Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Connection error med Nike+


stenk

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har för en tid sedan fått problem att logga på Nike+ från min iPhone genom appen. Jag kan alltså inte synka min springturer längre och jag får meddelandet: "Connection Error. Connection timed out. Try again later."

 

Att vänta hjälper defintivt inte och jag har provat allt förutom att avinstallera appen och börja om från början. Det vill jag helst undvika eftersom alla mina turer då säkert kommer försvinna.

 

Har någon upplevt något liknande eller har någon idé på vad man kan hitta på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade nike+ ett tag (strulig) men fann att RunKeeper som dessutom är gratis fungerar bättre för mig, du får en webbsida utan bök också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Nike+ kräver en sändare (säljs separat) för att kunna få fram data korrekt.

 

Men kräver RunKeeper också en separat sändare, eller räcker det bara att ha telefonen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Nike+ kräver en sändare (säljs separat) för att kunna få fram data korrekt.

 

Men kräver RunKeeper också en separat sändare, eller räcker det bara att ha telefonen?

 

Min gamle far är helt galen i RunKeeper. Han använder det varje dag och sitter och kollar sin statistik på Macen varje kväll.

Man behöver ingen extra sändare eller nåt sånt. Bara en iPhone.

 

EDIT: Jag skrev nåt jag inte visste nånting om här, så jag tar bort den delen av meddelandet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Nike+ kräver en sändare (säljs separat) för att kunna få fram data korrekt.

 

Men kräver RunKeeper också en separat sändare, eller räcker det bara att ha telefonen?

 

 

Bara telefon, som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att Nike+ kräver en sändare (säljs separat) för att kunna få fram data korrekt.

 

Men kräver RunKeeper också en separat sändare, eller räcker det bara att ha telefonen?

 

Appen Nike+ GPS kräver inte sensor för att fungera. Den använder GPS utomhus och den interna accelerometern på löpband.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Nike löparskor, med sensor i skon. De i affären hävdar att jag behöver köpa en separat sändare till iPhone för att det ska fungera.

 

En annan sak: hur har ni er iPhone när ni springer utomhus? Typ kardborrband, eller bara i fickan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Nike löparskor, med sensor i skon. De i affären hävdar att jag behöver köpa en separat sändare till iPhone för att det ska fungera.

 

En annan sak: hur har ni er iPhone när ni springer utomhus? Typ kardborrband, eller bara i fickan?

För programmet "Nike+" krävs sensor.

För programmet "Nike+ GPS" krävs ingen sensor, GPS används istället.

Affären vill sälja prylar/har ingen aning, så de säger att en sensor krävs.

 

Jag har min i ett sånt där "armband" som man fäster runt över/under-armen.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ett par Nike löparskor, med sensor i skon. De i affären hävdar att jag behöver köpa en separat sändare till iPhone för att det ska fungera.

 

En annan sak: hur har ni er iPhone när ni springer utomhus? Typ kardborrband, eller bara i fickan?

 

 

Fickan ibl. i handen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Det där runkeeper var ju fullständigt värdelöst.

 

Det finns ju mätare som visar hur långt man har gått (kilometer) och antal kalorier man har bränt. Dessa mätare bara fortsatte ticka på även när jag stod still i skogen. Tillförlitlighet = noll. Man kan lika gärna skita i applikationen och gissa hur mycket man har bränt och antal kilometer man har gått.

 

Nike+ it is.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det ingen som har märkt av det? Antal kilometer och kalorier tickar på TROTS att man står still? Det räcker väl som anledning för att sluta använda RunKeeper.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ingen som har märkt av det? Antal kilometer och kalorier tickar på TROTS att man står still? Det räcker väl som anledning för att sluta använda RunKeeper.

 

Den tekniska förklaringen:

Det beror på att kommersiell GPS inte är så exakt. Står du stilla kommer din GPS-position troligtvis irra runt som ett galet mördarbi inom en 10-40+ meters radie runt din verkliga position. Alltså: Använder man rå data från GPS-enheten kommer du troligtvis sprungit ett maraton inom ett dygn. Troligtvis så har runkeeper sätt att motverka detta till viss mån. Enkelt gjort med t.ex. en kontroll om du endast rör dig kring en liten yta. Upplever samma sak med Nike+ GPS. (Som jag för övrigt använder oftast)

 

Sansad reflektion:

Runkeeper fungerar för det den är skapad för, att "logga" var man springer och går. Ej sitter eller står.

Rör man på sig är dessa felaktigheter mycket mycket små i jämförelse. För den ordentlige finns alltid paus-knappen som låter en ta vila "off the record".

 

Är felen riktigt aggressiva för dig när du testade? Du skrev flera kilometer. Använd den inte i så fall, och om du känner för det, ge feedback till utvecklarna.

Testade nyss hur mycket min hoppade runt. Upplevde samma sak i både Runkeeper och Nike+ GPS och det rör det sig om tiotal meter under en minut. Min GPS-signal beskrivs av båda programmen som bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade powerwalkat / halvsprungit i typ 200 meter, och redan 40-50 kalorier brända. det stämde liksom inte.

 

Nej det är säkert samma besvär med Nike GPS. Men jag tror inte på idén med gps-baserade kalkulationer när man springer, tycker nog inte den är så tillförlitlig.

 

Någon som kör Nike + med sändare i skon? Hur funkar det? Det måste ju vara mer precist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...