Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Försvunnen skrivbordsbakgrund?


ChaotiX66

Rekommendera Poster

Jag surfade på Facebook och öppnade en länk till G-adventures hemsida (en legitim resesite). I samma ögonblick försvann default OS 10.7 bakgrunden och blev bara tråkig grå istället. Jag provade på skoj att bläddra till en annan skrivbordsyta men bilden försvann från alla. På de andra ytorna utom nr 1 så finns det ingen meny högst upp utan bara en svart rad. Det enda jag egentligen gjort var att uppdatera någon Firmware grej plus iTunes dagen innan. När datorn begärde att starta om så fick den det men den lyckades inte självmant. Efter 4 timmar på en grå ruta så stängde jag av den med knappen. Startade upp den och då installerades uppdateringarna som vanligt.

Har startat en virus-scan nu som jag hoppas är klar tills ikväll...

Några tankar?

 

MacBook Pro 2.2 GHz SandyBridge i7, 750 GB HDD @ 7200 rpm, 8 GB RAM, Mac OS X Lion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jadu.. virus har du inte. Då är du den första i världen som fått ett virus till OS X.

 

Du har inte inställt att den ska växa bakgrund efter X-tid? Vad händer om du ställer in din bakgrund igen?

 

Ett tips, har du fått stänga av datorn felaktigt (som du beskriver) så starta med säker start, starta datorn med Shift nertryckt till en laddningsindikator visas och låt datorn starta och logga in. Under den proceduren kör datorn en massa underhållsscript och bland annat kollar integriteten på filsystemet som kan ta skada av att stängas av felaktigt.

 

Kör skivverktyg som ligger i program -> verktygsprogram och kontrollera skiva, hittas fel får du starta om från din återställningspartition med CMD + R nertryckt och välja att reparera skiva i skivverktyg som du kommer åt därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...