Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fådda Julklappar


xeric

Julklappar  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Får man ge bort "fådda julklappar"?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, bara såna man fått från t ex jobbet.
  2. 2. Får man byta bort julklappar av annan anledning än färg/storlek?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, beror på vad.
    • Javisst, men då får dem inga fler kommande jular.
  3. 3. Vad tycker du om julklappar?

    • Kul för barnen.
    • Helt onödigt.
    • Usch, vad stressigt.
    • Jaaa... Mer och fler. Helst året runt.
    • Ojdå. Kan nog inte bry mig mindre. Firar inte jul.


Rekommendera Poster

Ollie Williams

Jag köpte ny dammsugare för ett tag sedan och funderade på en dammsugarrobot. Försäljaren på min lokala elektronikhandel tipsade om att det inte var något för mig.

 

Tydligen funkar de dåligt i stora hushåll, som mitt hus på närmre 200 kvadrat, eftersom de jämfört med robotgräsklippare tydligen är rätt dumma och att gräs växer långsammare än en barnfamilj skitar ner. Vi har ju även katter hemma och då går det ännu snabbare innan det måste dammsugas, så har man djur är det tydligen ingen bra idé. Det kan gå lång tid emellan att de tar en viss yta.

 

I ett hem har man ju också möbler som står i vägen, till skillnad från på gräsmattan, vilket komplicerar. Och de hanterar tydligen inte kanter, hörn och trösklar speciellt bra.

 

En robotdammsugare är ju ändå betydligt billigare än en robotgräsklippare, sist jag kollade, men har ett betydligt svårare jobb. Låter det rimligt att det kommer funka bra? Nja...

 

Så jag gick därifrån med en betydligt billigare vanlig dammsugare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Jag köpte ny dammsugare för ett tag sedan och funderade på en dammsugarrobot. Försäljaren på min lokala elektronikhandel tipsade om att det inte var något för mig.

 

Tydligen funkar de dåligt i stora hushåll, som mitt hus på närmre 200 kvadrat, eftersom de jämfört med robotgräsklippare tydligen är rätt dumma och att gräs växer långsammare än en barnfamilj skitar ner. Vi har ju även katter hemma och då går det ännu snabbare innan det måste dammsugas, så har man djur är det tydligen ingen bra idé. Det kan gå lång tid emellan att de tar en viss yta.

 

I ett hem har man ju också möbler som står i vägen, till skillnad från på gräsmattan, vilket komplicerar. Och de hanterar tydligen inte kanter, hörn och trösklar speciellt bra.

 

En robotdammsugare är ju ändå betydligt billigare än en robotgräsklippare, sist jag kollade, men har ett betydligt svårare jobb. Låter det rimligt att det kommer funka bra? Nja...

 

Så jag gick därifrån med en betydligt billigare vanlig dammsugare.

En cetraldammsugare kännes mer lockande. Har funderat på en sån ett par gånger. Och dem är väl inte så farligt dyra »»? Dels blir det tystare och man behöver bara slangen och munstycket med sig när man flyttar sig runt i huset. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Årets julklapp blev ju VR-glasögon. Är nog ett rätt bra val för det finns rätt många billiga med, så det är något som alla kan köpa.

 

Skulle vara rätt kul att testa, men jag har för mig de billigare bara är för mobiltelefoner… Skulle i sånt fall vilja ha nåt man kopplar direkt i datorn och kan kika på film el spela spel direkt.

 

Jaja, blir inga såna nu i a f. Finns annat på priolistan som ligger (långt) före.

 

Julklappen till mig själv i år blir att göra iordning mina yxor. Den gick sönder sist, så jag tänkte passa på att göra iordning alla 3 nu. Så 3 nya skaft i olika storlekar + kilar. Men jag skall köpa en ny slägg/klyvyxa med. Den jag har är för klen till det jag behöver den till sen i vår.

