Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator trasig


Gäst

Rekommendera Poster

Hej tappade min dator i golvet. Den tog mer skada än jag någonsin trodde den skulle göra. Vad ska göras? Att lämna in den och bara få en diagnos ställd skulle kosta mig ca 1500:- så vad säger ni. Ska jag lämna in den eller kan jag laga den själv, garantin har ändå löpt ut.

 

Tack

 

klicka här på länken för att ladda ner korten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Vad har du för modellkod, står på baksidan och börjar på A, kan det vara en 1278?

 

Jag kan ha en död sådan med ett väldigt fint chassie.

 

Kan byta det för en rimlig peng åt dig.

 

Hör av dig via PM.

 

Mvh

 

Christian

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för modellkod, står på baksidan och börjar på A, kan det vara en 1278?

 

Jag kan ha en död sådan med ett väldigt fint chassie.

 

Kan byta det för en rimlig peng åt dig.

 

Hör av dig via PM.

 

Mvh

 

Christian

 

Hej

 

Okej, Det är alltså skador i skärmens hörn som du kanske ser och hörnet på datorn, vad är en rimlig peng? Modell är A1286.

 

Fungerar din skärm isf, skärmen fungerar men har som du ser släppt och då undrar jag om man kan "trycka ihop" den, samt vad den svarta listen som är utskjuten är för något?

 

tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Finns en massa A1286.

 

Vad har du för processorhastighet och typ? (tex i5 2,66)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iLikeiPhone!

 

Lider med dig och hoppas detta ska lösa sig på bästa sätt.

 

Jag skulle rekommendera dig att börja med att prata med ditt försäkringsbolag. Det vanligaste är att man får lämna in datorn för felsökning - serviceverkstan tar fram ett kostnadsförslag som försäkringsbolaget vill ha.

 

Jag gissar att faktiskt bara bildskärmen är skadad i ditt fall - men det kan finnas risk att även annat är skadat.

 

Hade datorn varit lite äldre än den är så hade jag satsat på hemreparation - så billigt som möjligt - men den ser relativt ny ut och borde täckas sjysst av din försäkring.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej iLikeiPhone!

 

Lider med dig och hoppas detta ska lösa sig på bästa sätt.

 

Jag skulle rekommendera dig att börja med att prata med ditt försäkringsbolag. Det vanligaste är att man får lämna in datorn för felsökning - serviceverkstan tar fram ett kostnadsförslag som försäkringsbolaget vill ha.

 

Jag gissar att faktiskt bara bildskärmen är skadad i ditt fall - men det kan finnas risk att även annat är skadat.

 

Hade datorn varit lite äldre än den är så hade jag satsat på hemreparation - så billigt som möjligt - men den ser relativt ny ut och borde täckas sjysst av din försäkring.

 

Lycka till!

 

Hej

 

Nej, detta är inte alls kul. Den är inköpt sent 2009. Jag funderar på att reparera den själv men vet inte om det går. Där jag tog kortet vid skärmen ser man att den sticker ut, typ snett. Jag tror den har blivit böjd men ved inte om det är så. Sen vet jag inte om man behöver specialverktyg för att lösa detta. Det jag undrar är om någon vet hur man knöpper av eller ev hur man tar loss den svarta listen som är sne, finns det tricks att få av den?

 

Tack

 

PS: det är en 2,8ghz intel core duo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Nej, detta är inte alls kul. Den är inköpt sent 2009. Jag funderar på att reparera den själv men vet inte om det går. Där jag tog kortet vid skärmen ser man att den sticker ut, typ snett. Jag tror den har blivit böjd men ved inte om det är så. Sen vet jag inte om man behöver specialverktyg för att lösa detta. Det jag undrar är om någon vet hur man knöpper av eller ev hur man tar loss den svarta listen som är sne, finns det tricks att få av den?

 

Tack

 

PS: det är en 2,8ghz intel core duo

 

Att reparera den fullständigt till nästan nyskick är svårt. Det krävs troligen komponenter (bildskärm). Verktygen som krävs är egentligen inte speciella (typ torx-mejslar) - däremot inte var mans egendom. Sen är jag fullt övertygad om att du är fullt kapabel till att göra en hel reparation om du har energin och viljan. :)

 

Den svarta listen under bildskärmen är ungefär som ett halvt rör - du skulle kunna pröva att skjuta det åt sidan så långt det går och sedan försiktigt försöka vrida (snurra) röret uppåt. Dock väldigt svårt att göra när datorn är ihopmonterad.

 

post-2898-009522200 1309467571_thumb.jpg

 

Som sagt så är jag fullt övertygad om att du med tid och vilja skulle kunna reparera datorn själv. Jag vill dock vurma för försäkringsbolaget ännu en gång - du åker på självrisken men försäkringen bör täcka reparation av datorn. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig hemförsäkring täcker inte om man har sönder sina egna saker om man inte har ALLRISK.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En vanlig hemförsäkring täcker inte om man har sönder sina egna saker om man inte har ALLRISK.

 

Hmm... Hur kan du säga det såpass säkert?

Jag skulle förutsätta att det hänger på en massa variabler till exempel försäkringsbolag, hur just det hemförsäkrings-avtalet är formulerad, hur skadan skedde, om man tydligt kan påvisa att det var en olycka osv osv..

 

Jag kan inte så mycket om försäkringar men jag har en bild av att hemförsäkringar ofta täcker spill- och tapp-skador på datorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...