Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan skicka e-post i Mail men inte ta emot (Tele 2)


Glunten

Rekommendera Poster

Ja, ja! Jag vet att det sedan tidigare finns trådar med samma namn som denna men de har inte riktigt någon bäring på min fråga som är vidare.

 

För ganska exakt 2 år sedan bytte jag bredbandsleverantör från Bredbandsbolaget till Tele 2 därför att bostadsrättsföreningen erbjöd 100 MB fast lina in i väggen utan extra kostnad, d.v.s detta ingår i hyran. Så lång allt väl.

Jag betalar för att använda mig av Apples MobileMe-tjänster (i och med Icloud blir ju tjänsterna gratis vilket är välkommet) och använder Apples Mail som e-postprogram.

I och med byte av bredbandsleverantör kunde (och kan jag) enbart skicka e-brev men inte ta emot dylika.

 

När jag tittar på informationen i ”Anslutningsgranskare” under fönstermenyn i Mail så lyser en statuslampa rött och en statuslampa grönt och med följande text:

 

Anslutningsstatus: Mail kunde inte ansluta till Internet.

 

Röd statuslampa: POP Account: Kunde inte ansluta till den här MobileMe POP-servern. Kontrollera att nätverksanslutningen fungerar och att du har angett rätt information i kontoinställningarna. Kontrollera också att servern accepterar anslutningarna till port 587. Om inte, ändra portnumret under avancerat i kontoinställningarna.

 

Grön statuslampa: mail.tele2.se: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

 

Jag var då inne och lästa på diverse fora, förutom detta, 99mac.com och engelskspråkiga diton , bl.a. Apples eget forum på supportsidan. Råden var och är ofta desamma:

 

”Har du ställt in rätt port?”

 

Japp! Jag har följt Tele 2:s instruktioner

 

http://www.tele2mail.com/manual/macmail/

 

till punkt och pricka och kollat portarna 318 gånger (minst) och det hjälper inte.

 

2. En annan fråga var om jag hade rensat i nyckelassistenten eller något liknande (det var nu två år sedan så jag minns inte alla begrepp).

 

Japp! Inte heller det hjälpte.

 

 

3. ”Har du avslutat Mail och slängt com.apple.mail.plist?”

 

 

Nej, jag har inte vågat det. Och en av mina frågor är därför vad händer om jag gör det? Försvinner hela mitt e-postbibliotek då?

 

4. Den mest drastiska lösningen var tydligen att radera kontot och helt sonika öppna ett nytt. Kruxet med den lösningen är då bara, vad jag förstår, att hela e-postbiblioteket raderas för gott. Den risken är jag, av förståeliga skäl, lite nojig för.

 

Jag tröttande då och gav upp och har sedan dess använt mig av Mobile Me:s webb-e-post i stället för Mail men så ska det ju inte behöva vara. Nu är det helg och nu ska jag jäklar i min lilla låda (med benägen hjälp från er) lösa detta problem för gott!!

 

Ovanstående gäller ju om jag vill använda POP-konto. Jag bör kanske nämna att jag precis har köpt en ny Macbook Pro och där fungerar det att såväl skicka som att ta emot e-brev. Jag har fortfarande inte fört över data från min gamla MBP till min nya via flyttassistenten då jag inte vill föra över de gamla Mail-inställningarna som inte fungerar. Det är också av den anledningen som jag vill lösa detta problem.

 

Först trodde jag (precis som somliga forumskribenter antog på de fora jag läste för en 2 år sedan) att det var någon skitbugg på min gamla dator som ställde till det men när jag idag tittar i kontoinformationen för Mail på mina respektive datorer ser jag att det i kontoinformationen på min gamla MPB står:

 

Kontotyp: MobileMe POP

Beskrivning: POP Account

Server, inkommande e-post: mail.tele2.se

Server, utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se

 

medan det i samma kontoruta på min nya MBP står:

 

Kontotyp: MobileMe IMAP

Beskrivning: Mobile Me

Server, inkommande e-post: mail.me.com

Server, utgående e-post (SMTP): smtp.me.com:mitt användarnamn

 

När jag ställde in uppgifter på min nya MBP första gången jag startade den så måste den ha valt IMAP själv eller var jag så exalterad att jag inte visset vad jag godkände. :-)

 

(Behöver man alltså inte längre ange internetleverantörens uppgifter utan enbart Mobile Me-kontots?)

