Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

HD-krasch pga Lion?


Silverfox

Rekommendera Poster

Min syrras MBP från tidig 2010 med Lion ville inte starta. Den visade badbollen och ibland var skärmen helt svart. Jag har gjort en säker start på den och fått igång den igen. Det verkar som om den har klarat denna kris.

Men hon frågade en Macbutik och fick till svar att hennes HD kommer att gå sönder pga av att hon har Lion. Inte bara hennes utan många Macar kommer att göra detta som har för lite minne. Det låter allvarligt tycker jag och undrar om det verkligen är så? Hon har 2GB i sin 15"-are.

 

Så här skrev butiken om problemet:

 

Tyvärr kommer många hårddiskar gå sönder i höst efter att Mac OS X Lion installerats. Det beror på en kombination av att din hårddisk nästan är full och att du har för lite minne. Förra systemet Mac OS X 10.6 Snow Leopard krävde 1GB för att överhuvudtaget starta och nya Mac OS X 10.7 Lion kräver 2GB. Ska du sen starta något program så måste du skaffa mer minne eller så kommer badbollen upp varje gång du startar Safari eftersom datorn lånar minne från hårddisken. Är hårddisk full så kraschar den efter ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den butiken skulle jag aldrig mer besöka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde inte gå att köra Lion på 2 GB. Vad jag menar med det är att Apple borde lagt in en spärr att maskiner med mindre än 4 Gb inte skall starta med Lion. Iom att den maskinen har så lite minne kommer den att bolla data med hårddisken så pass mycket att det kommer bli jobbigt som användare. Men att det skulle slita ut hårddisken fysiskt, nej.

 

Du skall ALLTID ha minst 40 Gb ledigt på hårddisken om du kör OSX 10.6 eller 10.7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter bra grabbar. Klart man lyssnar på butiken. Men man tycker att det låter lite drastiskt med att en massa Macar ska paja på grund av Lion. Jag hade fel om hennes 2 GB. Det var 2X2 GB = 4 GB hon hade. Tack för era inlägg. Ni är som vanligt till stor hjälp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket minne kan man lägga in i en MBP från 2010?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror att butiken mest menar väl när de beskriver problemet på det viset. Tar ner problemet på sandlådenivå. Problemet är när de far med felaktigheter i sina förklaringar.

 

Det jag tror att de menar på att det beror på Lion och att det kräver mer minne och prestanda av datorn än tidigare system (naturligtvis). Men problemet din syster råkat ut för är detsamma oavsett OS installerat. När utrymmet på disken blir för litet eller inget alls så kommer OS X att krascha. Man kan faktiskt tycka att t ex när 10 eller 20 GB ledigt utrymme nys att OS X talar om att OS X inte kommer att fungera optimalt längre och att det påverkar prestandan negativt och rentav dataförlust.

 

Visst är det bra med mer internminne i datorn, 4 GB är minimum vad Lion behöver i praktiken. Men lösningen på ert problem är att rensa eller köpa en ny, större hårddisk till datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack mattem. Du beskriver nog som det är. Sen kan jag tro och tycka att det inte borde vara ett problem med fyllda hårddiskar i datorerna framöver om man lägger över sin information på servrar mera. Nu kommer iCloud, och det finns flera andra, som gärna tar hand om och lagrar dina mappar, bilder osv. Jag själv har fyllt upp med cirka 100 GB av 500 GB av min hårddisk. Sen har jag en extern med bild och film.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hahahahaha. Det är inte disken som kraschar. Det är mac os x som är uselt designat och kraschar när det finns dåligt med hårddiskutrymme.

Butiken borde uttryckt sig bättre.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...