Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårda regler i Mac appstore


redmac

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har länge använt Smultron som ersättare för TextEdit. En allt-i-allo textredigerare som är snabb och effektiv.

Sedan Smultron nylanserades på Mac App store (från att ha varit ett litet open source-projekt) har Apple tvingat utvecklaren att ta bort funktion efter funktion eftersom det bryter mot Apples regler.

 

Nya versionen Smultron 4 är därför en blek kopia av sin föregångare, Smultron 3.8.

Först var det bara en misstanke hos mig att utvecklaren tagit bort exempelvis "Authorized Saves" från programmet pga. Appstore-regler, men jag fick det nyligen bekräftat i ett e-mail från Peter Borg himself.

 

Titta på den kritik som finns för Smultron 4 och jämför med Smultron 3.8 (Båda versionerna finns ute samtidigt just nu). Smultron 3.8 hyllas och 4:an sågas jäms fotknölarna.

 

För vem är detta bra? Jag som kunde blir missnöjd och Peter som utvecklare får färre intäkter. Har ni andra exempel? Överdriver jag?

 

Just nu väntar jag på att BBEdit 10 ska godkännas av Apple. Dom lämnade in sin ansökan i mitten på Juli. Idag har det gått två veckor och fortfarande inget ljud. Kan det vara så att BBEdit också stött på patrull från Apple?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera TextMate som editor, använder den till all utveckling som inte innefattar Xcode, även om man kan använda en som editor till Xcode med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De program som jag har från Mac App Store har inte blivit sämre i och med App Store, tvärtom! Det som har tagits bort är sättet som uppdateringar etc görs, alltså sådant som ska bort för att fungera med App Stores inbyggda funktioner. App Store är ju en automatiserad butik och programmen behöver därför anpassas för att kunna säljas där.

 

Ett krav från Apple som jag har märkt stött på patrull, det är att funktioner som innebär att tillverkaren av programmet får ta del av kundernas uppgifter - måste plockas bort. Apple lämnar inte ut något om kunderna till programmets tillverkare. Det enda Apple lämnar ut är generell försäljningsstatistik och pengarna, inte några kunduppgifter. Detta gör att de som säljer sina program via App Store inte har någon aning om vilka deras kunder är.

 

Man behöver inte sälja via Mac App Store om man inte vill, man kan sälja via andra kanaler. Det är upp till varje programtillverkare själva hur de vill göra. Många finns inte på App Store, exempelvis Microsoft som inte säljer några produkter där. Det mesta Adobe gör finns inte på App Store, och så vidare.

 

Och Apple har självfallet rätten att bestämma vad de ska sälja i sin egen butik.

Om jag har en butik där jag säljer t-shirts, ja då har jag självfallet rätt att sälja de t-shirts som jag vill sälja och inte sälja de t-shirts som jag inte tycker om. Det är inte producenten av t-shirts som ska bestämma för mig vad jag ska sälja och inte sälja i min egen butik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle rekommendera TextMate som editor, använder den till all utveckling som inte innefattar Xcode, även om man kan använda en som editor till Xcode med.

 

Jag har köpt TextMate också. Det största problemet är att det är långsamt vid stora filer eller stora projekt med många filer. Macro-stödet är det bästa som finns att tillgå till Mac, men det ligger tyvärr fortfarande långt efter TextPad till Windows. Nästa version har utnämnts som VaporWare, men vi får väl ha förtröstan i att den släpps snart med tanke på att Duke Nukem Forever nu finns till försäljning.

 

 

De program som jag har från Mac App Store har inte blivit sämre i och med App Store, tvärtom! Det som har tagits bort är sättet som uppdateringar etc görs, alltså sådant som ska bort för att fungera med App Stores inbyggda funktioner. App Store är ju en automatiserad butik och programmen behöver därför anpassas för att kunna säljas där.

 

Ge mig gärna ett exempel så jag får tillbaka fötroendet för App store igen :)

 

Man behöver inte sälja via Mac App Store om man inte vill, man kan sälja via andra kanaler. Det är upp till varje programtillverkare själva hur de vill göra. Många finns inte på App Store, exempelvis Microsoft som inte säljer några produkter där. Det mesta Adobe gör finns inte på App Store, och så vidare.

 

Och Apple har självfallet rätten att bestämma vad de ska sälja i sin egen butik.

Om jag har en butik där jag säljer t-shirts, ja då har jag självfallet rätt att sälja de t-shirts som jag vill sälja och inte sälja de t-shirts som jag inte tycker om. Det är inte producenten av t-shirts som ska bestämma för mig vad jag ska sälja och inte sälja i min egen butik.

 

Jag håller helt med, du säger samma saker som jag brukar predika.

 

Det här är nog första gången som jag verkligen känner att utvecklare tvingas till reträtt med riktigt bra funktioner. Smultron-utvecklaren tvivlar på at han får utveckla 3.8 mer eftersom han då förmodligen måste införliva de försämringar på programmet som de nya reglerna innebär.

Och då börjar jag förstå hur viktigt App store är. Hur ska man kunna slå igenom utan att finnas där? Jag köper 98% av mina appar på App store. Hmmm.. fundersam.gif

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får jag fråga vad "Authorized Saves" är i Smultron?

 

Absolut, och detta är bara en av sakerna.

 

Authorized save är när du är inne och rotar i exempelvis HOSTS-filen. Ganska vanligt om du leker med lokala virtuella miljöer. Då kunde man auktorisera sig själv som Admin genom att skriva in sitt lösenord och spara filen. Nu i Smultron 4 måste du hoppa ut i terminalen och köra sudo eller logga ut och in som root eller liknande. Mycket irriterande.

 

Update:

Eftersom exempelvis TextMate inte finns i App Store har de naturligtvis kvar stödet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om reglerna var hårda när App Store lanserades för Snow Leopard så är de ännu värre nu under Lion och den nya kissekattens "sandboxing".

Tack vare Apple kan man nu exempelvis inte längre skicka apple events från sin applikation = inte använda applescript, eller som i mitt fall använda ScriptingBridge. Så jag kommer nu med Lion få lämna App Store. Sen när 10.8 lanseras så kommer väl Apple återuppfinna hjulet och lansera det som en "insanely great" ny API och jag kommer kunna använda ScriptingBridge igen. :/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativ till att endast välja App Store eller ej, kunde ju vara att lansera en version med vissa restriktioner via App Store och ha en annan nedladdningsbar vid sidan av, via en hemsida.

 

Med framtida molnbyggande måste en del restriktioner komma. Jag säger inte att ovanstående exempel är just av detta slag. Men det måste tillkomma mer isoleringar mellan olika typer av konstruktioner, såsom att pula med rättigheter inifrån en editor, eller att köra skript utanför själva programmet. Väljer man att lösa upp allt och bygga säkerheten efteråt, så har vi en Microsoftssituation där jobbet att hålla soppan fri från alla flugor som dyker ner är ett gigantiskt sisyfosarbete. Men är det dit vi bör gå? Bättre att låta katten använda sin låda ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...