Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med ICal


Camilla67

Rekommendera Poster

Jag har två problem med ICal.

Synkar IMac, IPad, Mac Air och Iphone och har anslutit ICloud.

 

På min Mac Air har det kommer upp två "konton" xxxx@me.com med alla kalendrar, och dubbla aktiviteter mm.

 

Jag raderade dessutom kalendrarna i den ena och vips var alla mina aktiviteter borta? och ingen av xxx@me.com fanns kvar någonstans.

Backade raderingen av kalendrarna genom att ångra under Redigera - alla kalendrarna i dubletter, kom tillbaka med inte mötena.

 

Någon som har förklaring till dubletterna och om jag kan få tillbaka aktiviteterna?

Camilla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där har vi nackdelen med synk... Raderar man uppgifter, vilket du har gjort när du har raderat kalendrar med uppgifter, så försvinner ju dessa från alla enheter som man har synkat. Det man gör på en enhet händer på andra enheter också.

 

E-postadressen är Apple ID som synkar med iCloud, det är alltså ditt användarkonto på iCloud.

 

Är det samma e-postadress / Apple ID som du har två gånger eller är det två olika e-postadresser / Apple ID?

 

Om du har synkat någon enhet via sladd till iTunes och kalender där, så kan du få dubletter. För att undvika detta behöver du slå av kalendersynken i iTunes och enbart synka via iCloud.

 

Kör du Lion eller äldre Mac OS X?

För i Lions iCal så ska det bara stå "Icloud" på ens kalendrar som synkar med iCloud, alltså inte e-postadressen / Apple ID. Det står e-postadress / Apple ID i gamla iCal på äldre Mac OS X, men det är bara Lion som är gjort iCloud. Apple stödjer inte officiellt iCloud för äldre Mac OS X än Lion.

 

Under knappen "Kalendrar" uppe till vänster i Lions iCal kan du bocka i och ur de kalendrar du använder.

 

Under iCal - Inställningar - Konton så ska det finnas bara ett iCloud-konto (och stå som "iCloud").

 

Har du tidigare använt en Mobile Me? Har du följt anvisningarna för hur Mobile Me migreras till iCloud?

Jag undrar om det kan vara så att du har både en Mobile Me och en iCloud inkopplad i iCal.

Prova ta bort kopplingen under iCal - Inställningar - Konton och lägg till iCloud-kalendern igen. Denna raderar bara kopplingen i iCal, den tar inte bort någon kalender på iCloud.

 

Jag misstänker att din Mac Air kör ett äldre Mac OS än Lion, medan din iMac kör Lion. Och då får du dubbla kalendrar om den är inne på både Mobile Me och iCloud samtidigt... eftersom det är samma kalender men på två tjänster. Du behöver uppdatera din Mac Air till Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja jag har tidigare haft MobilMe och trodde att jag gjort som man ska när jag bytte till ICloud...

Jag raderade de båda kontona under inställningar och la till ett nytt som blev ICloud.

Synd att jag inte frågade innan jag raderade mina kalendrar, så hade jag haft mina aktiviteter kvar...

Tack så mycket för hjälpen!!!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, raderar man under inställningar - konton så bryter man bara kopplingen / synken och får en chans att göra en ny koppling, men innehållet på iCloud är ju kvar inklusive aktiviteter. Raderar man kalendrar i kalendervyn så raderar man ju dem från iCloud också, så länge som iCal synkar med iCloud.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...