Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hemmabiolösning - lång HDMI eller AppleTV?


jon.karlsson

Rekommendera Poster

jon.karlsson

Hej,

 

Jag har under en tid nu gått och funderat på hur jag lämpligast bör gå tillväga för att kunna se film, voodler, etc från datorn i mitt hemmabiosystem. Jag har velat fram och tillbaka vad som vore bäst - att dra en HDMI-kabel från min dator, eller en AppleTV, eller en annan lösning. Jag blir inte klok på vad som är bäst, billigast och smidigast att göra. Alla synpunkter mottages tacksamt!

 

Vardagsrummets konfiguration i dagsläget:

* iMac i5 köpt december 2009 10m från hemmabion.

* Hemmabiosystem med en Onkyo (hdmi 1.4) och ett PS3 som mediaspelare.

* Gammal iBook G4 står tillfälligt kopplad till Onkyon för att jag ska kunna streama ljud trådlöst dit i väntan på en långsiktig lösning.

 

Behov:

* Kunna utnyttja all datorns media i hemmabion; där finns lågupplöst film i diverse format, HD-film, musik, Voodler, Spotify, iTunes, etc.

* Det vore fint om det gick att åstadkomma trådlöst, men hellre att jag drar kablar än att jag inte får all funktionalitet som jag vill ha.

 

Som jag ser det finns följande möjligheter:

* En mediadator typ Mac Mini. Pris: minst 5000 kr (begagnad).

* 10m HDMI-kabel + en adapter som tar bild ur iMacens miniDisplayPort och ljud ur USB eller optiska utgången (rätta mig om jag missuppfattat detta behov). Pris: 1100 kr.

* AppleTV. Vore sweet, OM det går att få in tillräckligt mycket funktionalitet för att kunna strömma allt jag önskar. Pris: 1200 kr.

 

Alternativa förslag, åsikter, lösningar mottages varmt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hade köpt en mini om jag verkligen ville kunne göra allt och kände att det var värt pengarna. Själv har jag en Boxee, en Airport Extreme / Express samt en ATV2. + en dyr (för ett år sedan) tv som kan läsa mkv osv... Så har du inte samlat på dig massa prylar, köp en mini och installera Plex :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom du har ett ps3 så skulle jag använda mig av ps3 media server. Sen kör du allt från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jon.karlsson

Hej igen!

 

PS3 media server låter intressant. Är det något program man installerar för att klara fler filformat eller? För i dagsläget kan mitt PS3 inte läsa särskilt mycket av de filformat som jag har. Och den verkar inte hantera NTFS eller ExFAT på inkopplad extern HD heller om jag fattat det rätt, så HD-filmer har jag inte kunnat prova.

 

Hur får jag tag på PS3 media server?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tips! Apple Tv på NetOnNet kostar 990:- :kaffe:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv köpte jag en Mac mini och måste säga att bättre lösning har jag svårt att tänka mig.

OK, det var inte gratis men det fungerar lysande.

Om du har råd kan jag varmt rekommendera denna lösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kopplat min iMac med en 10 meter lång HDMI-kabel och lika lång optisk kabel och kör Plex. Det funkar perfekt!

Billiga kablar hittar du tex här: kabelgiganten.se

Köpte min HDMI och optiska kabel därifrån.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jon.karlsson

Tips! Apple Tv på NetOnNet kostar 990:- :kaffe:

 

Det är ju onekligen både sjukt billigt och coolt att ha en. Men jag är orolig för att den inte verkar gå att använda till så mycket..? Finns det lösningar för att strömma valfritt filformat från valfritt program (t ex strömmande från internet) till AppleTV?

 

Jag har kopplat min iMac med en 10 meter lång HDMI-kabel och lika lång optisk kabel och kör Plex. Det funkar perfekt!

Billiga kablar hittar du tex här: kabelgiganten.se

Köpte min HDMI och optiska kabel därifrån.

 

Onekligen den mest robusta lösningen att köra kablat. Tack för hemsidetipset!

 

----

 

Jag har ännu inte bestämt mig, så jag är fortsatt intresserad av input!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jon.karlsson

Inga fler åsikter? Hur skulle AppleTV uppfylla mina behov? Finns det andra mediacenterboxar som skulle funka bättre? Hur funkar PS3 Media Center?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...