 

Under avancerat är också portarna olika samt på den nya MBP:n är ”Använd SSL” ikryssat medan det inte är det på min gamla MBP.

 

När jag tittar på informationen på ”Anslutningsgranskare” så lyser också de båda statuslamporna skönt grönt på min nya MBP:

 

Nya MPB:

 

Anslutningsstatus: Mail kunde ansluta till Internet.

 

MobileMe: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

 

smtp.me.com: mitt användarnamn: Anslutningen och inloggningen på servern lyckades

 

 

Då säger ni kanske: ”Men byt bara till IMAP så är problemet ur världen!!”. Saken är ju den att jag undrar varför det inte fungerar att ta emot e-post med POP-konto. Det SKA ju fungera utan att jag ”fuskar” mig förbi problemet genom att byta till IMAP-konto. Jag använder mig gärna fortsättningsvis utav IMAP då jag tycker det är smartare och smidigare än POP men först vill jag lösa problemet med POP-kontot då jag vill ha med mig alla mina gamla e-brev till min nya MBP.

Dessutom kan jag vad jag förstår inte lägga till ett nytt konto med samma namn utan att radrea det gamla?

 

Mitt senast mottagna meddelande i Mail på min gamla MBP var från den 14 augusti 2009. Det vill säga exakt två år sedan i morgon. Det var förmodligen det datum jag bytte från BBB till Tele 2. Mitt första meddelande i Mail på min nya MBP är från den 31 juli 2009. Jag har dock på min gamla MBP meddelanden från april 2005 då jag skaffade mitt Mac.com-konto, sammanlagt tusentals e-brev. Jag vill ju som sagt få med mig alla dessa till min nya MBP.

 

 

Kan man åka till månen måste ju även detta gå att lösa och inte bara mynna ut i en död tråd på ett forum för att andra läsare med samma problem besviket ska konstatera att det tydligen inte finns någon lösning på problemet. Det accepterar jag inte. :-) Se det som en utmaning. Jag ger mig inte förrän problemet är löst!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som en test skapar du ett nytt mailkonto. Se till att det kontot blir inställt så att det under "Avancerat"-fliken inte raderar mail som hämtats från servern.

 

Fungerar det då att hämta och skicka mail?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Hummel!

 

Jag vill minnas att jag en gång tidigare försökt starta ett nytt konto i Mail men att jag då skulle bli tvungen att radera det gamla. Åtminstone om jag vill ha samma användarnamn. Är jag ute och cyklar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

”Har du ställt in rätt port?”

 

Detta gäller bara när man skickar mejl, inte när man tar emot.

 

Jag bör kanske nämna att jag precis har köpt en ny Macbook Pro och där fungerar det att såväl skicka som att ta emot e-brev.

 

Det fungerar därför att din Macbook Pro har ställt in Mobile Me IMAP.

 

Kontotyp: MobileMe POP

Beskrivning: POP Account

Server, inkommande e-post: mail.tele2.se

Server, utgående e-post (SMTP): mail.tele2.se

 

Detta visar att ditt konto är inställt på Tele 2, inte Mobile Me.

Mobile Me är inget POP-konto. Mobile Me är en mejltjänst med IMAP. Mobile Me har inte POP-konto.

 

"Server, inkommande e-post: mail.tele2.se" innebär att du hämtar din mejl på Tele2s mejl, inte Mobile Me.

Server = den dator där du hämtar mejlen.

