Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Troy Davis förestående avrättning


fps

Rekommendera Poster

Kära forummedlemmar

 

Då jag vet att en och annan här på forumet har en tro på rättvisa och mänskliga rättigheter vill jag vädja till er att ägna Troy Davis en tanke.

 

I korthet är Troy Davis för fjärde gången schemalagd för att avrättas. Detta trots att man saknar tydlig bevisning och trots att flera vittnen har backat från sina tidigare vittnesmål.

För mig är detta en orättvisa som är lite för stor för att blunda för.. och det sker i ett land som kallas demokratiskt och som gladeligen agerar mot andra länders orättvisor.

 

Ytterligare information om Troy Davis fall finns här

http://en.wikipedia.org/wiki/Troy_Davis_case

.. och givetvis på det flesta svenska nyhetssajterna.

 

Amnesty bidrar givetvis med information samt med enkla medel för att protestera.

http://www.amnesty.se/vad-gor-vi/dodsstraffet/troy-davis/

http://www.amnestyusa.org/our-work/cases/usa-troy-davis

 

Jag vädjar till er som "känner" att protestera på något sätt ni finner lämpligt.. om alla hoppar samtidigt så kanske vi kan åstadkomma ett litet litet jordskalv i alla fall..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inget om fallet, men dödsstraffet är bra märkligt ändå. Bättre med livstid.

 

 

Det här var kul:

 

For the Canadian Football League running back, see Troy Davis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att sitta inlåst i 20 år och vänta på att dödas anses tydligen inte vara ett grymt straff. Inte heller att i förväg meddelas tid för när man ska dödas.

 

Jag kan inte säga att jag gillar dödsstraff, men jag tycker nog att kinesernas snabba verkställande är mindre inhumant än att sitta ett halvt liv som levande död.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också intressant att se på fenomenet i hur vi engagerar oss, vad som berör oss.

 

Samtidigt som vi alla på samma gång skall hoppa för att förhindra att ett liv, Troys, släcks, samtidigt, under detta hopp, i samma sekund, svälter några barn ihäl eller nån kvinna dör vid komplicerad födsel i något outvecklat land. Med samma engagemang som visas Troy så skulle tusentals liv kunna räddas och få en dräglig tillvaro.

 

Eller som kattungen som fastnat i ett rör där brandkåren lade ner flera dagars resurser för att rädda det lilla livet, samtidigt dränks kattungar dagligen för att det blir för många.

 

Samtidigt som en älg gått ner sig i ett kärr med stora räddningsinsatser skjuts tusentals älgar i grannskapet.

 

Detta var bara en betraktelse, inget ställningstagande i fallet Troy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samtidigt som en älg gått ner sig i ett kärr med stora räddningsinsatser skjuts tusentals..

Det var en kontraproduktiv räddningsinsats. :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett barbari i sig med dödsstraff.Oavsett land och metod. I Troys fall är det dessutom, bokstavligt talat, ett justitiemord.

 

Jag är stödmedlem i Amnesty och ger varje månad. Gör du det också. Anmäl dig här. Man kan bidra med andra insatser också.

 

Eller så kan man resonera cyniskt kring alltings djävlighet och inte göra någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast så länge man lever finns chansen att sanningen blir upptäckt.

Lever?

 

Kallar du 20 års inspärrning i väntan på avlivning för liv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är också intressant att se på fenomenet i hur vi engagerar oss, vad som berör oss.

 

Samtidigt som vi alla på samma gång skall hoppa för att förhindra att ett liv, Troys, släcks, samtidigt, under detta hopp, i samma sekund, svälter några barn ihäl eller nån kvinna dör vid komplicerad födsel i något outvecklat land. Med samma engagemang som visas Troy så skulle tusentals liv kunna räddas och få en dräglig tillvaro.

 

Eller som kattungen som fastnat i ett rör där brandkåren lade ner flera dagars resurser för att rädda det lilla livet, samtidigt dränks kattungar dagligen för att det blir för många.

 

Samtidigt som en älg gått ner sig i ett kärr med stora räddningsinsatser skjuts tusentals älgar i grannskapet.

 

Detta var bara en betraktelse, inget ställningstagande i fallet Troy.

 

Kan egentligen inte annat än hålla med. Har väl mer eller mindre haft dåligt samvete för att jag engagerar mig så mycker mer i Troys fall än i andra fall jag varit involverad i. Men i detta fall tänker jag..

- Agerar USA såhär så kan det underminera deras ställning i världen och det är dåligt för alla.

- USA ska föreställa att vara en demokrati med ett utbyggt rättssystem.

- Man kan hoppas att chansen är större att man lyckas påverka USA än till exempel Iran.

 

Hursomhelst.. Troy Davis är död nu. :deppig:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lever?

 

Kallar du 20 års inspärrning i väntan på avlivning för liv?

Okej då, avrätta mannen då så han slipper genomlida det, är det bättre? Fråga Mandela ifall han hellre hade velat bli avrättad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej då, avrätta mannen då så han slipper genomlida det, är det bättre? Fråga Mandela ifall han hellre hade velat bli avrättad.

Mandela var väl aldrig dödsdömd?

 

Bortsett från att jag inte vill ha några (gäller även norska tokar) dödsstraff så anser jag det vara en sorts tortyr (som jag inte heller gillar) att hålla en person vid liv, alltså även förhindra eventuella självmord, i så lång tid, samtidigt som personen vet att den ska dödas, men saknar möjlighet att själv avsluta sitt liv.

 

En (dålig) liknelse:

Du döms till 15 års fängelse för ett brott, men du får inte veta när staffet ska avtjänas. Du är alltså fri att göra vad du behagar, men du vet att någon gång så kommer du få besked om att du inom 45 dagar ska börja avtjäna ditt straff.

Hur hade ditt liv sett ut under åren innan straffet?

 

 

Edit: Givetvis är det bättre att släppa en dödsdömd efter X år än att döda personen. Men, om man ändå ska döda personen, när ska de då göras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag skrev var att så länge man lever kan rättvisan komma men en gång död så är det kört, går aldrig att reparera. Tänker inte dra mig in i en annan diskussion.

 

Men okej då om jag ska ge mig in i den diskussionen så om jag vart dödsdömd och ställdes inför att få välja mellan att avrättas en given tid i nära framtid, t ex en månad, eller att få leva en oviss längre tid och inte veta om när det blir så skulle jag nog ta det senare, av två skäl, dels att man under tiden kan ha chans att bli rentvådd, dels att ovissheten om sin död är bättre ändå, för så är det ju för alla andra ändå, i fängelse eller utanför.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...