Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fådda Julklappar


xeric

Julklappar  

33 medlemmar har röstat

  1. 1. Får man ge bort "fådda julklappar"?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, bara såna man fått från t ex jobbet.
  2. 2. Får man byta bort julklappar av annan anledning än färg/storlek?

    • Ja!
    • Nej!
    • Nja, beror på vad.
    • Javisst, men då får dem inga fler kommande jular.
  3. 3. Vad tycker du om julklappar?

    • Kul för barnen.
    • Helt onödigt.
    • Usch, vad stressigt.
    • Jaaa... Mer och fler. Helst året runt.
    • Ojdå. Kan nog inte bry mig mindre. Firar inte jul.


Rekommendera Poster

Är ni helt skrupelfria, eller får ni moralpanik under julen?

 

Julklappar

Dem där sakerna man får, ger bort, eller kanske unnar sig själv. Vad tycker ni om dem?

 

En diskussion som brukar dyka upp var och vartannat år är: "Får man ge bort julklappar man själv fått?" Vad säger ni?

 

Själv tycker jag att man självklart inte kan eller skall ge bort en julklapp man fått. Även om det kanske inte är ngn favoritgrejj man fått, så är det ju ändå ngn som gått och funderat ut vad det är man kanske skulle vilja ha o lite så. Om jag har gått och letat upp något som det sen visar sig att personen bara gav bort, skulle inte jag tycka det kändes så kul. Då blir det i a f inga fler julklappar från mig. Samma sak det där med att folk byter grejjerna dem fått... En sak är väl om det är en tröjja och man vill ha en annan färg/storlek. Men byter man en tröjja, mot något helt annat blir det ju samma sak som innan. Är samma sak som att ge bort julklappar man fått = inga fler från mig. :) Så en enkel regel jag kör med nu är: Köp inga kläder i julklapp, ge inte bort kvittot så dem kan byta. Men man kan behålla det ifall något är trasigt så man kan få ut en ny på garanti.

 

Presentkort är väl inte så kul heller..? Ja, om man inte bett om det själv, och sagt vad man behöver det till. Om jag fick ett bara för någon inte har tid/lust att komma på något kan det ju lika bra kvitta. Men det är jag.

 

Nä, dem bästa julklapparna är nog som man säger till barn... Nånting man gjort själv. Blir väldigt personliga och obytbara.

 

Så, skrupelfri eller moralpanik? :fundersam: Jag får nog luta mig mot moralpaniken när det gäller julklapparna. Fådda julklappar är personliga saker. Kanske låter lite gammeldags och grinigt, men varför skulle man överhuvudtaget vilja ge bort något till någon som ända bara vill bli av med det så fort som möjligt. ;)

 

- - -

 

Julkort

Medans man ändå inne på "julen"... När/om ni skickar julkort. Hur gör ni? Sista åren har jag bara använt mig av egna hemmagjorda julkort man gjort i datorn, som jag sen skickar via mail, förutom till 2st äldre släktingar som inte har dator/mail. Till dem har jag köpt nåt "standard tomtekort" bara. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 99
  • Created
  • Senaste svar

Jag gav bort en av mina 40-årspresenter som 40-årspresent till en god vän. Det är väl riktigt under isen, eller vad? :D Fast både jag och han blev glada. :) Den som gav till mig vet ingenting... :shifty:

 

Edit: Skämt åsido, det vuxna ger varandra ger de på egen risk, tycker jag, om det bara är prylar. Vigselringar och annat högst personligt är det väl lite annorlunda med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gav bort en av mina 40-årspresenter som 40-årspresent till en god vän. Det är väl riktigt under isen, eller vad? :D

Men Alix då... :) Ger du bort så fina presenter? ;)

 

 

Efter att jag fått en grej är den min att förfoga hur jag vill över den. Givaren har inte längre någon ägorätt till föremålet, och har heller inte något inflytande över hur det används. Om jag vill öva prickskytte på eller sälja den skitfula glasvasen jag inte ville ha är helt och hållet min ensak.

Jo, det är sant... Men om man själv köpt en vas... kanske åkt några extramil för att köpa den i nån glashytta - skulle det vara kul om den som fick den började öva prickskytte på den då?

 

Fast det bästa sättet att undvika "den fula vasen", är väl att göra som barnen gör... Skriva brev till tomten med en en önskelista. :borstatanderna::totaltgalen:

 

 

 

Blev lite förvånad (positivt överraskad) då jag var inne och handlade idag. Det är förvånandsvärt lite julgrejjer i butikerna (än). :yeahbaby: Ibland slår dem ju på stort redan i Oktober. Kanske det är på G med en tillbaka gång mot "förr" då man började julskylta på skyltsöndagen/1'a advent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag fått en grej är den min att förfoga hur jag vill över den. Givaren har inte längre någon ägorätt till föremålet, och har heller inte något inflytande över hur det används. Om jag vill öva prickskytte på eller sälja den skitfula glasvasen jag inte ville ha är helt och hållet min ensak.