 

Vanliga julklappar blir det väl ≈ som förra året... Ett par stycken till brorsbarnen. Det räcker så. Annars har vi i princip slutat ge varandra julklappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets julklapp blev ju VR-glasögon. Är nog ett rätt bra val för det finns rätt många

 

Julklappen till mig själv i år blir att göra iordning mina yxor. Den gick sönder sist, så jag tänkte passa på att göra iordning alla 3 nu. Så 3 nya skaft i olika storlekar + kilar. Men jag skall köpa en ny slägg/klyvyxa med. Den jag har är för klen till det jag behöver den till sen i vår.

 

Vanliga julklappar blir det väl ≈ som förra året... Ett par stycken till brorsbarnen. Det räcker så. Annars har vi i princip slutat ge varandra julklappar.

 

Som i Albert och Herberts julkalender ... ett par strumpor och ett par kalsonger
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Imorgon är det “20 dag Knut - Då skall granen dansas ut.” XMtree.gif:)

Brukar bli lite mörkt och trist inne efter det. Men men... 20'e är 20'e.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imorgon är det “20 dag Knut - Då skall granen dansas ut.” XMtree.gif:)

 

Brukar bli lite mörkt och trist inne efter det. Men men... 20'e är 20'e.

 

Mina bin firar jul imorgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kika in i morgon

 

post-113-0-32115100-1484254539.png post-113-0-66836100-1484254578.png

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Det här är årets julklapp år 2017: Elcykeln | Dina pengar

:blink:

Alltså, det är väl jättebra med en elcykel, och cykel i ren allmänhet. Fler borde cykla på sin fritid. Men som årets julklapp. Även om det förekommer - men hur många köper en julklap för 10k. :ermm:

Tycker “Årets julklapp” har överlevt sig själv lite alltför länge nu, och f f a spelat ut sin roll. Det var bra i början (se listan på sidan där) men lagom stora/dyra saker ...och de senaste året är det mer el mindre bara dyrprylar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är årets julklapp år 2017: Elcykeln | Dina pengar

 

:blink:

 

Alltså, det är väl jättebra med en elcykel, och cykel i ren allmänhet. Fler borde cykla på sin fritid. Men som årets julklapp. Även om det förekommer - men hur många köper en julklap för 10k. :ermm:

 

Tycker “Årets julklapp” har överlevt sig själv lite alltför länge nu, och f f a spelat ut sin roll. Det var bra i början (se listan på sidan där) men lagom stora/dyra saker ...och de senaste året är det mer el mindre bara dyrprylar.

Det retar mig att regeringen vill ge rabatt på elcyklar, dock inte vanliga cyklar. Man måste alltså belasta miljön lite extra med tillverkning av batterier för att få en miljöpremie? Smart... :pinch:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det retar mig att regeringen vill ge rabatt på elcyklar, dock inte vanliga cyklar. Man måste alltså belasta miljön lite extra med tillverkning av batterier för att få en miljöpremie? Smart... :pinch:

 

Nja. Man tänker nog så här att "om folk köper en elcykel ställer de bilen hemma och tar cykeln i stället". Det är smart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja. Man tänker nog så här att "om folk köper en elcykel ställer de bilen hemma och tar cykeln i stället". Det är smart.

Jag förstår hur de tänker och jag inser också att det kommer att stå en massa elcyklar i folks förråd i framtiden. Dammiga och oanvända.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår hur de tänker och jag inser också att det kommer att stå en massa elcyklar i folks förråd i framtiden. Dammiga och oanvända.

 

Med bidrag är risken större att det står fler elcyklar oanvända än utan. Å andra sidan är risken större att fler köper och använder dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med bidrag är risken större att det står fler elcyklar oanvända än utan. Å andra sidan är risken större att fler köper och använder dem.

