Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tappt min MacBook i golvet


zer

Rekommendera Poster

Hej alla,

 

Jag tappade min MacBook Unibody(?) i golvet. När jag startade den verkade allt ok, men efter att jag loggat in och inloggningsrutan försvunnit blev skärmen helt grön. Därefter har färgerna blivit helt konstiga men rosa skuggor runt knappar och bilder etc.

 

Kan det ha hänt något med grafikkortet? Är det sparat så att en sladd kan ha lossnat eller något liknande?

 

Någon som har tips på om det går att fixa den?

 

Tack,

 

ZM

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga andra "synliga" skador på daotrn?

 

Antar att felet är där alltid nu, inte bara efter att du har loggat in i systemet?

 

Har du allrisk på hemförsäkringen? Lämna in den på service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, inga andra skador. Den föll platt ner på golvet.

 

När jag startar den visas äpplet mot den grå-blå bakgrunden och det där lilla hjulet snurrar, precis som vanligt. Sedan blir skärmen blå och när inloggningsrutan därefter visas är den helt konstigt med en massa olika färger som flimrar och rosa prickar som bildar skuggor runt bilder etc.

 

Datorn är två och ett halvt år gammal, antar att min hemförsäkring kommer att värdera den till 23 kronor max!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min 1 1/2 år gamla Macbook Unibody fick jag 8000:- för efter självrisken var dragen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Koppla macbooken mot en extern skärm. På det viset ser du om det är grafikkortet eller skärmen som tagit stryk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej zer!

 

Gör som vanligt ont i mig när jag läser sådana här historier. Jag lider med dig.

 

Kan vara värt att pröva enkla grejer som att kolla att hårddisk och ram-minnen sitter i ordentligt, pröva att boota från extern systemskiva i någon form (DVD-skivan som följde med datorn till exempel). En grej jag skulle ha testat är att "känna" runt ordentligt på datorn - typ om skärmen sitter lite löst till exempel, kanske kan gå att vicka den så att bilden förbättras.

 

Annars är det helt klart läge för service precis som mattem skriver. Tyvärr troligen bildskärm eller logikkort som behöver bytas.

 

Hoppas du kan få bra hjälp av ditt försäkringsbolag.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...