Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Trasigt moderkort?


Bronxen

Rekommendera Poster

Hej,

 

Min 1,5-åriga Macbook Pro slutade fungera för ett par dagar sen. Jag hade flera program igång, fläkten började låta högt och plötsligt låste sig allting. Jag stängde av den och när jag startade den igen var det en blinkande mapp med frågetecken på skärmen. Jag testade alla kommandon som förslogs: alt, shift, alt+cmd+p+r osv, men jag kom inte längre än till den blinkande mappen. Det gick inte heller att starta den från installationsskivan. Pratade med några kompisar som sa att hårddisken förmodligen var paj. Så jag köpte en ny hårddisk som jag satte i. Fortfarande ingen skillnad, mappen var det enda som kom fram. Sen provade jag att sätta den gamla hårddisken i en dockstation som jag sen anslöt till datorn och då kom jag helt plötsligt in i datorn och kunde i princip använda den som vanligt. Så hårddisken fungerar externt men inte internt. Så nu misstänker jag att moderkortet förmodligen är paj. Eller skulle det kunna vara något annat? När jag öppnade datorn var det dessutom ganska mycket damm.

 

Vore tacksam om någon kunde hjälpa mig att förstå vad felet är!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter som du har rätt.

 

Mapp med frågetecken är ett vanligt tecken på trasig disk eller att systemet inte hittas. Men om du då startar från systemskiva eller USB så ska det fungera samt att kan köra skivverktyg från installationsskivan om hårddisken nu syns där.

 

Eftersom du inte heller kunde starta från systemskiva så kommer inte en ny disk göra skillnad för det är inte där felet ligger utan antagligen i chippet diskhantering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, rimligtvis.

 

Men detta är också ett fel som du som användare inte kan påverka så jag hade sakligt hävdat konsumentköplagen och den treåriga reklamationsrätt mot ursprungsfel på produkten. Visserligen måste du bevisa att det inte är du som orsakat felet enligt gällande praxis. Garanti eller den förlängda garantin (Apple Care) innebär att Apple måste bevisa att felet beror på din oaktsamhet och därmed häver garantin mot ursprungsfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju aldrig tappat datorn eller varit oaktsam, men hur skulle man kunna bevisa det? Och vart vänder jag mig då i så fall för att hävda reklamationsrätten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ju aldrig tappat datorn eller varit oaktsam, men hur skulle man kunna bevisa det? Och vart vänder jag mig då i så fall för att hävda reklamationsrätten?

 

Närmaste APR

 

Ett tips är att läsa in dig på KKL samt reklamationsrätt t ex hos konsumentverket. Du slår huvudet på spiken, det är skitsvårt att bevisa. Men är datorn "hel och ren" så bör det räcka för att bevis att man inte varit oaktsam. Kan de inte heller hitta vätska i datorn eller annat "externt" bruk av våld så du få rätt....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Mattem för otroligt hjälpande svar! Nästa steg för mig blir alltså att försöka reklamera datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...