Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac OS Classic-program i Mac OS 10.4.11 (Tiger)


rimbaud65

Rekommendera Poster

Jag har en Macbook 2.1 (Intel Core 2 Duo-processor) och undrar ifall det finns en möjlighet att köra Mac OS Classic program på den? Har hört talas om Sheepsaver och Basilisk II som jag tror är eller var program som kunde installeras under X och då göra det möjligt att installera Classic-program. Eller att det gjorde det möjligt att installera Mac OS i en partion, och på den installera Classic-program. Kan någon förklara och ge instruktioner är jag väldigt tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Classic är en miljö för att köra Mac OS 9-program under Mac OS X. Classic kan köras på alla PowerPC-Macar som kan köra Mac OS X förutsatt att det finns en fungerande systemmapp för Mac OS 9. Apple släppte dock Classic-möjligheten med Mac OS 10.5

 

Classic har aldrig fungerat med Intel-macar utan man är här utlämnad till emulering (vilken enligt min uppfattning för det mesta fungerar över förväntan).

 

Tillägg:

Största skillnaden användarmässigt är att Classic är en slags virtualisering där Mac OS 9 körs parallellt med Mac OS X och i bakgrunden, så fort miljön är startad kan man starta valfritt Mac OS 9-program och det ska uppföra sig på samma vis som om du startade ett Mac OS X-program.

 

I en emulator har du en virtuell dator (själva programmet imiterar en datormiljö) och du har vanligtvis en delad mapp du använder för att föra över filer mellan din emulator och din faktiska huvudmaskin. I emulatorn kan du sedan starta ett lämpligt system som man får installera på en virtuell hårddisk (en skivavbild).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sheepshaver är en miljö som skall göra det möjligt att installera Mac OS 9, men det jag sett så är det ett jäkla meckande. Har du ett behov av Classic borde det vara ett avsevärt enklare alternativ att bara köpa en gammal dator som kan starta i MacOS 9.

 

Nja, jag tycker inte det var så krångligt. Läser man bara på innan man sätter igång så är det inte särskilt svårt. En till två timmars effektivt arbete ska nog räcka för att få igång det. Däremot finns problematiken kring rätten att använda ett Macintosh-ROM, men det kan man nog se som ett rent juridiskt problem.

 

Edit: Att köpa en Mac som kan starta i Mac OS 9 eller möjligen köra Classic kan naturligtvis vara en bättre lösning beroende på vad vill kunna använda Mac OS 9 till. Detta gäller framförallt om man ska använda mjukvara som behöver prata med extern hårdvara - MIDI-interface exempelvis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...