Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iPhone 4 kan inte få GPS-position utan mobiltäckning


Piratkapten

Rekommendera Poster

Piratkapten

Jag ville bara dela med mig av min upptäckt och klargöra en gång för alla (många på internet har haft olika åsikter) att iPhone tyvärr inte kan få GPS position i vissa appar utan mobilnät.

 

Jag har idag gjort mycket nogranna tester med min iPhone 4 iOS 4.3.4 telenor. Följande inställningar (endast relevanta listade) använde jag:

 

Ej flygplansläge

3G av

Mobildata aktiv

Inget wifi

 

(täckning=ingen sevice)

 

Testade hålla "dödsgreppet" med fuktiga fingrar så att all täckning försvann helt och hållet. Utförde en omstart. Fortfarande ingen täckning. Startade dessa appar som fungerat tidigare och har tillåtelse att få position:

 

http://itunes.apple.com/se/app/europe-offline-map-directu/id404001877?mt=8

 

http://itunes.apple.com/se/app/myaltitude/id312368334?mt=8

 

Fick ingen position över huvudtaget efter 5minuter på första appen. Andra appen visade upp felkod noll (någon som har en aning om vad det är?) efter en halv minut. 5minuter senare inget nytt. HELA tiden har jag alltså haft "ingen service" och full synlig himmel åt nästan alla håll.

 

 

MEN, det kan finnas hopp! ;)

 

Testade utföra samma test med en annan iPhone 4 med iOS 4.3.3 på ett annat ställe med samma operatör och samma inställningar. Först startade jag om telefonen. Startade den inbyggda kamera appen. Väntade fem minuter och tog sedan ett kort. Kollade sedan i bild appen och bilden var geotag exakt!

 

Kanske bara Apple appar som får göra så här?

 

 

 

Så nu vet ni hur det egentligen är utan att en massa fantasier och teorier inblandade!

 

Kanske kan lösas med jailbreak?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Barbapappa_86

För mycket fritid? :)

 

Kolla gärna med tex en app från garmin eller tomtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läste texten och är inte säker på om det är relevant, men va tusan, det är ju roligt att svara :-P

 

I alla fall jag sprang Paris maraton med appen Runkeeper igång och min iPhone 4 (okänt iOS version) i flygplansläge hela tiden för att slippa skyhöga räkningar och nog fick den ett klart och tydligt streck där jag sprungit... Den mätte inte sträckan rätt, det gjorde den inte, men nog verkar den ha varit kapabel till att märka ut positionen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kalleanka70

Jag var i Marbella I maj och var helt lost. Den klarade GPS utan täckning och med. Ingen debitering av data vid kartsökningar. Grafiken på kartan borde ju dock laddas ned även om positionen är OK utan täckning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I USA fungerade Navigon utan telefonuppkoppling. Fakta, inte teori.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En aGPS låser position snabbare om den har tillgång till mobilnätet. 5 min kan vara för kort tid för din test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS position har du ALLTID och är det ett navigeringsprogram som inte måste ladda ner kartor från internet typ iPhones egna kart program kan din position visas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

För mycket fritid? :)Kolla gärna med tex en app från garmin eller tomtom.

 

Ähh, vill helst inte köpa någon app bara för att testa något so borde vara självklart. Men jag har Navigon, kanske funkar? Där fick jag heller ingen position utan mobilnät. Däremot när jag släppte dödsgreppet fick den en exakt position DIREKT. Kanske apple som inte tillåter att tredjeparts appar får koordinater utan mobilnät?

 

 

Jag läste texten och är inte säker på om det är relevant, men va tusan, det är ju roligt att svara :-PI alla fall jag sprang Paris maraton med appen Runkeeper igång och min iPhone 4 (okänt iOS version) i flygplansläge hela tiden för att slippa skyhöga räkningar och nog fick den ett klart och tydligt streck där jag sprungit... Den mätte inte sträckan rätt, det gjorde den inte, men nog verkar den ha varit kapabel till att märka ut positionen...

 

Just nu har jag ställt iPhonen i fönstret med runkeeper igång och flygplansläget aktiverat. Återkommer med resultat.

