Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac ser inte Windows på min externa hdd vid boot


Almeeu

Rekommendera Poster

Jag installera Windows på min externa hårddisk på en windows datorn men när jag kopplar in den i min Mac så ser datorn inte den när man väljer boot.

Jag har provat att ladda ner den där saken bootcamp gör och installera den på hårddisken men den ser fortfarande inte den.

 

Jag vet inte hur jag ska göra nu för att få igång windows på macen. Är tacksam för alla snabba svar

 

Anledning till att jag väljer att installera på extern är för att jag har en 128gb ssd i datorn och vill inte dela upp den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte gå att installera på extern disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska inte gå att installera på extern disk

 

jag plocka isär min externa och stoppa in den i stationära och installerade windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte ha på extern disk i vilket fall.

Endast tänkt vara på den interna disken.

Har du följt Apples anvisningar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Apple som förbjudit installation på extern disk, utan Microsoft har jag läst någonstans...

Apple har blockerat det på något vis

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går inte ha på extern disk i vilket fall.

Endast tänkt vara på den interna disken.

Har du följt Apples anvisningar?

 

för att den är usb driven? kan du snäll vara lite mer specifik?

men jag vill inte ha den på min interna på grund av det lilla minnet.

har googlat som in i h***** och resultat. har du lust att länka de elelr vad är det för anvisningar?

 

är ny på mac. konverterade mig för några veckor sedan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MacHjälp ger dig anvisningar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte Apple som förbjudit installation på extern disk, utan Microsoft har jag läst någonstans...

Apple har blockerat det på något vis

 

Apple har inte "blockerat" det. Dock är Mac'ens bootloader dålig på att boota andra system än Mac Os från USB-medium.

Även linux behöver gå lite omvägar för att kunna bootas från USB på Mac. Från CD eller intern hårddisk är det dock inga problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-047428200 1317574232_thumb.jpg
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det går inte alls att köra windows från externa?

går det inte lösa det på något sätt, "hacka" den på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det går inte alls att köra windows från externa?

går det inte lösa det på något sätt, "hacka" den på något sätt?

 

Du skulle kunna testa att installera rEFIt som är en annan bootloader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-113-047428200 1317574232_thumb.jpg

 

de drivrutinerna från bootcamp är installerade på windows. trodde det skulle gå så men....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skulle kunna testa att installera rEFIt som är en annan bootloader.

 

ska kolla upp det. Tack :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska kolla upp det. Tack :)

 

den sa att hårddisken med windows inte är bootable....

 

hur löser jag det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna köra Parallels desktop eller VMWare Fusion och installera den virtuella Windowsdisken på en extern disk. Fast då kör du Windows virtuellt. Funkar bra till all utom (krävande) spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Partitionera den interna med bootcamp assistant och installera Windows där. Windows gillar inte att ligga på en extern disk (det har inget direkt med Mac att göra, det är Microsoft som gjort det så att Windows vill skapa sin C: på den första interna disken)

 

om du läser högre upp så vill jag inte partitionera min hårddisk på grund av det lilla minnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle kunna köra Parallels desktop eller VMWare Fusion och installera den virtuella Windowsdisken på en extern disk. Fast då kör du Windows virtuellt. Funkar bra till all utom (krävande) spel.

 

jag försökte med de men fatta inget. om du har någon guide att installera den virtuela på extern hdd så är jag tacksam :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt är det inte möjligt att starta Windows från en extern hårddisk på ett enkelt sätt.

Om du har Parallels eller VM Ware Fusion, så kan du installera en virtualisering av Windows.

Detta innebär att du kör WIndows inuti Parallels eller VM Ware Fusion, inuti Macen.

 

Dessa program installerar en virtuell hårddisk, detta är en stor bamsefil som kan ligga i princip var som helst - inklusive ligga på en extern hårddisk. Den virtuella hårddisken installerar man Windows på, den virtuella hårddisken kommer för WIndows att uppfattas som C:, alltså en intern hårddisk. WIndows ser aldrig det som finns utanför den virtuella hårddisken, den uppfattar den virtuella hårddisken som en riktig hårddisk även fast det är en stor fil som imiterar, låtsas vara, en hårddisk.

 

Här finns instruktioner för Parallels om detta:

http://www.askdavetaylor.com/how_do_i_install_windows_xp_on_my_mac_with_parallels_desktop_1.html

 

Notera att i dialogrutan där du väljer katalogen för den virtuella hårddisken, så ska du alltså välja din externa hårddisk så där ska du trycka på knappen [...] för att öppna ett fönster med filkatalog där du kan välja din externa hårddisk.

 

Obs: Din externa hårddisk behöver formateras om till Mac OS X Extended filsystem för att detta ska fungera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller köpa en billig PC :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har ju också Oracle VM Virtualbox som funkat bra för mig. Men som Parallels desktop och VMWare Fusion så krävs det ju lite mer minne när man kör "system i system" för att man inte skall bli irriterad :-) Men den är ju gratis så kostar inget att testa

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...