Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

7 apparater - 1 nätverk


iLund

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har ett problem! Min router vill inte alltid fungera. Vi har för tillfället, i nätverket;

iPhone

iPhone

iPad

MacBook Air

Stationär Windows

Laptop Windows

PS3

 

Den stationära samt PS3 är anslutna via kabel. Men det är egentligen inte väsentligt. Problemet är att det sällan fungerar som det ska. Ingen av prylarna, inte ens den kopplade stationära datorn, har tillgång till internet, via routerna. Belkin. Man måste release och renew, flera gånger i veckan, på alla apparater. Vilket jag tycker är störande. Kan det vara så att routern inte palla leverera adresser till alla apparater? Eller finns det någon annan anledning till varför det inte fungerar?

 

Jag har BBB, och fick ett modem som kan agera router, med wi-fi. Sedan har jag på den, en belkin router, som har två nätverk i sig, g och n.

 

Nu är jag påväg att köpa en AirPort Extreme eller en Time Capsule. Men kommer jag ha samma problem i allafall? Och vad beror detta på? Det är onödigt jobbigt tycker jag. Är lite halv grön på det hela. Men jag är en switcher, eller en soon to be.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla först upp så det inte är din Internet-uppkoppling som strular. Tycker det borde fungera, men i vilket fall; jag har en Airport Extreme och där har jag 15 enheter inkopplade och det bara flyter. Har för mig att man kan ha rejält många inkopplade trådlöst, googla det :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har ett problem! Min router vill inte alltid fungera. Vi har för tillfället, i nätverket;

iPhone

iPhone

iPad

MacBook Air

Stationär Windows

Laptop Windows

PS3

 

Den stationära samt PS3 är anslutna via kabel. Men det är egentligen inte väsentligt. Problemet är att det sällan fungerar som det ska. Ingen av prylarna, inte ens den kopplade stationära datorn, har tillgång till internet, via routerna. Belkin. Man måste release och renew, flera gånger i veckan, på alla apparater. Vilket jag tycker är störande. Kan det vara så att routern inte palla leverera adresser till alla apparater? Eller finns det någon annan anledning till varför det inte fungerar?

 

Jag har BBB, och fick ett modem som kan agera router, med wi-fi. Sedan har jag på den, en belkin router, som har två nätverk i sig, g och n.

 

Nu är jag påväg att köpa en AirPort Extreme eller en Time Capsule. Men kommer jag ha samma problem i allafall? Och vad beror detta på? Det är onödigt jobbigt tycker jag. Är lite halv grön på det hela. Men jag är en switcher, eller en soon to be.

 

Airport Extreme är en mycket bra router. Jag skulle tro att den löser dina problem, om det inte är själva BBB-dosan som är problemet. Hur får du ditt internet från BBB? Via ethernetuttag i väggen, eller från ADSL-modem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att BBB dosan funkar. Tror det är Belkin routern som är lite elak. Den är inte speciellt gammal, och kostade 1300:-, vilket man blir lite irriterad på.

Upp till 50 tror jag det stod! :)

Är Time Capsule en AirPort Extreme i från grunden?

Jag får via ADSL-modem!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror nog att BBB dosan funkar. Tror det är Belkin routern som är lite elak. Den är inte speciellt gammal, och kostade 1300:-, vilket man blir lite irriterad på.

Upp till 50 tror jag det stod! :)

Är Time Capsule en AirPort Extreme i från grunden?

Jag får via ADSL-modem!

 

Time Capsule är i princip en Extreme med inbyggd hårddisk. Om den tappar uppkopplingen kan det mycket väl vara även skiten från BBB som krånglar. Prova en dag att bara köra trådlöst eller trådat direkt mot ADSL-modemet, för att säkerställa att det är ok. Är det lugnt så fimpa Belkinroutern och komplettera med en Airport Extreme eller Time Capsule. smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick gå över till Apples routrar eftersom att det strulade när man kom upp i en viss mängd prylar som skulle anslutas. Men min Time Capsule går som tåget :-) (Eller ja, då menar jag i positiv bemärkelse, inte med stopp och förseningar som ju kanske mer är som tåget egentligen :totaltgalen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick gå över till Apples routrar eftersom att det strulade när man kom upp i en viss mängd prylar som skulle anslutas. Men min Time Capsule går som tåget :-) (Eller ja, då menar jag i positiv bemärkelse, inte med stopp och förseningar som ju kanske mer är som tåget egentligen :totaltgalen: )

 

Gäller mest SJ och de har inget samband med Apple, bara att tuta och köra. biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll börjar test 1: Att köra enbart mot BBB-dosan. Och det kommer nog hålla på tills i morgon kväll. Eventuellt en dag till, bara för att vara säker.