 

 

Jag var i Marbella I maj och var helt lost. Den klarade GPS utan täckning och med. Ingen debitering av data vid kartsökningar. Grafiken på kartan borde ju dock laddas ned även om positionen är OK utan täckning.

 

Med "utan täckning" menar du väll "ingen service"? Därför oavsett om data är igång eller ej, om det är gprs eller 3g eller vad som helst så räcker det att den är ansluten till mobilnätet på något sätt, triangulering från mobilnät kommer "automatiskt" utan att det räknas som data.

 

 

I USA fungerade Navigon utan telefonuppkoppling. Fakta, inte teori.

 

"Ingen service" visades då antar jag? Skumt att det inte fungerar för mig.

 

En aGPS låser position snabbare om den har tillgång till mobilnätet. 5 min kan vara för kort tid för din test.

 

Precis så här tänkte jag med, och så borde det ju vara! Kör nu ett lång test av gps:en i flygplansläge. Vet inte om jag "orkar" hålla den i dödsgreppet i en kvart! :blushing:

 

Slog mig nu att dödsgreppet kanske "dödar" gps signalen på samma sätt som den vanliga mobilnätet, kanske kan vara så?

 

GPS position har du ALLTID och är det ett navigeringsprogram som inte måste ladda ner kartor från internet typ iPhones egna kart program kan din position visas.

 

Javisst borde det vara så här, men ändå blev det inte så. Jag testade mina offline kartor och dom fungerade inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS har en egen antenn skulle jag gissa så du får nog hitta ett nytt dödsgrepp. :-)

I flygplansläge borde ingen sändare eller mottagare vara aktiverad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

GPS har en egen antenn skulle jag gissa så du får nog hitta ett nytt dödsgrepp. :-)

I flygplansläge borde ingen sändare eller mottagare vara aktiverad.

 

GPS:ens antenn sitter i den externa ramen precis som alla andra trådlösa kretsar gör. http://www-bgr-com.vimg.net/wp-content/uploads/2010/08/iphone_4_antenna.jpeg

 

Skarven där man ska hålla på går alltså mellan gps delen och mobildelen. Det borde väll göra att gpsen också försvinner på samma sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Jag läste texten och är inte säker på om det är relevant, men va tusan, det är ju roligt att svara :-P

 

I alla fall jag sprang Paris maraton med appen Runkeeper igång och min iPhone 4 (okänt iOS version) i flygplansläge hela tiden för att slippa skyhöga räkningar och nog fick den ett klart och tydligt streck där jag sprungit... Den mätte inte sträckan rätt, det gjorde den inte, men nog verkar den ha varit kapabel till att märka ut positionen...

 

Testade med runkeeper nu. Och till min förvåning så fanns min position i flygplansläget, men tyvärr så var det inte en gps position. Signalstyrke mätaren visade hela tiden "poor" i tjugo minuter. de första tio minuterna satt den i fönstret, resten var jag ute och gick med den. Det enda som fanns efter det var en knappnål på huset, som satt exakt där den den blåa gps pricken kommer när jag använder mitt wifi nät för att lokalisera sig med. Finns inga andra wifi nät i närheten.

 

Efter som du var i Paris så finns det väll många wifi nät (de behöver inte vara öppna) så den tar väll av någon anledning position från wifi nät trots att den är i flygplansläge! Det förklarar varför det inte var så exakt för dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Efter som du var i Paris så finns det väll många wifi nät (de behöver inte vara öppna) så den tar väll av någon anledning position från wifi nät trots att den är i flygplansläge! Det förklarar varför det inte var så exakt för dig.

 

 

Är du i flygplansläge är ALLT avstängt...det är det som är vitsen med just flygplansläge whistling.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom Runkeeper hämtar kartan från Google så naturligtvis syns inte kartan om man stängt av all kontakt med internet.

Men du har alla fall en GPS position och när man sparat sin aktivitet så går det i efterhand att se på en karta var man varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS har en egen antenn skulle jag gissa så du får nog hitta ett nytt dödsgrepp. :-)

I flygplansläge borde ingen sändare eller mottagare vara aktiverad.

