Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ni som har Macbook Air 11"


wiederberg

Rekommendera Poster

Hej, jag riktar mig till er med en Macbook Air 11".

 

Är ni nöjda med storleken på skärmen eller upplever ni att ni egentligen vill ha en större skärm?

 

Jag har idag en 13" och tycker absolut inte att den känns för liten. Dock är jag tveksam till hur det blir när man går ner till 11".

Jag antar att det är helt okej att surfa, maila kolla film klipp m.m på en mindre skärm.

Det jag är mest skeptisk inför är att använda den till att skriva längre texter i word och arbeta med excel.

 

Har ni någon uppfattning om detta?

 

Tack!

 

Robin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade samma funderingar som du innan jag slog till och köpte en MBA 11,6" men det visade sig att jag oroat mig i onödan. Efter en halv dag hade jag vant mig vid skärmen och i i dagsläget känns allt annat onödigt stort på något sätt.

 

Jag skriver väldigt mycket på datorn, speciellt krönikor av olika slag och det går alldeles utmärkt. Dock skulle jag rekommendera att du väljer att dölja dockan automatiskt, det gör mycket för upplevelsen av skärmen.

 

Personligen kommer jag nog aldrig att använda mig av ett större skärmformat i framtiden. 11-tummaren är helt perfekt i mina ögon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En 11" skärm rymmer mindre än 13".

Kvaliteten på skärmen är hög och du kan absolut jobba med texter etc, däremot så kommer du inte att se lika mycket text på en och samma gång. Huruvida detta är ett problem för dig eller inte har jag ingen aning om.

 

En idé är att ha en större extern skärm för stationärt bruk. Dvs, när du är hemma koppla upp datorn till en större skärm och få en större skärms alla fördelar. Och när du är ute på fältet och jobbar så är ju 11" väldigt smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara instämma med Hatesong, jag vande mig mycket snabbt vid den mindre skärmen. Med touchpadens får man dessutom möjligheter att snabbt kombinera mellan stor text för läsning och överblick främst när det gäller webb-sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mitt enda problem är en del program som tar stor plats vertikalt, det kan bli lite väl lite plats kvar till det "nyttiga" när Finder, menyer, toolbars och liknande tagit sitt utrymme.

 

Bortsett från det är jag verkligen glad att jag tog modet till mig att ta den lilla varianten. Jag ville ha en dator som var så pass portabel att jag inte lämnar kvar den för att den är för otymplig och det har jag verkligen fått. Detta i kombination med att den är i princip helt ljudlös gör att den följer med mig väldigt ofta, kanske lite för ofta enligt min fru :)

 

Program jag använder ofta är Lightroom (numera åker alla bilder in först på Macen och sedan vidare till "arkivet"), Evernote, Word, Excel, Teamviewer, Safari, Photoshop, Illustrator, XCode och Parallels.

 

Word (versionen jag använder) har ett fullskärmsläge som trollar bort allt förutom själva texten så det är inget problem.

 

Om det är den enda datorn skulle jag fundera på en extern skärm som komplement.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg docken till vänster, dra ner den i storlek och kör eventuellt dölj automatiskt. Det är dumt att låta vertikal yta tas bort på en widescreenskärm.

 

I övrigt tycker jag 11-tummaren är kanon. Men ska man köra som huvuddator så är en extern skärm ingen dum idé.

 

Med Lion får man dessutom en del smarta grepp som underlättar att köra liten skärm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

11,6 tum räcker faktiskt. Jag trodde det skulle vara alldeles för litet, då jag också har en laptop på 16,4 tum. Macbooken är klockren att använda till musik och internet. Jag har dock bara 64GB så jag synkar iPhonen med program och allt till min PC som har 500GB. Så ska du byta ut din gamla dator till en Air så måste du absolut köpa minst en 128GB SSD, MINST. Då ska du också köpa en med 4GB RAM eftersom 2GB är lite väl lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mängden internminne är helt klart viktigare än diskstorlek. Jag köpte 128 men får ändå inte plats med musikbibblan, så den får ligga på min Mac Mini och delas ut över nätverket. 256 GB disk hade man ju iofs kunnat köpt, men någonstans måste man ju dra gränsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Schyssta svar grabbar!

 

Ni verkar vara nöjda med era 11".

 

Det får nog bli en sådan med 4 gb och 1.8 processor.

 

Tack ska ni ha!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...