Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ruby (och programmering på Mac)-nybörjare anropar experterna!


Hansomsover

Rekommendera Poster

Hansomsover

Hej alla,

 

Ska i dagarna påbörja sommarkursen Programmering i Ruby på Högskolan på Gotland, och tänkte ta tillfället i akt att programmera lite på min MacBook. Dock har jag aldrig gjort det förut, och undrar lite över eventuella skillnader som kan orsaka huvudbry. Jag har tidigare arbetat i Windows 7-miljö med Visual Studio 2010, och där använt mig av C++ och C#.

 

Dessutom undrar jag vagt vad Ruby kan använda bäst till. Säg att jag efter avslutad kurs vill utveckla applikationer och sälja dessa via App Store på Macen. Är detta möjligt, eller måste jag fortfarande lära mig Objective-C?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet faktiskt inte om det finns någon wrapper för ruby så du kan skapa Cocoa-applikationer.

 

Men annars blir det att lära sig ObjC också. Alla API-er är skrivna för ObjC i båda Mac OS X samt iOS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hansomsover

Ah, tack, då vet jag. Har sökt en kurs i Objective-C till hösten, men jag är lite ivrig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte testa MacRuby. Inte så svårt att installera, men jag är lite tveksam till hur uppdaterat det är. Jag har inte själv använt det på ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...