Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Rengöra tangentbord efter olycka?


Poof88

Rekommendera Poster

Såå efter en liten olycka på kalas (välte en drink) har mitt tangentbord till min iMac blivit lite kladdigt, nummertangenterna samt entertangenten har blivit väldigt sega. Det funkar att skriva på men det går inte så fort då varje tangent måste "glida" upp sakta efter att man tryckt på den. Tangentbordet jag har är för övrigt aluminiumtangentbordet med nummerdel.

 

Nu undrar jag lite om det går att rengöra tangentbordet på något smart sätt. Eftersom att vätskan som spilldes innehöll en hel del socker (vodka redbull) så känns det som att jag måste tvätta tangentbordet på något sätt. Innan jag börja slita loss tangenter undrar jag om det ens går att ta lös enstaka tangenter som på ett vanligt gammalt PC-tangentbord?

 

Finns det någon lösning eller är det bara att köpa nytt?

 

all hjälp uppskattas!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Såå efter en liten olycka på kalas (välte en drink) har mitt tangentbord till min iMac blivit lite kladdigt, nummertangenterna samt entertangenten har blivit väldigt sega. Det funkar att skriva på men det går inte så fort då varje tangent måste "glida" upp sakta efter att man tryckt på den. Tangentbordet jag har är för övrigt aluminiumtangentbordet med nummerdel.

 

Nu undrar jag lite om det går att rengöra tangentbordet på något smart sätt. Eftersom att vätskan som spilldes innehöll en hel del socker (vodka redbull) så känns det som att jag måste tvätta tangentbordet på något sätt. Innan jag börja slita loss tangenter undrar jag om det ens går att ta lös enstaka tangenter som på ett vanligt gammalt PC-tangentbord?

 

Finns det någon lösning eller är det bara att köpa nytt?

 

all hjälp uppskattas!

 

Innan du köper ett nytt kan du testa att diska tangentbordet under kanen, och sen låta det torka ordentligt(någon dag), antagligen så borde klara det.

(har även läst om folk som har diskat tangentbordet i diskmaskin och det har räddat tangentbordet, kan man ju testa som sista utväg)

 

edit glöm inte att ta ut batterierna innan du diskar tangentbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tidigare haft trådar om detta här i forumet och testat två gånger, tyvärr utan filmbevis och båda gångerna funkade tangentborden utmärkt.

Båda gångerna var det ALU - Tangentbord kopplade med usb-kablar till mina iMac:ar.

I badkaret sprutade jag mycket Yes diskmedel överallt på tangentborden sedan duschade jag av tangentborden med högt tryck med mycket varmt vatten, så pass länge så jag var övertygad om att det inte fanns något diskmedel kvar. Jag vickade tangenbordet åt olika håll tills inget vatten rann längre. Jag torkade av med en handduk som jag lade på värmeelementet och med tangentbordet ovanpå.

Varje dygn vände jag på tangentbordet och höll på flera dygn tills jag var övertygad om att inget vatten/fukt fanns kvar i innanmätet.

Kopplade tillbaks usb-kabeln i iMac:en och allt fungerade perfekt.

 

Varför. Jo. Tangentborden är gjorda av aluminium, plast och kretsar som är ihopkopplade med lödningar, ingenting som inte tål vatten. Det viktiga är att allt vatten/fukt är borta så inte kretsarna tar genvägar genom fukten och bränner sönder dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det första man gör är ta ur batterierna. Mobiler kan man vifta med i destillerat vatten och lägga i ugnen 50 grader i några timmar. Viktigt är att inga minneraler finns i vattnet (destillerat vatten) då dessa kan göra avledning till grann folien när vattnet torkat bort. Jag tror att det är säkrast att ett tangentbord behandlas på liknande sätt av säkerhetsskäl. Använd gärna en mjuk målarpensel kring tangenterna. Antagligen kan man öppna tangentbordet då jag tror det finns skruvar under de vita gummifötterna.

Curt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag gjorde samma misstag med ett wireless alu-tangentbord... Körde det i diskmaskinen på lägsta temperatur utan diskmedel och lät det torka ur ordentligt i några dagar i en handduk. Funkat helt utan problem nu i flera månader...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...