Och om det nu skulle vara så att den fungerar korrekt, då blir det nog ett Time Capsule-köp, om jag får med frugan på den!

 

Men apropå Time Capsule, hur fungerar den egentligen? Tänkte på filmer till exempel? Eller är det ren lagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikväll börjar test 1: Att köra enbart mot BBB-dosan. Och det kommer nog hålla på tills i morgon kväll. Eventuellt en dag till, bara för att vara säker.

Och om det nu skulle vara så att den fungerar korrekt, då blir det nog ett Time Capsule-köp, om jag får med frugan på den!

 

Men apropå Time Capsule, hur fungerar den egentligen? Tänkte på filmer till exempel? Eller är det ren lagring?

 

Hur menar du "med filmer"? Pratar du om att lagra filmer, att streama filmer eller vad?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har helt fel i detta ärende!!!!!!

 

Jag har skrivit om detta i tidigare tråd och det är inget fel, det ska vara så här. Problemet är att BBB bara tillåter tilldelning av 5 samtidiga IP-adresser.

 

Du löser problemet genom att skapa ett nytt nätverk genom att köpa och koppla in en annan hub/router (jag lär mig aldrig vilket som är rätt) mot BBBs hub/router.

Då kommer din nya hub/router att tilldelas en IP-adress från BBB och allt är löst.

 

Jag löste det genom att köpa en Time Capsule och allt har fungerat smärtfritt sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla har helt fel i detta ärende!!!!!!

 

Jag har skrivit om detta i tidigare tråd och det är inget fel, det ska vara så här. Problemet är att BBB bara tillåter tilldelning av 5 samtidiga IP-adresser.

 

Du löser problemet genom att skapa ett nytt nätverk genom att köpa och koppla in en annan hub/router (jag lär mig aldrig vilket som är rätt) mot BBBs hub/router.

Då kommer din nya hub/router att tilldelas en IP-adress från BBB och allt är löst.

 

Jag löste det genom att köpa en Time Capsule och allt har fungerat smärtfritt sedan dess.

Saken är den att iLund skriver att han/hon använder en egen router efter sin BBB-router.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför måste en till router till ? Logga på din Belkin, på wanet (dvs länken till BBB finns en adress från dessa), på lanet (dvs 'din' sida, ska dhcp vara påslaget), på wireless döper du ditt nät under ssid. Dina enheter ska då få en ipadress av dhcpservern i routern (normalt 192.168.0.x eller 192.168.1.x, kolla det i dina enheter). Detta fixar Belkinroutern lätt, att Apples produkter skulle vara 'bättre' är knappast troligt, jag har använt dessa routers men även dlinks, netgears, thomsons och div andra fabrikats routrers. De enda jag inte varit fullt nöjd med är Thomson.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<br />Alla har helt fel i detta ärende!!!!!!<br /><br />Jag har skrivit om detta i tidigare tråd och det är inget fel, det ska vara så här. Problemet är att BBB bara tillåter tilldelning av 5 samtidiga IP-adresser.<br /><br />Du löser problemet genom att skapa ett nytt nätverk genom att köpa och koppla in en annan hub/router (jag lär mig aldrig vilket som är rätt) mot BBBs hub/router. <br />Då kommer din nya hub/router att tilldelas en IP-adress från BBB och allt är löst.<br /><br />Jag löste det genom att köpa en Time Capsule och allt har fungerat smärtfritt sedan dess.<br />
<br /><br /><br />

Detta skulle stämma om han försökte koppla alla enheter mot en swtich. Dock är inte detta fallet. (de flesta operatörer tilldelar bara en IP, med undantag för BBB:s fibernät)

Problemet ligger troligen i att personen i frågas router inte orkar med. Har själv haft detta problemet med enklare maskiner innan jag gick över till airport extreme.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta att jag lägger mig i men det saknas rätt mycket information i den här frågan.

