Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac känslig för långa HDMI-kablar?


martin991

Rekommendera Poster

För ett tag sedan flyttade jag min Mac mini och behövde då en längre HDMI-kabel än tidigare. Köpte en sådan här kabel på elgiganten. Jag fick då störningar i bilden men jag har alltid haft problem mellan min samsung och mac mini så jag lät det bero ett tag. Nu blev jag dock less och testade även med min Macbook pro och resultatet är lika dåligt där.

 

Min fråga är om Mac är särskilt känsliga för lite längre HDMI-kablar? Vad har ni för rekommendationer gällande 5m HDMI?

 

Jag är tacksam för snabba svar då jag måste köpa en imorgon...

 

Mvh Martin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du störningar så är det antingen fel på kabeln eller glapp antingen i tvn eller datorn. Prova annan kabel och annan hdmi ingång

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa en Supra kabel, jag vet den kostar lite men slår det mesta.

 

Tror inte det har med längden utan kvaliteten i kabeln.....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1320178592[/url]' post='1486992']

Testa en Supra kabel, jag vet den kostar lite men slår det mesta.

 

Tror inte det har med längden utan kvaliteten i kabeln.....

 

Tveksamt. Jag har de billigaste kablarna som finns. Funkar perfekt. Det blir inte bättre med dyra kablar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får du störningar så är det antingen fel på kabeln eller glapp antingen i tvn eller datorn. Prova annan kabel och annan hdmi ingång

 

Testade även med en DVD nyss och den fungerade inte heller med kabeln. Sen testade jag en kortare kabel till dvdn och Macbook pro. Det fungerade perfekt.

 

Det jobbiga är att man bor i lilla hålan Karlskrona och där finns bara Experts och Elgigantens standardsortiment. Dvs inga High-End prylar... Frågan är om jag får tag i två kablar med bra kvalitet utan att beställa från nätet...

 

Är det någon som testat köra sin Mac via en HDMI-växel, tex en förstärkare? Eftersom min mac har haft stora problem med min Samsung redan från start så har jag inte testat den varianten. Min familj använder systemet och de har ingen till mycket begränsad felsökningsförmåga. Det måste alltså funka hela tiden...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tveksamt. Jag har de billigaste kablarna som finns. Funkar perfekt. Det blir inte bättre med dyra kablar

 

 

Tror du bör revidera din åsikt i detta fallet.

Skräpkablar är dåliga. Om man köper en Supra kabel eller en kabel för 22.000:- då tror jag inte att man märker skilnad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Returnerade kabeln idag och köpte en ny, HAMA 499kr 5M. Testade den nu och det fungerar perfekt! Har dock inte testat via förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror du bör revidera din åsikt i detta fallet.

Skräpkablar är dåliga. Om man köper en Supra kabel eller en kabel för 22.000:- då tror jag inte att man märker skilnad.

 

 

 

Nej inte med digitala kablar. Det är noll skillnad på en billig och en dyr. Men visst köp du dyra kablar om du vill det ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej inte med digitala kablar. Det är noll skillnad på en billig och en dyr. Men visst köp du dyra kablar om du vill det ;)

Du skulle nog ta reda på litet mer hur kablar egentligen fungerar. Ju fler bitar per sekund man skickar i en kabel desto svårare blir det att skilja på en nolla och en etta i andra änden. Dessutom, ju längre kabel desto svårare. Och i en HDMI-kabel är det mycket data per sekund som skickas.

 

Det faktum att din billiga kabel råkar fungera säger inget om andra billiga kablar, inte ens från samma tillverkare.

 

Det finns (minst) en tråd här på forumet om du vill söka mer info i ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle nog ta reda på litet mer hur kablar egentligen fungerar. Ju fler bitar per sekund man skickar i en kabel desto svårare blir det att skilja på en nolla och en etta i andra änden. Dessutom, ju längre kabel desto svårare. Och i en HDMI-kabel är det mycket data per sekund som skickas.

 

Det faktum att din billiga kabel råkar fungera säger inget om andra billiga kablar, inte ens från samma tillverkare.

 

Det finns (minst) en tråd här på forumet om du vill söka mer info i ämnet.

 

Sålänge kablarna är specade för high-speed så är det noll skillnad. Jag var kanske lite otydlig i mitt andra inlägg.

Skiter fullständigt i om folk vill köpa dyra kablar. De bör dock känns till att det inte är nödvändigt att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså

 

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

 

Som sagt om ni vill lägga massa pengar på kablar så för all del gör det men det är inte nödvändigt.

Artiklar som den finns det tretton på dussinet av. Att man inte ser alla fel betyder inte att de inte finns.

 

"Even in a given system combination where no picture defects are visible, there are plenty of data errors occurring. " (Min fetstil)

http://www.audioquest.com/resource_tools/downloads/whitepapers/HDMI_eyepattern_BER_and_cliffeffect_rev_1_00.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaså

 

http://www.idg.se/2....r-kabel-bluffen

 

Som sagt om ni vill lägga massa pengar på kablar så för all del gör det men det är inte nödvändigt.

 

Som du skrev tidigare "specade för high-speed". Jo och det är där många skor klämmer. Att dom är specade för high-speed behöver inte betyda så mycket.

 

Köper man däremot en kabel för 500:- och en kabel för 10.000:- så kommer man nog inte att märka någon skilnad (förutom att kvalitets kontrollen kanske är högre på den dyrare).

Sedan kan man ha dåligt skärmade kablar vilket kan medföra störningar om man har mycket annan elektronik runt om.

 

Är optisk kabel en digitalkabel? Kan man använda vilken ljusledande fiskelina som helst i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Artiklar som den finns det tretton på dussinet av. Att man inte ser alla fel betyder inte att de inte finns.

 

"Even in a given system combination where no picture defects are visible, there are plenty of data errors occurring. " (Min fetstil)

http://www.audioques...ct_rev_1_00.pdf

Men är det inte det som är grejen? Det man inte vet tar man ingen skada av! Dvs ser man inget fel så finns det väl ingen anledning att köpa något dyrare? Pärlor för svin etc.

Tyckerf.ö. HDMI är överskattat, tacka vet jag scart! ;-))

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men är det inte det som är grejen? Det man inte vet tar man ingen skada av! Dvs ser man inget fel så finns det väl ingen anledning att köpa något dyrare?

Jo, men en kabel blir ju inte bättre med tiden, den blir sämre. Plasten åldras, metallen oxideras osv. Och ligger du på gränsen när kabeln är ny så kommer du snart att se artefakter.

 

Glömde en sak om IDGs så kallade test: Man testade korta kablar. Skillnaden är större på långa kablar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Naturligtvis är det skillnad på HDMI-kablar och hur väl de lyckas transportera data utan bitfel genom hela sin längd. TS intygade just detta. :)

 

Ifall denna skillnad sedan avgörs av priset är en väldigt öppen fråga men det finns helt klart billiga kablar som håller vad de lovar liksom det finns dyra kablar som inte håller vad de lovar.

 

Däremot kan en hdmi-kabel inte göra bilden *bättre* eftersom det skulle vara en magisk kabel. Blir det bitfel blir det antingen störningar, exempelvis "snö", en bild som kommer och går eller ingen bild alls.

 

Tumregeln är att kabeln ska vara High Speed-klassad. Då ska tillverkaren vara certifierad för att tillverka kablar som håller för 10 gigabit i den längden de säljs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...