Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur kommer man åt hårddiskens innehåll? (PM G5)


Macjanne

Rekommendera Poster

Har en PM G5 DP 2,0 som inte vill starta. Jag hoppas att hårddisken är ok trots allt. Men hur får jag tag på innehållet om datorn inte fungerar?

Som jag förstått det är hårddisken av typen Serial ATA. I min andra dator PM G4 DP 1,42 är hårddiskarna av typen Ultra ATA/100. Innebär det att jag inte kan flytta över hårddisken från G5:an till G4:an?

 

Hur gör jag annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att starta i Target Mode

 

http://support.apple.com/kb/HT1661?viewlocale=sv_SE

 

Jo, jag har försökt men den kommer inte så långt. Jag har inte gett upp och hoppas på att den kanske kan gå igång om jag rengör den med tryckluft. Jag har läst att damm kan ställa till det. När datorn har stått ett tag har startljudet ibland låtit, för att sedan inte komma längre. Någon gång har det kommit upp ett grått äpple på skärmen. De här livstecknen gör att jag inte gett upp hoppet.

 

Men, om jag nu inte får igång datorn, hur kommer jag då åt innehållet på hårddisken? Kan G4:an fungera eller måste jag skaffa en ny G5:a? Eller nyare går kanske också bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

PRAM-batteriet är väl slut, då får du det problemet.

Köp ett nytt batteri och så har du datorn OK igen..skulle jag tro.

 

Här tips om hur du byter det

 

http://www.ifixit.com/Device/Power_Mac_G5

(Backup battery)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hm, jag tror jag har ett batteri till en G4:a liggande. Ska kolla om det är samma. Tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta batteri hjälpte inte tyvärr.

Någon sorts felsökningsschema vore bra. Har slut på idéer. Hur vet man om det är fel på moderkortet, minnena, grafikkortet etc ? Får väl skrota datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Byta batteri hjälpte inte tyvärr.

Någon sorts felsökningsschema vore bra. Har slut på idéer. Hur vet man om det är fel på moderkortet, minnena, grafikkortet etc ? Får väl skrota datorn.

Vänta nu! Om vi tar hårddiskproblemet först så kan du köpa en typ av adapter som du kopplar till G5:ans HD (efter att du tagit ut den ur G5:an så klart...):

http://elektronik-online.se/usb-20-harddiskadapter

Alternativt köper du ett löst hårddiskkabinett och installerar disken. Sedan är det bara att koppla till USB-porten på G4:an och kopiera över det du vill ha kvar.

Tyvärr är det bara USB 1.1 på den G4-modellen så det lär ju ta ett tag om du inte passar på och köper ett USB-kort också...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller köp ett SATA-kort till G4:an på en gång så slipper du det andra som jag tipsade om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa vad som händer om du startar i Open Firmware med cmd + opt + O + F

Skriv vid prompten:

 

reset-nvram

Return

set-defaults

Return

och sedan:

reset-all

Return

 

Datorn kommer nu att starta om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vänta nu! Om vi tar hårddiskproblemet först så kan du köpa en typ av adapter som du kopplar till G5:ans HD (efter att du tagit ut den ur G5:an så klart...):

http://elektronik-online.se/usb-20-harddiskadapter

Alternativt köper du ett löst hårddiskkabinett och installerar disken. Sedan är det bara att koppla till USB-porten på G4:an och kopiera över det du vill ha kvar.

Tyvärr är det bara USB 1.1 på den G4-modellen så det lär ju ta ett tag om du inte passar på och köper ett USB-kort också...

 

Tack för tips! Nu blev det så att jag köpte en MacPro från 2008. G5: an känns plötsligt väldigt passé. :)

 

Nu undrar jag bara om jag kan flytta hårddisken från G5:an till MacPro? Enligt vad jag läst så har G5:an hårddisk av typen SATA (1.5 Gb/s), medan det i en manual till MacPro står att hårddisken ska vara "Typ: SAS eller SATA 3 Gb/s".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Tack för tips! Nu blev det så att jag köpte en MacPro från 2008. G5: an känns plötsligt väldigt passé. :)

 

Nu undrar jag bara om jag kan flytta hårddisken från G5:an till MacPro? Enligt vad jag läst så har G5:an hårddisk av typen SATA (1.5 Gb/s), medan det i en manual till MacPro står att hårddisken ska vara "Typ: SAS eller SATA 3 Gb/s".

 

 

Finns väl externa kabinett och lägga in den i, så du kan ha den som extern disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips! Nu blev det så att jag köpte en MacPro från 2008. G5: an känns plötsligt väldigt passé. :)

 

Nu undrar jag bara om jag kan flytta hårddisken från G5:an till MacPro? Enligt vad jag läst så har G5:an hårddisk av typen SATA (1.5 Gb/s), medan det i en manual till MacPro står att hårddisken ska vara "Typ: SAS eller SATA 3 Gb/s".

Kan förstå att du är nöjd med din nya dator!

 

Självklart så kan du använda din gamla hd i MacPro!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...