Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

G5 startar ej efter avbruten iPhone-sync


Himneck

Rekommendera Poster

Har problem med att få min G5 att starta igen efter en iphone syncning.

Fick ett samtal mitt i en syncning och var tvungen att dra ur syncsladden varvid syncningen "tvångsavbröts".

Gick efter detta inte att starta upp G5:an helt. Den stannade upp med en helblå skärm. Efter att ha plockat ut batteriet och nollställt smu:n

gick den först vidare till att istället stanna upp vid en helt fylld uppstarts "stapel".

Denna process tog dock ca 2 h. Fortsatta uppstartsförsök följer samma mönster men nu kommer jag till valet av tangentbord som görs vid första

uppstarten efter nyinstallation. Där är det bomstopp. Det går att backa och sedan klicka sig framåt igen men det tar åter stopp vid detta val.

Allt är väldigt tidskrävande, vad som än ska göras.

 

Vad har hänt? Hjälp!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta i Open Firmware med cmd + opt + O + F

Skriv vid prompten:

 

reset-nvram

Return

set-defaults

Return

och sedan:

reset-all

Return

 

Datorn kommer nu att starta om

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iphone guy

har du cd så starta från den och ta skivverktyget och se vad den sejer om de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset men det funkar inte heller. Kör en skivkontroll men den stoppar omgående med detta felmeddelande:

Ogiltig nyckellängd.

Enheten behöver repareras.

 

Detta går tyvärr inte utan resulterar i samma felmeddelande som ovan! Tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

DiskWarrior brukar kunna lösa de flesta konstiga mjukvaruproblem!

Edit: ändrade till bättre svenska...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Start med nedtryckt skift resulterar i att den bara startar om ända tills man släpper tangenten. Diskwarrior stöter på problem i avsnitt 6 där den fastnar med ett meddelande typ: 3 duplicate files found. Går därefter inte vidare utan det enda som funkar är "cancel".

Någon som har några fler tips?

 

Kan det ha smugit över någo virus från iphonen vid syncningen och hur upptäcker jag då isf det på telefonen?

 

Någon som har någon förklaring till hur f..n det kan bli så här mycket strul bara för att man drar ut sladden under en syncning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du se vilka filer som är duplicate?

Om du har en extern disk med OSX på så borde du kunna starta från den och ta bort de filer som är dubbletter.

Tror dock jag känner igen felet från min egen G5:a. Jag "löste" det genom att kopiera över de viktiga filerna till en extern disk och formatera om startdisken samt lägga in 10.5 isf 10.4.11. Då får man tillgång till TimeMachine och kan backa tillbaka i backup:arna om problemet skulle återkomma. Nu fungerar min dator bra men är långsammare...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ursäkta men jag mindes fel ang statusmeddelandet i diskwarrior .

Det var så här det skulle vara: "Overlapped files detected 3"

 

Vid detta meddeland stannar alltså DW och enda exiten är "cancel"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte testat det ännu men det är väl den slutliga lösningen. Blir lite irriterad när man dyker på såna här idiotiska problem som man tycker borde vara lätta att åtgärda. Jag SKA lösa det. ;-) Fler tips!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...