Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mjukt bindestreck pages


Kria

Rekommendera Poster

Hej!

Jag behöver hjälp. Sitter och skriver min uppsats i Pages och försöker finna ett sätt att göra mjuka bindestreck, alltså ett bindestreck som man kan använda för att avstava när det behövs men försvinner automatiskt när det inte behövs. Jag fick rådet att använda tangenterna cmd och bindestreck men då minskar typsnittet, så det fungerar inte.

 

Jag hoppas att hjälpen finns här ute!

 

Tack på förhand!

Kria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages saknar stöd för mjuk bindestreck för avstavning. Du kan ställa in automatisk avstavning och du kan också göra det individuellt för varje ord, men manuellt styrd avstavning finns inte. Jag anser att avancerad avstavning endast behövs när man kör rak högermarginal och det brukar man inte göra för uppsatser...

 

Command och + eller - ökar respektive minskar storleken på typsnittet ja, som du redan har upptäckt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pages saknar stöd för mjuk bindestreck för avstavning. Du kan ställa in automatisk avstavning och du kan också göra det individuellt för varje ord, men manuellt styrd avstavning finns inte. Jag anser att avancerad avstavning endast behövs när man kör rak högermarginal och det brukar man inte göra för uppsatser...

 

Command och + eller - ökar respektive minskar storleken på typsnittet ja, som du redan har upptäckt.

 

 

Då vet jag att jag inte behöver leta längre. Det är just rak högermarginal som jag ska ha på min uppsats så det hade underlättat, men jag får väl tänka om.

Tack för ditt svar!

Kria

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man göra det snyggt med rak högermarginal så behöver man avancerade verktyg för kerning, alltså det individuella avståndet mellan bokstäver, och det har inte ordbehandlare. Om du har sådana krav rekommenderar jag avancerade layoutverktyg, exempelvis programmet iCalamus som är ett semi-professionellt layoutprogram med avancerade funktioner för typografisk kontroll och absolut ett program som jag varmt kan rekommendera för exempelvis professionell bokproduktion.

 

Men du kan ju avstava manuellt, det är ju bara att stoppa in ett bindestreck där du vill ha det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just Pages har väl verktyg för kerning, till skillnad från Word (alltså kanske inte avancerad kerning, men iaf)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Men du kan ju avstava manuellt, det är ju bara att stoppa in ett bindestreck där du vill ha det. :)

 

Fast det var ju precis så han inte vill göra. Gör man så riskerar man att få bindestreck på ord som inte radbryter om man ändrar i texten senare. Det är just därför man använder mjuka bindestreck. Synd att det tydligen inte funkar på Pages, som annars är så prydligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det går att gör det som TS vill. Dock inte helt enkelt...

1 Högerklicka och välj "Använd aldrig bindestreck" på det ord du vill jobba med.

2 Avsluta Pages.

3 Öppna filen ~Library:Application Support:iWork:Pages: HyphenationExceptions.plist med lämplig "property editor".

4 Tag bort första ~ som betyder att du aldrig vill avstava ordet.

5 Lägg till ~ på alla platser i ordet där du vill ha avstavning.

6 Spara plistfilen.

7 Starta Pages.

 

Det kan avara så att du kan skippa steg 2 och 7, har inte full koll på hur det funkar nu när man sparar filer.

Fråga mig inte varför det är då komplicerat, Men det gör jobbet...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast just Pages har väl verktyg för kerning, till skillnad från Word (alltså kanske inte avancerad kerning, men iaf)?

 

Ja det stämmer att det finns en enklare kerningsfunktion i Pages.

Man når den i Inspektören - Text - Avstånd - Tecken, och där finns ett skjutreglage som man kan experimentera med.

Det kan vara så att detta är tillräckligt för frågeställarens behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...