 

1. Är ditt ADSL-modem ett transparent modem eller har det en inbyggd router.

2. Om modemet har en inbyggd router...vad har den i så fall för intern IP-adress?

3. Vad har din Belkin för intern IP-adress?

 

Om modemet och belkin har samma IP-adress så har du med 99% sannolikhet felet där och avhjälper det med att byta IP-adress på någon av prylarna...enklast är då Belkin eftersom att den är nummer två i kedjan.

2 routrar efter varandra får ALDRIG ha samma IP-adress.

 

4. Hur är din Belkin kopplad?

Är den A) kopplad som en Router? eller B) är den kopplad som en accesspunkt?

5. Om den är kopplad som en accesspunkt..har du då stängt av DHCP på den?

(2 st DHCP i samma nät funkar inte)

 

 

Lättast är alltid att läsa på lite om nätverk eftersom att det är rätt mycket som kan ställa till det.

 

Och till sist så är (enligt min mening) belkin inte ett märke att hänga i julgranen....det är marginellt bättre än D-link (som inte borde få säljas alls)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då så. Nu har jag kört med BBB-routern ett tag, och det fungerar inte speciellt bra alls. Samma visa. Nästan värre...

Ingen av oss har wifi på telefonerna. iPaden behöver ständigt pillande för att få kontakt.

 

 

zpookey:

 

1. Router

2. 83.226.173.1

3. 192.168.0.1

4. Den är kopplad med sladd. Och vad jag vet så är den kopplad som en router.

Är inte det standard settings när man kör igång den? Har inte ändrat något.

5. -||-

 

BBB lådan ger mig följande adress: 83.226.173.1. Min Belkin gav mig 192.168.0.1.

När jag hade Belkin i kopplad så fick jag enbart 192.168.0.1, såg inte min BBB låda överhuvudtaget. Så jag antar att de inte hade samma IP.

Så jag tror nog att Belkin var router och Modemet var, modemet?

 

Har bränt av ett par D-Link... Så där är vi två.

 

Blir nog till att läsa på lite. Men jag tror nog ändå att jag ska införskaffa mig en Apple-låda, då jag ändå funderar starkt på att switcha.

 

 

jan.s

 

Jag ska testa det du säger, innan jag köper något annat. Du menar att man delar ut adresser till enheterna, var för sig?

 

 

Korsriddaren

 

Precis! Streama film! Är det ett alternativ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

'Min Belkin gav mig 192.168.0.1'. Belkinroutern har denna adress ? Och din dator 192.168.0.x ? När du loggar på 192.168.0.1. är det då Belkin eller BBBroutern du kommer in i ? Kanske BBBrouter och Belkin har samma adress och bägge dhcp akiverat ?

Om du vill kan jag kika en i dina routrar mha teamviewer. Skicka isf ett mail via min profil så får du telenr mm men kolla först bbbs dokumentation vllken adress denna har och vilken adress Belkin har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förresten, vilken beteckning har Belkinroutern ? Kikade lite snabbt in på Belkins hemsida där de angav 192.168.2.1 som vissa routers hemadress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grejen är nog en begränsning i Belkin routern. Att BBB endast tillåter 5 ip tror jag knappast spelar någon roll. In behövs bara ett IP nr sedan fördelar DHCP'n ut resterande vilket torde göra att begränsningen på 5 ip nr från BBB inte kan betyda något.

 

Jag kör själv 5 olika Mac'ar, 3 iPhones, Apple TV och iPad på ett o samma nätverk. Har Fiber in från T3 som går upp i en Netgear gigabit switch som i sin tur går till en Netgear WNR2000 för att fördela den trådlösa biten. Det "vanligaste" felet man får är att man "glömmer" köra allt inom samma nätverk som ex. bör ju alla ingå i nätverket "HOME" som exempel.

Just detta lär ju inte vara problemet i detta fallet utan det är snarare hårdvarurelaterat.

 

Mitt tips är att knalla iväg till någon som tillämpar riktigt öppet köp som ex. el.giganten o ta hem o testa olika tillverkare. Apple's prylar fungerar säkert galant. Själv kör jag som sagt Netgear o det fungerar till 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...