Jag vågar inte skriva så... + 1

 

Men Alix då... :) Ger du bort så fina presenter? ;) ...

Väldigt exklusiva kryddkvarnar. Men jag hade redan ett par jag var nöjd med, och när jag besöker min gode vän använder jag dem i alla fall... :D

 

... Blev lite förvånad (positivt överraskad) då jag var inne och handlade idag. Det är förvånandsvärt lite julgrejjer i butikerna (än). :yeahbaby: Ibland slår dem ju på stort redan i Oktober. Kanske det är på G med en tillbaka gång mot "förr" då man började julskylta på skyltsöndagen/1'a advent.

Det artar sig så smått, men det har inte varit påträngande. Även om julen är alla handlares våta dröm vill de nog inte göra folk förbannade. Inte bra för affärerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev lite förvånad (positivt överraskad) då jag var inne och handlade idag. Det är förvånandsvärt lite julgrejjer i butikerna (än). :yeahbaby: Ibland slår dem ju på stort redan i Oktober. Kanske det är på G med en tillbaka gång mot "förr" då man började julskylta på skyltsöndagen/1'a advent.

Har det inte att göra med att det inte varit tillstymmelse till snö än? Om snön är tidig så kommer julsakerna fram tidigt. Därför behöver det ej snöa förrän julveckan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det påverkar lite med såklart. För mig räcker det om det är snö Lördagar/Söndagar (läs Vinterstudion). :) Alldeles lagom. :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julklappar är jättekul! Men bara om givaren prioriterat kreativitet, omtanke och känsla framför plånboken.

När man får en present där man märker att givaren noterat vad man gillar eller behöver blir man ju glad både för presenten och omtanken.

 

Jag gör mig glatt av med saker jag fått om det inte finns affektionsvärde för mig eller givaren.

Ex om jag fick en tavla målad av kompisens pappa skulle jag tveka mer att göra mig av med den än om den var köpt på IKEA även om jag tyckte båda var lika vederstyggliga.

 

Köp mindre, tänk mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julklappar är jättekul! Men bara om givaren prioriterat kreativitet, omtanke och känsla framför plånboken.

När man får en present där man märker att givaren noterat vad man gillar eller behöver blir man ju glad både för presenten och omtanken.

 

Jag gör mig glatt av med saker jag fått om det inte finns affektionsvärde för mig eller givaren.

Ex om jag fick en tavla målad av kompisens pappa skulle jag tveka mer att göra mig av med den än om den var köpt på IKEA även om jag tyckte båda var lika vederstyggliga.

 

Köp mindre, tänk mer.

Exakt! Känsla, omtanke och kreativitet är ju det hela julen handlar om. :yeahbaby: Annars blir ju "juklapperiet" bara slentrianmässigt eller tvångsbaserat då man köper dem.

 

 

Hur många av er är det som kör med julklappsrim?

Är ju nästan den roligaste biten... :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur många av er är det som kör med julklappsrim?

Är ju nästan den roligaste biten... :D

 

Du menar så här:

 

"Detta är ingen avbildning av Christian Luk

men här får du en jättelång ***!"

 

 

Nej, sådant håller vi inte på med. Alldeles för krångligt och svårt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hur har ni det i julklappsträsket? ;)

 

Fick ni några bra grejjer? ...eller har ni spenderat några hundralappar på blocketannonser kanske? :behave:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, överlag nöjda med det vi fått. Det mesta var till barnen. Var väl lite som kan kategoriseras som skräp. Jag o frugan fick ett par iPhone-fodral som kommer att åka ner i loppislådan, men det var nog det enda faktiskt. Vilket är ett bra betyg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Julen 2012

 

- - -

 

Mindre än en månad kvar till jul nu. :) Och eftersom det har varit kallt idag, så blir det en varm o go' Jul. :totaltgalen:

 

"Anders braskar och Julen slaskar"

 

 

Någon som fått lite julklappshybris än? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som fått lite julklappshybris än? :)

Lite men har presterat ett avtal med min vän om att hjälpas åt med det där. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mat, lite ljusare dagar, se glada och lyckliga människor är bättre än någon julklapp och gillar jag inte det jag får brukar jag säga ifrån.

 

Jag blir påmind om nåt nyss läst i senaste numret av Hemmets Journal, om en liten kille som var fågelintresserad och hans föräldrar trodde han skulle bli glad av en uppstoppad fågel. Men när han fick den på julafton blev han så ledsen över att någon kunde göra nåt så hemskt mot en fågel. Så man får verkligen välja sina presenter till andra med omsorg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska fira alternativ jul i år med Frälsis eller något sådant. Efter att barnen sedvanligt käkat sen julaftonsfrukost hemma hos mig, alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriefiguren Betty samtalar med väninnan Ulla om julen:

-Har du shoppat färdigt inför julen?