Man minns särskilt bakmaskinen. Årets julklapp för snart 30 år sedan. Jag tror knappt någon använder en sådan idag. Man undrar hur många som tillverkades. De flesta har förhoppningsvis återvunnits men det lär finnas kvar många i folks förråd. Mycket måttligt miljövänligt.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man minns särskilt bakmaskinen. Årets julklapp för snart 30 år sedan. Jag tror knappt någon använder en sådan idag. Man undrar hur många som tillverkades. De flesta har förhoppningsvis återvunnits men det lär finnas kvar många i folks förråd. Mycket måttligt miljövänligt.

 

Jag har en kompis som har slitit ut minst en och kör i stort sett dagligen sedan slika burkar kom. Själv har jag en fru som är expert på brödbakning och en bakmaskin skulle förmodligen orsaka ett blått öga eller två.....

...

Det är ju en viss skillnad i pris. Förhastar man sig med en bakmaskin är ingen direkt skada skedd om den hamnar längst in i förrådet. Upptäcker man att elcykeln för 10.000:- inte används tror jag de många säljer den hyfsat fort.

...

Men vad vet jag. Men jag måste ju säga mot. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en kompis som har slitit ut minst en och kör i stort sett dagligen sedan slika burkar kom. Själv har jag en fru som är expert på brödbakning och en bakmaskin skulle förmodligen orsaka ett blått öga eller två.....

...

Det är ju en viss skillnad i pris. Förhastar man sig med en bakmaskin är ingen direkt skada skedd om den hamnar längst in i förrådet. Upptäcker man att elcykeln för 10.000:- inte används tror jag de många säljer den hyfsat fort.

...

Men vad vet jag. Men jag måste ju säga mot. :totaltgalen:

Ja, vad vet man? :P jo, en sak: Det kommer vanligtvis att alltid bli en ny grej som blir årets julklapp och som kommer att göra avtryck i vår miljö.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, vad vet man? :P jo, en sak: Det kommer vanligtvis att alltid bli en ny grej som blir årets julklapp och som kommer att göra avtryck i vår miljö.

 

Men vi måste ju veta vad vi ska slänga pengarna efter! Utan utnämningen blir det ju helt chansartat. Så kan man ju inte ha det. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju en viss skillnad i pris. Förhastar man sig med en bakmaskin är ingen direkt skada skedd om den hamnar längst in i förrådet. Upptäcker man att elcykeln för 10.000:- inte används tror jag de många säljer den hyfsat fort.

Ja, det var det som var min poäng där. Som “Årets julklapp” är det helt vansinnigt att ha så dyra saker.

 

Det var bra i början (se listan på sidan där) men lagom stora/dyra saker ...och de senaste året är det mer el mindre bara dyrprylar.

 

Tycker det sänder helt fel signaler... Ungf som det skulle vara ett standardpris för julklappar. :armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Elcyklar köper jag inte som årets julklapp

Hade det varit Apples glasögon så kunde jag se att det fanns användning

För. Men inte för en Elcykel ?som Sverker Olofsson skulle ha sagt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har en kompis som har slitit ut minst en och kör i stort sett dagligen sedan slika burkar kom. Själv har jag en fru som är expert på brödbakning och en bakmaskin skulle förmodligen orsaka ett blått öga eller två.....

...

Det är ju en viss skillnad i pris. Förhastar man sig med en bakmaskin är ingen direkt skada skedd om den hamnar längst in i förrådet. Upptäcker man att elcykeln för 10.000:- inte används tror jag de många säljer den hyfsat fort.

...

Men vad vet jag. Men jag måste ju säga mot. :totaltgalen:

 

Det räcker inte med en bakmaskin, den måste laddas med lämplig deg. Föredelen är att den, beroende på modell, kan laddas på kvällen tillsammans med instruktion om att brödet ska vara nybakat klockan 10 minuter efter väckarklockan. Kombinera med timer till kaffebryggaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Jag fick ett hembakat smarrigt bakverk, precis som jag önskade mig! Min äldsta dotter gjorde det. :bultandehjarta:

 

post-28798-0-11278400-1514199174_thumb.jpg

 

(Kladdkakebotten, cheesecake emellan, och hallongrädde överst)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...