Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bli mindre Trackpad-beroende i Lion.


Nakkor

Rekommendera Poster

Här följer ett litet tips på hur man man enkelt kan konfigurera sin mus och kortkommandon i OS X Lion så att man kan aktivera Mission Control, Launchpad, Dashboard, Programfönster och Visa skrivbord med en och samma knapp på musen.

 

Så här gör man:

 

1. I din muskonfigurationspanel/app, tilldela ett kortkommando (låt oss använda F12 i detta exempel) till valfri musknapp (jag valde en tumknapp under bakåt/framåt knapparna på min mus). Om din musprogramvara inte tillåter att man tilldelar kortkommandon till musknappar, så kan du använda en tredjeparts programvara som tex SteerMouse.

 

2. Under Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon gör man t.ex följande tilldelningar:

- Mission Control = F12

- Programfönster = alt + F12

- Visa skrivbord = cmd + F12

- Visa Dashboard = ctrl + alt + cmd + F12

- Launchpad = alt + cmd + F12

 

Teoretiskt sett skulle man kunna ha upp till 16 funktioner på en å samma musknapp genom olika kombinationer av shift, ctrl, alt och cmd. Fast på min mac fungerar Mission Control dåligt tillsammans med shift, och vissa andra kombinationer med ctrl är också buggiga. Kan hända att det fungerar bättre för er.

 

Hoppas att detta lilla tips inspirerar någon att göra egna konfigurationer!

 

PS. En till fördel med SteerMouse är att man kan ändra rullningsriktningen på musen men samtidigt behålla den naturliga rullriktningen på Trackpaden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att ha använt Lion och konfigurationen ovan ett tag, så har jag gjort några förändringar som bl.a. gör användandet av flera skrivbord mycket smidigt. Har nu 7 (!) väldigt intuitiva funktioner på en och samma musknapp (Ctrl + Alt combon är ännu outnyttjad, så det finns utrymme för en funktion till utan att använda Shift). B) Ok, mindre snack å mera verkstad:

 

Under Systeminställningar -> Tangentbord -> Kortkommandon har jag nu följande konfiguration:

 

- Mission Control = F12

- Visa skrivbord = Alt + F12 <--- !

- Programfönster = Alt + Cmd + F12

- Visa Dashboard = Ctrl + Alt + Cmd + F12

- Visa Launchpad = Ctrl + Cmd + F12

 

- Flytta ett område åt vänster = Ctrl + F12 <--- !

- Flytta ett område åt höger = Cmd + F12 <--- !

 

Har fortfarande F12 tilldelad till tum-musknappen (TMK). Så med andra ord:

 

- TMK = Mission Control

- ...

- Ctrl + TMK = Flyttar till skrivbordet/området till vänster

- Cmd + TMK = Flyttar till skrivbordet/området till höger

 

Otroligt smidigt!! d-(ˆ-ˆ ) \(ˆ-ˆ)/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter lite närmare undersökning har jag kommit fram till att det är Shift + [tangent] och alla Shift + Alt + kombinationer som inte fungerar med Mission Control.

 

Däremot fungerar följande Shift + kombinationer:

 

- Shift + Ctrl + [tangent]

- Shift + Cmd + [tangent]

- Shift + Ctrl + Cmd + [tangent]

 

I övrigt så fungerar alla andra Ctrl, Alt och Cmd kombinationer. Detta ger 11 kombinationer som fungerar med MC.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...