-Självklart. Det brukar jag fixa så fort man börjar höra julsånger i butikerna.

-Låter som en bra idé.

-På så vis kan jag ta det lugnt hela november och december.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Julen 2012

 

- - -

 

Mindre än en månad kvar till jul nu. :) Och eftersom det har varit kallt idag, så blir det en varm o go' Jul. :totaltgalen:

 

"Anders braskar och Julen slaskar"

 

 

Någon som fått lite julklappshybris än? :)

Hybris?

 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Storhetsvansinne

 

:borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Yes! :borstatanderna:t2711.gif(fast jag borde kanske skrivit "julhybris" - rent allm)

 

 

Sen är det ju jättemånga så "går igång" på julen och blir "årets (jul)tomte". Det tävlas i störst julgran, utomhusbelysning, skinka, julklappshög osv. Helt plötsligt skall det bli så himla mkt jul på en gång. Och så klart alla som har dåligt samvete och överkompenserar det med lite xtra julklappar.

 

- - -

 

Har för mig att man brukar visa siffror på hur mycket svenskarna köper julklappar för i snitt per jul. Bara via internet är visst den siffran någonstans på 1.700-1.800,-/person, och det lär ju bli mer inkl den vanliga handeln. Tycker det låter väldigt högt. Säkert en hel del vanliga köp som ingår i den statistiken. Jag har i a f aldrig kryssat i något i någon butik att min vara var avsedd som julklapp. ;)

 

- - -

 

Tänkte jag skulle uppdater omröstningsdelen, men det går ju inte. Man borde lagt till:

 

 

Hur mycket köper du julklappar för?

[] > 5.000,-

[] 3.000-5.000,-

[] 1.000-3.000,-

[] 300-1.000,-

[] < 300,-

 

 

 

Själv brukar jag försöka sätta ett tak på 3-500,-. Nåt år har det väl varit upp mot 1.000,-. Men inte mer. Ja, om det inte är en julklapp till mig själv s a s. :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde (felaktigt?) att du skrev hybris men menade "stress". Har nämligen bekanta som säger så och jag har inte hjärta att rätta dem... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde (felaktigt?) att du skrev hybris men menade "stress". Har nämligen bekanta som säger så och jag har inte hjärta att rätta dem... :)

:D Har oxå gjort det ngn gång :blush: , och hört andra med... På ett sätt, lite ok, för man förstår ju vad de menar. Fast hybris blir ju lite stress det med, då man skall hinna med allt av sina (storslagna) idéer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På fråga A svarar jag JA. Vist får man ge bort fådda klappar.

På fråga B svarar jag JA. Visst kan du byta om du bara vill utan orsak.

På Fråga C hittade jag inget alternativ som direkt passade. Visst är det fint att få ge bort presenter till de närmaste.

...

Att inte få ge bort fådda klappar eller få byta är ju att lägga en tvångströja över den man ger till. Det är inte särskilt snyggt tycker jag. OM jag nu bommar helt och klappen inte går att byta är det väl 100% ok att ge bort. Lika så om man bommar och det går att byta. Varför ska en person jag tycker om tvingas att ha saker den egentligen inte vill ha och kanske dessutom mer eller mindre känner att man måste ljuga för att hålla givaren glad. Nä... inte min division....armskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Snart dags att börja tänka på "dem där" klapparna igen. Just bestämt mig för att göra det busenkelt i år. 3st. 1 gemensam till mina brorsbarn, 1 gemensam till deras föräldrar och 1 till min mamma. :yeahbaby: Räcker bra. Om det blir det 4 el fler, så blir dem till mig själv i sånt fall. B) Bästa med att köpa julklappar till sig själv är man man vet i a f att julklappen inte blir ut-/bortbytt. :shifty:

Julkort blir det väl ordentligt i a f. Var väldigt sen förra året med dem (julafton eller dagen efter). Skall försöka göra det i tid i år istället. Några timmar i Photoshop och sen maila ut dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ogillar hysterin med att det måste köpas saker, blir väl inte bättre att jag har så sjukt svårt att komma på vad man ske ge heller :whistling:

 

Men till barnen blir det en sago-samling på CD med bland annat H.C. Andersen och något mer litet, troligtvis lite lego som de önskar sig.

 

Till sambons barn blir det var sitt kuvert med pengar. Till sambon blir det, ja, säg det....

 

Mina bröder med respektive får inget, vi ger inget till varandra. Till brorsbarnen vet jag inte, väntar på "önskelista" från deras föräldrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...