Mottagare kan väl vara aktiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh, vill helst inte ...

... och dom fungerade inte.

 

Det är nog så att när du med din fuktade hand "kortsluter" iPhonen så är det nog möjligt att du även kortsluter GPS-antennen.

 

iPhonens GPS funkar helt utan kontakt med mobilmaster. Plocka ur SIM-kortet så märker du att det inte gör någon skillnad.

 

Jag tror att du med din experimentmetod även dödar GPS-singnalerna att nå iPhonen. Ta vilken GPS som helst och skym den med handen så kommer även den att tappa signalerna. Fukten i handen räcker för att dämpa de svaga signalerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har idag gjort mycket nogranna tester med min iPhone 4 iOS 4.3.4 telenor.

Jag förutsätter att du var utomhus med fri sikt över (i stort sett) hela himlen när du gjorde testet. För inomhus så är det inte många GPS-mottagare som fungerar.

 

Hur många telefoner har du testat? Om det bara är en enda så kanske GPS-mottagaren är sönder? När du slår på 3G så använder iPhone mobilbasstationtriangulering (eller vad det heter) för att få fram en position.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade min iPhone 4 (senaste iOS 4) i flygplansläge (parkeringsplats med bra koll på himlen) med programmen RunKeeper och Kompass. Inget hittade någon position trots flera minuters försök. Själva kompassen verkade fungera och GPS verkar ha fungerat tidigare.

 

Edit: Jag har ett biffigt skal som borde hindra antennkortslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KristerBlomberg

Så nu vet ni hur det egentligen är utan att en massa fantasier och teorier inblandade!

Nja, jag tycker nog det fortfarande finns en hel del oklarheter efter läst dina "mycket nogranna tester" whistling.gif

 

Om jag förstår texten från apples support rätt nedan så är GPS-funktionen alltid avstängd vid flygplansläge, men det går att aktivera Wi-Fi vid flygplansläge. Min slutsats av detta är att telefonen borde kunna hitta positioner med hjälp av Wi-Fi-information men inte med hjälp av GPS när man aktiverat flygplansläget.

 

Kopierat från support.apple.com:

Aktivera flygplansläget från Inställningsskärmen på iPhone. När du aktiverar flygplansläget stängs följande trådlösa anslutningar/mottagare av.

Mobilnät (samtal och data)

Wi-Fi

Bluetooth

GPS

Då det tillåts av flygbolaget och gällande lagar och regleringar kan du aktivera Wi-Fi och Bluetooth i flygplansläge:

Wi-Fi: I flygplansläge knackar du på Inställningar > Wi-Fi, aktiverar Wi-Fi och väljer ett Wi-Fi nätverk.

Bluetooth: I flygplansläge knackar du på Inställningar > Allmänna > Bluetooth och aktiverar Bluetooth.

Mer information om flygplansläge finns i iPhone-anvisningar och Användarhandbok för iPhone.

Ytterligare information

Platstjänster, inklusive GPS, fungerar inte i flygplansläge. Du kan använda program som Maps genom att aktivera Wi-Fi i flygplansläge, men du kan inte avgöra ditt läge med Platstjänster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Det är nog så att när du med din fuktade hand "kortsluter" iPhonen så är det nog möjligt att du även kortsluter GPS-antennen.

 

iPhonens GPS funkar helt utan kontakt med mobilmaster. Plocka ur SIM-kortet så märker du att det inte gör någon skillnad.

 

Jag tror att du med din experimentmetod även dödar GPS-singnalerna att nå iPhonen. Ta vilken GPS som helst och skym den med handen så kommer även den att tappa signalerna. Fukten i handen räcker för att dämpa de svaga signalerna.

 

Tog ur SIM-kortet och testade igen och då fick jag position exakt efter ca 1,5minuter. Men är det inte så att den har anslutning till mobilnätet ändå trots att SIM-kortet är ur? Man ska ju kunna ringa 112 utan sim-kort: http://www.sosalarm.se/sv/112/Att-larma-112/Satt-att-larma/

 

I vilket fall som helst ska jag leta upp ett ställe helt utan täckning "på riktigt" idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Jag förutsätter att du var utomhus med fri sikt över (i stort sett) hela himlen när du gjorde testet. För inomhus så är det inte många GPS-mottagare som fungerar.

