finns visad under "Enheter" i Finder som namnet "Freecom HDD". Jag har inte ändrat namn på den. Anslutningskabeln till datorn fungerar, och hårddisken för övrigt verkar fungera. Jag har testat att lagra några bilder och filer som jag öppnat, och därefter raderat.

 

Någon som har varit med om det här problemet eller som har en lösning? Jag har försökt ringa Freecoms supportnummer men utan framgång, får inget svar.

 

 

 

Några andra funderingar:

 

När jag högerklickar på "Freecom HDD" under "Enheter", och väljer "Visa info" står det "Format: Mac OS Extended (journalförd)". Det vill säga, HFS+-format. På Apple:s hemsida står att den ska levereras formaterad för Mac, vilket den verkar vara. Men är det inte viktigt att formatera den innan jag börjar använda den ändå?

 

Hårddisken är tänkt att vara backup för foton, uppsatser och liknande, d.v.s. inga större filer. Jag önskar kunna öppna filerna på vänners och familjens datorer, som inte är Mac-användare. Vilken format rekommenderar ni att jag formaterar hårddisken i? Om jag väljer HFS+ kan jag inte öppna bilderna på en PC då?

 

 

 

Tack på förhand!

 

Jag hoppas, hoppas, hoppas, någon ska ha en lösning på det här.

post-66719-081115600 1324163259_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Om hårddisken är förformatterad så behöver du inte formatera den på nytt.

2. Antar att FHD formatter ligger på USB-disken? Då kan du inte formatera disken eftersom att du använder programmet som ligger där...lyft över till programmappen.

3. Använd skivverktyget som finns i Macen istället....det funkar mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skit i manualen.

Strunta i programvaran!

 

Gå in i "Skivverktyg" i Verktygsmappen och välj "Radera".

 

Välj filsystem.

 

Klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill du kunna använda din disk för backup (rekommenderas) så måste den vara i HFS+ Mac OS Extenden journalförd filsystem. Det finns två typer av användare, de som har drabbats av hårddiskras och förlorat filer och de som kommer att drabbas. policeman.gif

 

Vill du kunna koppla in den till valfri maskin med Windows så rekommenderar jag att du formaterar disken med hjälp av Skivverktyg som du hittar i mappen program -> verktygsprogram och formaterar den i formatet ExFat. Då drabbas du inte av några begränsningar som t ex filer på max 4 GB och den funkar med OS X och Windows av nyare snitt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...