Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD i ny iMac 21,5"


Gäst

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Jag hade tänkt köpa en ny iMac nu när Lion släpps någon gång i juli. Kommer köpa den billigaste 21,5" i standard utförande och sen hoppas jag på att kunna stoppa in en SSD. Jag har kollat runt på otroligt många hemsidor och olika guider men hittar nästan bara information om 27-tummaren.

 

Det jag undrar är om man kan stoppa in en SSD i 21,5" utan att ta ut ordinarie hårddisk eller cd-läsaren. Det går ju att beställa den dyrare 21,5" med både SSD och vanlig hårddisk från fabriken.

 

Jag kollade på iFixit och där hittade jag en "teardown" med en intressant bild. Kolla steg 8, bild 3 (http://www.ifixit.co...Teardown/5485/1) Under cd-läsaren verkar det finnas plats för att sätta in en SSD. Men man behöver någon sorts fäste till den.

 

Någon som vet var man kan köpa det? Eller om det finns något annat sätt att sätta in en SSD i den nya 21,5" iMacen?

 

MVH Waldemarsson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Eftersom ingen verkar veta så kan jag ju säga att jag har lyckats koppla in en SSD i min iMac utan några större problem. Så om någon har några frågor är det bara att fråga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coolt! :)

 

Hade jag haft en iMac hade jag nog avstått från att öppna den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej!

 

Jag är intresserad av hur du gjorde detta eftersom jag tänkte köpa en imac och göra på samma sätt.

 

Vilka delar var du tvungen att köpa till? Var beställde/köpte du dem ifrån? Var det svårt? Hur gick du tillväga? Följde du iFixits guide? Hur mycket blev det att kosta? (ssd:n, verktyg etc).

 

Många frågor men uppskattar verkligen om du orkar svarar på dem smile.gif

 

MVH

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

gideonw

 

Instämmer med waldemarsson och gratulerar.

Hur gjorde du. Kostnad? Svårt? Knepigt riva i en helt ny burk.... Garantin väck vid misslyckande...

Hälsning. AW

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den nya iMacen har nå´t special med hårddisken att man i princip är tvungen att vända sig till verkstad skrev Tomas Ytterberg i testet. För övrigt är det ett elände att riva i en iMac. :sick:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Tyckte inte det var speciellt svårt att sätta in en SSD.

Gjorde det på min iMac 27 tum 2009.

Bytte ut Superdriven mot en Intel 120 Gb SSD.

Tog c:a 20 Min.

Skillnaden är enorm! Mycket snabbare dator !

 

Köpte denna på Ebay: http://www.ebay.com/itm/2nd-HDD-SSD-hard-drive-caddy-Apple-iMac-A1311-A1312-/280796222570?pt=PCC_Drives_Storage_Internal&hash=item4160c2546a

 

Billigare än MCE:s modell och funkar riktigt bra

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej gott folk.

Efter att sugit rejält på karamellen så bestämde jag mig för att montera en SSD i min 27" iMac MID 2011 för ingen Premium reseller utom en ville utföra det (finns säkert anledningar till det) så jag hittade den här länken http://www.btobey.com/learn/imac-ssd-install.php och följde den NÄSTA till punkt o pricka. läser man kommentaren om att låta bli att montera av en av kablarna så går allt som en dans.... eller nåja.... eftermontera logikkortet var kanske inte dans men det gick.

 

Vill ni ha tips / bilder / råd så messa bara :-)

 

OS X startar på mindre än 10 sekunder och programmen ska vi inte ens snacka om.

 

(en special kabel krävs för 2011 modellerna och länk till kabeln finns med i beskrivningen. tog 6 dgr från USA att få hit den.)

 

Kör på o var inte rädd för att testa. Det som går att montera fast går att montera isär ;-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tyckte inte det var speciellt svårt att sätta in en SSD.

Gjorde det på min iMac 27 tum 2009.

Bytte ut Superdriven mot en Intel 120 Gb SSD.

Tog c:a 20 Min.

Skillnaden är enorm! Mycket snabbare dator !

 

Köpte denna på Ebay: http://www.ebay.com/...=item4160c2546a

 

Billigare än MCE:s modell och funkar riktigt bra

 

Hej, Jag funderar på att göra likadant som du. Har oxå en 27" iMac sent 2009. Vet du om det finns instruktioner på internet med bilder hur man monterar ssd-disken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...