 

Hur många telefoner har du testat? Om det bara är en enda så kanske GPS-mottagaren är sönder? När du slår på 3G så använder iPhone mobilbasstationtriangulering (eller vad det heter) för att få fram en position.

 

Jag är helt säker på att GPS-mottagaren inte är sönder eftersom jag snabbt får en exakt position när jag är ansluten till mobilnätet. Jag har även testat med två iPhone 4.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GPS:ens antenn sitter i den externa ramen precis som alla andra trådlösa kretsar gör. http://www-bgr-com.vimg.net/wp-content/uploads/2010/08/iphone_4_antenna.jpeg

 

Skarven där man ska hålla på går alltså mellan gps delen och mobildelen. Det borde väll göra att gpsen också försvinner på samma sätt?

 

Det bero på, det är ingen enkel vetenskap med antenner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter som du var i Paris så finns det väll många wifi nät (de behöver inte vara öppna) så den tar väll av någon anledning position från wifi nät trots att den är i flygplansläge! Det förklarar varför det inte var så exakt för dig.

 

Efter att ha kollat den sparade aktiviteten, maratonet, så ser jag att Runkeeper loggat 41,89 km mot egentliga 42,195. But I'll cut Runkeeper some slack eftersom min vanliga milsrunda kan skilja på 90 meter.

I alla fall är jag ganska övertygad om att jag körde flightmode och inte krånglade med några andra inställningar, jag vill till och med minnas att jag kollade upp det här innan jag åkte eftersom jag 1. ville föreviga mitt lopp och 2. slippa löneavdrag för datatrafiken efter abonnemanget inte är mitt. Eftersom jag blir osäker själv så ska jag kolla en gång nu när jag ska gå på affärn och se hur den beter sig i flightmode...

 

WiFi idén känner jag faller lite på att 1. de flesta franska wifinät jag stiftat bekantskap med har jäkla krypteringen påslagen och 2. WiFi-nät, och jag tror att jag har torrt på fötterna här, är INTE geografiskt medvetna...

 

Återkommer med rapport när jag testat ännu en gång med flightmodet så får vi se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt fel av mig. Jag har uppenbarligen inte alls sprungit med flightmode påslaget! Jag testade nu, funkar ju inte alls. F'låt!

 

Måste helt enkelt ha nöjt mig med dataroamingen avstängd...

 

Efter att ha kollat den sparade aktiviteten, maratonet, så ser jag att Runkeeper loggat 41,89 km mot egentliga 42,195. But I'll cut Runkeeper some slack eftersom min vanliga milsrunda kan skilja på 90 meter.

I alla fall är jag ganska övertygad om att jag körde flightmode och inte krånglade med några andra inställningar, jag vill till och med minnas att jag kollade upp det här innan jag åkte eftersom jag 1. ville föreviga mitt lopp och 2. slippa löneavdrag för datatrafiken efter abonnemanget inte är mitt. Eftersom jag blir osäker själv så ska jag kolla en gång nu när jag ska gå på affärn och se hur den beter sig i flightmode...

 

WiFi idén känner jag faller lite på att 1. de flesta franska wifinät jag stiftat bekantskap med har jäkla krypteringen påslagen och 2. WiFi-nät, och jag tror att jag har torrt på fötterna här, är INTE geografiskt medvetna...

 

Återkommer med rapport när jag testat ännu en gång med flightmodet så får vi se...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Piratkapten

Helt fel av mig. Jag har uppenbarligen inte alls sprungit med flightmode påslaget! Jag testade nu, funkar ju inte alls. F'låt!

 

Måste helt enkelt ha nöjt mig med dataroamingen avstängd...

 

Ingen fara. :)

 

Jag tyckte att det lät konstigt att gps:en fungerade i flygplansläget, när Apple själva sagt att det inte skulle gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...