Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhoto vs Aperture?


Eldvindovatten

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Funderar på att uppgradera till Aperture då jag har tröttnat lite på iPhoto. Någon som kan ge mig ett gott skäl till detta då jag är lite tvivlande!?

 

Mvh

 

eldvindovatten

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aperture innebär fler möjligheter till justering av bilden. Istället för de enklare fördefinierade effekterna och justeringar som iPhoto har, så har man med Aperture en större möjlighet till finjustering av bilden gällande exponering, hög och lågdagrar, färger, skärpa och så vidare. Aperture är mer avancerat och jag kan förstå den som tycker Aperture är svårare än iPhoto, för det är ju enklare att trycka på en färdig justering jämfört med att ställa in alla parametrar själv - men själva programmet i sig tycker jag inte är så svårt egentligen. Jag föredrar helt klart Aperture framför Lightroom, Bibble och DxO som är dess konkurrenter.

 

Men det är ett rätt annorlunda program än iPhoto...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderar på att uppgradera till Aperture då jag har tröttnat lite på iPhoto. Någon som kan ge mig ett gott skäl till detta då jag är lite tvivlande!?

 

Mvh

 

eldvindovatten

Litet svårt att veta för du har inte talat om VAD du har tröttnat på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eldvindovatten

Tröttnat är väl fel ordval... Så, för att vara mer exakt så tror jag att jag skulle ha sagt, ett program med fler möjligheter och det verkar ju definitivt Aperture vara ett svar på, om jag har förstått vad Raphael har skrivit. Men tack båda för ert svar. Jag har nog fått en mkt klarare bild av det hela nu och tänker sonika försöka med Aperture... det låter som det är något för mig!!!

 

Tack och god helg

 

Mvh

 

eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

A_bite_of_the_apple

Aperture är att likna med ett program för mer professionell bildbehandling. Du har större möjligheter till ex metataggar och annan data som hör bilderna till. Aperture har lättare att hantera RAW-formatet (osäker på om detta överhuvudtaget går i iPhoto). Övriga fördelar är möjligheterna att vidare manipulera olika parametrar är mycket större. Aperture har över detta ett mycket välutvecklat katalogsystem, särskilt bra om man har många bilder. Dessutom är programmet snyggt och lättarbetet. Aperture är betydligt trevligare än Lightroom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoto kan hantera RAW men Aperture gör det både snabbare och har mer funktioner...

 

Vill du börja manipulera bilderna på ett coolare sätt så är det Photoshop som gäller...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej, Jag gick över till Aperture när det släpptes på App store. 595 för detta program är riktigt billigt. Älskade iphoto när jag konverterade från pc till mac men upptäckte också efter ett tag att jag saknade vissa funktioner jag haft i photoshop elements som jag använde till pc:n. Aperture är perfekt för mina behov, jag kan fixa enklare saker i råformat och jag kan använda penslar för att fixa skärpa och hudsmothing på porträttfoton. Autojusteringarna är bättre än iPhoto så vill man inte använda sig av något annat så är Aperture ändå värt pengarna. Brusreduceringen är också riktigt bra på raw. Med vänlig hälsning, Henrik

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...