Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behöver jag formatera om?


mickenyfiken

Rekommendera Poster

mickenyfiken

Jag har delat upp min macbook pro till två 250 partioner och har os på en och windows på en.

Vill nu istället ha ca 350 till os och 150 till windows. Är enda sättet att formatera om hela datorn?

Och om jag väljer att formatera om och först säkerhetskopierar os i timemachine, kommer det då bli

problem när den sen skall kopiera tillbaka alltihop när det inte är "samma storlek på disken den kopierade"

alltså att den inte kommer känna igen sig eller hur funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att du kör bootcamp? Jag skulle nog göra en backup på viktiga data från windows, radera bootcamp partitionen, skapa en ny i den storlek du vill ha, samt installera om windows. På det sättet petar du inte i Mac OS installationen och slipper installera om båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att en backup med Time Machine blir ditt original om du raderar din disk. Du har då ingen backup!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenyfiken

ja jag kör bootcamp men jag behöver inte spara något från windows. och partionerna vill jag ju ha i annan storlek nu.

hummel vad menar du? om jag raderar allt på datorn så är det jag sparat med timemachine på en extern hdd orginalet, såklart?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenyfiken

fick nu ytterligare ett problem. på den externa hdd har jag massvis med mappar med foton. Öppnar jag hddn i windows så visas allt som vanligt. men öppnar jag den i OS så fungerar vissa mappar inte, de är bara vita och så kommer du upp fel kod -43 när jag försöker öppna dem.

Vet inte vad som hänt för när jag köpte macbooken så kunde jag ju lägga in allt från hddn till den utan problem, men nu kan jag inte heller flytta mellan OS och hddn, det är som att det är skrivskyddat, men i windows går det framochtillbaka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ja jag kör bootcamp men jag behöver inte spara något från windows. och partionerna vill jag ju ha i annan storlek nu.

hummel vad menar du? om jag raderar allt på datorn så är det jag sparat med timemachine på en extern hdd orginalet, såklart?

 

Originalet har du men ingen backup/säkerhetskopia.

Backup betyder att du minst 2 exemplar och inte bara 1...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenyfiken

Originalet har du men ingen backup/säkerhetskopia.

Backup betyder att du minst 2 exemplar och inte bara 1...

 

 

Ok men när jag sedan kör timemachine så sparas då allt på båda den externa och på datoron som backup då?

Går det att köra backupp på bara en mapp såsom bilder, behöver ju inte säkerhetsspara filmer och sånt

 

 

 

 

fick nu ytterligare ett problem. på den externa hdd har jag massvis med mappar med foton. Öppnar jag hddn i windows så visas allt som vanligt. men öppnar jag den i OS så fungerar vissa mappar inte, de är bara vita och så kommer du upp fel kod -43 när jag försöker öppna dem.

Vet inte vad som hänt för när jag köpte macbooken så kunde jag ju lägga in allt från hddn till den utan problem, men nu kan jag inte heller flytta mellan OS och hddn, det är som att det är skrivskyddat, men i windows går det framochtillbaka

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan enkelt med Time Machine utesluta mappar du inte vill göra backup på.

 

Kan du inte öppna vissa mappar har du fel på disken och den måste omedelbart repareras eller formateras om och återställa data från din färska backup.

 

Är den skrivskyddad så beror det troligtvis på att den är formaterad med NTFS vilket Mac OS X enbart har stöd för läsning ifrån. Det finns 3:e partsprogram som löser det problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mickenyfiken

Du kan enkelt med Time Machine utesluta mappar du inte vill göra backup på.

 

Kan du inte öppna vissa mappar har du fel på disken och den måste omedelbart repareras eller formateras om och återställa data från din färska backup.

 

Är den skrivskyddad så beror det troligtvis på att den är formaterad med NTFS vilket Mac OS X enbart har stöd för läsning ifrån. Det finns 3:e partsprogram som löser det problemet.

 

okej har du namn på något program som gör att jag kan läsa dem för jag vet inte hur jag skall få in filerna i macen (OS) efter jag formaterat om den???

Och jag har ingen backup, jag har alltid bara koiperat över filer manuellt till hddn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett alternativ jag använder är Paragon ntfs, http://www.paragon-software.com/home/ntfs-mac/

Det finns även gratisvarianter.

Backup innebär att du flera kopior av din fil på olika fysiska enheter. Du kan mycket väl göra din backup manuellt med det brukar vara mer komplicerat.

Att inte ha backup på sina data är bara korkat....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...