Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac G5 konstiga meddelanden


hassew

Rekommendera Poster

Försöker starta om en iMac G5 från installationsskivorna - det går men sen blir det badboll i olika steg.

 

Ibland kommer jag inte ens dit, utan det blir root-text med diverse "kernel 000004 " osc och längst ner i textmassan står det ibland:

 

"panic, we are hanging here..."

 

Kan det vara minnet det är fel på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma som jag tror.

 

Ibland så startar den hela vägen, men sen hänger den sig. Ibland kommer jag bara till den grå skärmen.

 

Hårddisken snurrar då för fullt. (fläkten likaså).

 

Har varit med om kraschat moderkort på en annan mac och då kom jag öht. aldrig till det blå skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok.

 

Börjar nog med nytt minne för ett par hundralappar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara det klassiska kondensatorfelet.

Finns massor av trådar om detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac utan iSight var/är väldigt utsatt för undermåliga kondensatorer på moderkortet typ tillverkningsfel. Tar man i sär iMacen ser man dessa med utbuktningar och kristallbildningar på toppen. Finns ett räddnigspack!

http://www.ebay.co.uk/itm/Apple-iMac-G5-Logic-Board-Capacitor-Repair-Kit-Caps-/150522328904

post-363-052590500 1319898874_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre kondensatorer har syradroppar på översidan, men buktar inte ut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stereotypen - var det inte du som köpte min kraschade MacBookPro från Karlstad för något år sedan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@Stereotypen - var det inte du som köpte min kraschade MacBookPro från Karlstad för något år sedan?

 

Jo jag tror det ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en god vän som bygger egna kort för att mappa en egen byggd GT40, han har en del bra utrustning... - fixar han iMacen så är det bra. Annars så lägger jag gärna emellan mot den du har ute på försäljning så får du fixa dotterns G5'a och sälja den i din tur.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Samma som jag tror.

 

Ibland så startar den hela vägen, men sen hänger den sig. Ibland kommer jag bara till den grå skärmen.

 

Hårddisken snurrar då för fullt. (fläkten likaså).

 

Har varit med om kraschat moderkort på en annan mac och då kom jag öht. aldrig till det blå skrivbordet.

 

 

 

Har en G5 och jag hade samma problem som du för några år sedan. Ringde Apple några gånger och tillslut så tog dem in den på lagning. Det var hårddisken som hade tagit stryk tror jag det var om jag inte minns fel. Fläktarna stod och dånade som den minns jag! happy.gif Hoppas det löser sig för dig. Prova först att byta minne tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...