Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Filmfil har hamnat i sidofältet men...


knugge

Rekommendera Poster

Hej, någon i min fina familj har på något sätt lyckats få en filmfil att ligga i sidofältet men den ligger inte där som de andra objekten. Den går inte att ctrl-klicka på så att man får möjlighet att ta bort den och den går inte att dra till skrivbordet, andra mappar eller papperskorgen. Den beter sig korts sagt inte som de andra sakerna i sidofältet. Vad har hänt och hur får jag bort den?

 

En grej till... Jag har också fått telefonlursymbolen längst upp i listen, den som visar modem. Jag har dock inget modem och jag skulle vilja få bort den men det finns inga val för det i systeminställningar/nätverk. Hjälp, hur får jag bort den?

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man tittar i hjälpen uppe i menyn under Hjälp. :-)

 

 

Dra och släppa

Du kan dra och släppa nästan allt på din Mac: flytta filer och mappar till nya platser, lägga till en bild i ett e-brev eller flytta ett textavsnitt i ett dokument. Du kan också dra objekt till Dock eller till sidofältet i ett Finder-fönster så att du enkelt kan komma åt dem.

 

Om du vill flytta ett objekt på skrivbordet eller i ett Finder-fönster markerar du objektet och håller ner mus- eller styrplatteknappen samtidigt som du drar det till den nya platsen. Placera objektet där du vill ha det genom att släppa knappen.

Om du vill skapa en kopia av objektet istället för att flytta det håller du ner alternativtangenten medan du drar och släpper.

 

Vill du lägga till ett objekt i Dock drar du det till Dock och släpper musknappen. Lägg märke till att det finns en avdelare (streckad linje) i Dock. Placera program till vänster (eller ovanför) avdelaren, och alla filer och mappar till höger (eller nedanför) avdelaren.

När du drar ett objekt till Dock placeras ett alias för objektet i Dock. Originalobjektet flyttas inte.

 

Om du vill ta ut ett objekt ur Dock drar du bara ut det. Bara aliaset för objektet tas bort från Dock, själva objektet tas inte bort från datorn.

 

Om du vill att ett alias för ett objekt ska visas i alla Finder-fönster drar du objektet till avsnittet Platser i Finder-fönstrets sidofält. Du kan också dra objektet till överst i ett Finder-fönster. När ett grönt plustecken (+) visas på symbolen släpper du musknappen.

När du drar ett objekt till sidofältet eller till överst i ett Finder-fönster placeras ett alias för objektet där. Originalobjektet flyttas inte.

 

Om du vill flytta ett objekt från Finder-fönstren drar du bara ut det ur sidofältet, eller trycker på kommandotangenten (⌘) medan du drar det från överst i fönstret. Bara aliaset tas bort, själva objektet påverkas inte.

 

Om du vill flytta text eller grafik i ett dokument markerar du texten eller bilden du vill flytta. Placera pekaren på markeringen och håll ner mus- eller styrplatteknappen samtidigt som du drar det markerade objektet till den nya platsen. Placera objektet där du vill ha det genom att släppa knappen.

Du kan använda dra-och-släpp med Mission Control till att snabbt och enkelt flytta objekt mellan fönster och arbetsytor. Mer information finns i:

 

Flytta och kopiera objekt mellan fönster

 

RELATERADE ÄMNEN

Högerklicka

Använda gester på en styrplatta och en mus

Anpassa Dock

Ordna sidofältet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...