 

Du kan inte hämta dina Mobile Me mejl på Tele2's server, du tittar helt enkelt i fel brevlåda.

Dessutom har du angivit samma server för inkommande som utgående och det brukar man inte göra.

 

Kontotyp: MobileMe IMAP

Beskrivning: Mobile Me

Server, inkommande e-post: mail.me.com

Server, utgående e-post (SMTP): smtp.me.com:mitt användarnamn

 

Ja, detta är korrekt.

 

När jag ställde in uppgifter på min nya MBP första gången jag startade den så måste den ha valt IMAP själv eller var jag så exalterad att jag inte visset vad jag godkände. :-)

 

Apple Mail i nya Mac OS X känner själv av om mejlleverantören kör IMAP eller POP och ställer in detta.

Den ställer in IMAP på Mobile Me för det är det enda som Mobile Me stödjer.

 

(Behöver man alltså inte längre ange internetleverantörens uppgifter utan enbart Mobile Me-kontots?)

 

Du har aldrig behövt ställa in internetleverantörernas uppgifter för att ställa in Mobile Me-kontot, eftersom Mobile Me är en annan mejl än din internetleverantör.

 

Då säger ni kanske: ”Men byt bara till IMAP så är problemet ur världen!!”. Saken är ju den att jag undrar varför det inte fungerar att ta emot e-post med POP-konto.

 

Det fungerar inte för du har försökt ställa in ett Mobile Me POP-konto och där angett inställningarna för Tele2's server.

Mobile Me stödjer inte POP mejl, så det går inte ens, och även om det skulle stödja POP så är det fel att ställa in det på Tele2's server.

 

För att få över gamla mejl till nya kan du ju bara dra över dem till en mapp på ett USB-minne och sedan dra dem in i mejl-programmet i den nya datorn. Ja det är så enkelt. Du markerar mejlen och drar dem dit du vill ha dem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hummel: Jag startade ett nytt IMAP-konto på den gamla MBP:n och det funkade ju felfritt. Jag var överdrivet nojig. Tack för hjälpen!

 

Raphael: Stort tack för att du tog dig tid att formulera ett uttömmande och pedagogiskt svar. Du har besvarat alla mina frågor och just befriat mig från ett litet bekymmer. Det sätter jag värde på! Så här ska ett Internetforum vara när det är som bäst! :-)

 

Av ren fåfänga måste jag dock förklara några saker. Jag har ju trots allt använt Mac sedan 1992 och är inte alldeles oteknisk. :-) :

 

Att jag angav samma server för inkommande som utgående var helt enkelt för att Tele 2 rekommenderar det på sin supportsida. För POP-konto vill säga. Om det var Tele 2:s information på hemsidan som var otydlig eller om det var jag som hade dålig koll ska jag låta vara osagt. Helt klart är i alla fall att jag aldrig skulle ha använt inställningarna för POP-konto. Jag skulle vänt mig till forumet, och dig, redan när problemet uppstod.

 

Jag har använt Mobile Me:s föregångare .mac. sedan 2005. När Apple sedan den 9 juli 2008 bytte namn på tjänsten till Mobile Me så vet jag att man införde Push-funktionen vilken jag uppskattade och uppskattar men var lyckligt ovetandes om huruvida denna tjänst var beroende av POP eller IMAP. Uppenbarligen måste jag ha haft IMAP-konto med BBB då jag inte minns några problem med övergången från .mac till Mobile Me.

 

Jag tycker också att det är bra att nya macar nu (tydligen) automatisk ställer in e-postkontot på IMAP.

 

Jag testade nu att dra över e-brev från POP-kontots inkorg till Mobile Me-kontots inkorg direkt i Mail på den gamla MBP:n och det fungerade utmärkt och det syns ju då (naturligtvis) direkt i även i Mail på den nya MBP:n. Smidigt. Än en gång tack för all hjälp! De få gånger jag behövt hjälp med Mac-relaterade frågor har jag alltid fått hjälp här på forumet. Imponerande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...