Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hackergruppen "Anonymous"


xeric

Rekommendera Poster

Hackergruppen "Anonymous" som tidigare gett sig på Sony (?), polislistor osv... Nu har dem visst fått en av de sina fångatagen av drogkartellen i Mexico, och hotar att röjja dem.

 

http://www.expressen.se/nyheter/1.2608771/hackergrupp-hotar-drogkartell

 

 

Känns ju lite konstigt (och ffa lite farligt) när en hackergrupp å ena sidan går in och gör olagligheter - rena idiotgrejjer, samtidigt som dem i andra attacker skulle kunna ses som att de gör stor nytta (som den mot pedofiler och nu mot drogkartellen). Skulle dem lyckas med att få ut alla namn/adresser och rättväsendet sen kan plocka upp och förstöra blir det nog svpårt att straffa dem för ett "jobb" som inte polisen kanske skulle lyckats med. Men det är ju aldrig bra när några tar lagen i egna händer, även om man in vissa av "gärningarna" i a f mentalt kanske står lite på deras sida och tycker dem gör en bra grejj. Blir ju lite medborgargarde över det hela.

 

Att ena gången hacka polisens register, och nästa ge sig på maffian... Undrar hur politiker, polis och rättväsendet ser på det själva? Måste vara med blandade känslor?

 

 

Fast en grejj vore ju lite kul... ;)

Den 5 november hotar kollektivet att "ta ner" Facebook.

Tänk om dem lyckas. :hihihi::crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, visst kan man vara lite kluven inför en sån här grupp och vad de kan ställa till med. Jag har ju valt dem eller givit dem något uppdrag att agera. Men å andra sidan tänker jag att det gäller det mesta som påverkar och styr mitt liv. Jag har inte valt dem som delar ut mina besparingar till bankcheferna, jag har inte valt dem som orsakar krisen i Europa och USA och som indirekt påverkar mitt liv. Jag kan inte påverka vad luften jag andas innehåller och jag kan inte välja bort att få med PCB och kvicksilver i min mat.

Så varför inte ge ungdomarna i Anonymous en chans? Jag är ändå så maktlös och har inte givit mitt medgivande till i princip något som styr mitt liv.

De kan mycket väl bli en blåslampa i baken på etablerade maktcentra och vad kan vara dåligt med det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratas om att de ska sänka Facebook i morgon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagar och regler är till för att följas. Martin Luther King Jr sade dock att det inte är omoraliskt om man bryter mot en lag som man tillsammans med många upplever som orättfärdig, och om man bryter mot den öppet och är beredd att ta sitt straff. Detta vad gäller civiliserade samhällen, inte diktaturer och slikt där olaglig verksamhet är en förutsättning för revolt och demokratisering. Var hackarna hamnar däribland är svårt att bedöma i exempelvis Mexicos fall. Men generellt sett är hackande givetvis simpel kriminalitet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagar och regler är till för att följas. Martin Luther King Jr sade dock att det inte är omoraliskt om man bryter mot en lag som man tillsammans med många upplever som orättfärdig, och om man bryter mot den öppet och är beredd att ta sitt straff. Detta vad gäller civiliserade samhällen, inte diktaturer och slikt där olaglig verksamhet är en förutsättning för revolt och demokratisering. Var hackarna hamnar däribland är svårt att bedöma i exempelvis Mexicos fall. Men generellt sett är hackande givetvis simpel kriminalitet.

Japp, så är det.

De flesta av oss vill vara fria. Men friheten är inte mycket värd om andra får lida för det.

 

Jag noterar att FB fortfarande rullar på. Så det var bara ett skämt? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Nostalgin när man ser ASCII-grafik, respekt... rockapa.gifkartjej.gifrespekt.gif

 

1200 Baud och telefonräkningar som en mindre nationalskuld.... whistling.gif

 

Att försöka nå en på hemtelefonen efter kl.18 var omöjligt och för att inte snacka om helgerna då det var halva taxan dygnet runt.

 

(För alla ungdomar, det fanns inga mobiltelefoner då....) rolleyes.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagar och regler är till för att följas. Martin Luther King Jr sade dock att det inte är omoraliskt om man bryter mot en lag som man tillsammans med många upplever som orättfärdig, och om man bryter mot den öppet och är beredd att ta sitt straff. Detta vad gäller civiliserade samhällen, inte diktaturer och slikt där olaglig verksamhet är en förutsättning för revolt och demokratisering. Var hackarna hamnar däribland är svårt att bedöma i exempelvis Mexicos fall. Men generellt sett är hackande givetvis simpel kriminalitet.

Men om man blandar lite och tänker sig att någon med olagligt hackande avslöjar att en demokrati driver en bombbyggarskola åt en diktatur?

 

Edit: Mattem, det fanns visst mobiltelefoner då, fast inte riktigt lika mobila.

http://blog.dialaphone.co.uk/wp-content/uploads/2008/09/09-ericsson_hotline450combi.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om man blandar lite och tänker sig att någon med olagligt hackande avslöjar att en demokrati driver en bombbyggarskola åt en diktatur?

 

Edit: Mattem, det fanns visst mobiltelefoner då, fast inte riktigt lika mobila.

http://blog.dialapho...ine450combi.jpg

 

Vet, menar mest att det var intet som "vanliga dödliga" ägde eller ens visste att det fanns för den delen Tummeupp.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...