Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej skriva ut i färg


jettreno

Rekommendera Poster

Jag har skaffat en Macbook Pro ganska nyligen och när jag ska försöka skriva ut olika grejer på jobbet så går det inte att få det i färg, samt att det som ska vara i färg blir i otroligt kornig svartvit-kvalitet.

 

Skrivaren är en Canon iRC2620 PCL5c och jag har provat med att hitta drivrutiner som jag kan ladda ner men det verkar inte vara så lätt att hitta till mac...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag äntligen kunnat prova och det fungerade tyvärr inte.

 

Någon som kan tänkas ha en annan lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det lika illa i alla program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns helt fel så provade jag att skriva ut från Förhandsvisning och då var det också svartvitt och lika illa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en popup med en massa alternativ att kolla igenom. Finns det någonting där som borde ändras. Här, exempelvis, finns en kryssruta för att skriva ut i svart/vitt:

post-11001-088544100 1305647716_thumb.png

(Med detta är en HP, det ser förmodligen inte ut precis så på din skrivare.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart är det den här popupen finns?

I utskriftsdialogen för nästan alla program.

Vad gäller just Förhandsvisning så har det programmet en annan dialog, där man måste klicka på knappen "Avancerat" för att få upp den jag avbildade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är skumt. När jag trycker på skriv ut så får jag bara upp den här bilden, som inte har någon avancerat-knapp:

post-62523-067328000 1305709831_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nåt slags avancerad kontorsskrivare här på jobbet. Den skriver gärna ut i färg från Windows, men drivrutinen i Mac OS X klarar inte färg om inte skrivaren har ett tillägg för att hantera postscript. Vilket den inte har. Så som det är nu får jag använda en PCL-drivrutin och då blir det ingen färg. Jag gissar att samma sak gäller din skrivare, tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det här är skumt. När jag trycker på skriv ut så får jag bara upp den här bilden, som inte har någon avancerat-knapp:

Du har visst en nyare version än vad jag har.

 

Vad kan du välja i popup:en i mitten till höger? (Den som det står Förhandsvisning på.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nåt slags avancerad kontorsskrivare här på jobbet. Den skriver gärna ut i färg från Windows, men drivrutinen i Mac OS X klarar inte färg om inte skrivaren har ett tillägg för att hantera postscript. Vilket den inte har. Så som det är nu får jag använda en PCL-drivrutin och då blir det ingen färg. Jag gissar att samma sak gäller din skrivare, tyvärr.

Det var ju en tanke.

Men den här skrivaren ska ha PostScript inbyggd, eller i varje fall en PostScript-klon. Det kan ju vara så att Jettreno installerat PCL-drivisen i stället för PostScript-drivisen? Eller valt fel när han skulle lägga till skrivaren i Systeminställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har visst en nyare version än vad jag har.

 

Vad kan du välja i popup:en i mitten till höger? (Den som det står Förhandsvisning på.)

 

post-62523-085926500 1305717615_thumb.png

 

Det där är de alternativ som kommer upp och inget av det verkar hjälpa något med färgen. I alla fall inte när jag klickar och har mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi har nåt slags avancerad kontorsskrivare här på jobbet. Den skriver gärna ut i färg från Windows, men drivrutinen i Mac OS X klarar inte färg om inte skrivaren har ett tillägg för att hantera postscript. Vilket den inte har. Så som det är nu får jag använda en PCL-drivrutin och då blir det ingen färg. Jag gissar att samma sak gäller din skrivare, tyvärr.

 

Ja, den här skrivaren kan väl också läggas till i kategorin "avancerad kontorsskrivare".

 

Vi får väl hoppas att det inte gäller mig och att det går att fixa ändå. Jag kan ingenting om PCL och postscript kan jag säga förresten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är de alternativ som kommer upp och inget av det verkar hjälpa något med färgen. I alla fall inte när jag klickar och har mig.

Vad finns under "Färgmatchning" respektive "Skrivarfunktioner"?

Vi får väl hoppas att det inte gäller mig och att det går att fixa ändå. Jag kan ingenting om PCL och postscript kan jag säga förresten
Såg du mitt tips om att unvika PCL vid installation och försöka välja PostScript i stället?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad finns under "Färgmatchning" respektive "Skrivarfunktioner"?

 

post-62523-089676900 1305722272_thumb.png

Det där är vad som finns under färgmatchning.

 

post-62523-000821600 1305722292_thumb.png

Och här är vad som finns under skrivarfunktioner.

 

Inget av det som finns där verkar hjälpa problemet med färgen.

 

Såg du mitt tips om att unvika PCL vid installation och försöka välja PostScript i stället?

 

Jag såg men jag vet inte vad något av det betyder eller hur jag kan ta reda på det.

 

Jag vill passa på och tacka för all den här hjälpen jag får också. Det är väldigt, väldigt snällt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är vad som finns under färgmatchning.

 

Och här är vad som finns under skrivarfunktioner.

 

Inget av det som finns där verkar hjälpa problemet med färgen.

Nej, det verkar underligt att det inte finns någonting.

 

Jag såg men jag vet inte vad något av det betyder eller hur jag kan ta reda på det.

Jag tänkte mera om det nämndes det ena eller det andra under installationen.

 

Jag vill passa på och tacka för all den här hjälpen jag får också. Det är väldigt, väldigt snällt.

Väl bekomme.

Det är ju ett intressant problem.   :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte mera om det nämndes det ena eller det andra under installationen.

 

Så vitt jag kan minnas så nämndes det ingenting. Riktigt skumt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken drivrutin laddade du ner? Jag tror att du borde ladda ner iR-PSv3.23_MacOSX.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken drivrutin laddade du ner? Jag tror att du borde ladda ner iR-PSv3.23_MacOSX.zip

 

Jag laddade ner den drivrutinen som du länkade till i början av den här tråden. Det verkar inte vara samma så jag provar att ladda ner och installera den här och så hoppas vi att det funkar imorgon när jag provar.

 

Edit: Det nämndes något om PS under installationen. Kan det betyda postscript? Var det bra eller dåligt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag laddade ner den drivrutinen som du länkade till i början av den här tråden. Det verkar inte vara samma så jag provar att ladda ner och installera den här och så hoppas vi att det funkar imorgon när jag provar.

 

Edit: Det nämndes något om PS under installationen. Kan det betyda postscript? Var det bra eller dåligt?

Jag länkade till en nedladdningssida där alla drivrutiner finns, även de till Windows. Om du valde den översta så är det bara en PPD-fil.

http://en.wikipedia.org/wiki/PostScript_Printer_Description

Men det borde ha funkat ändå om du aktivt vadle den när du anslöt till skrivaren första gången.

 

Ja, PS i detta sammanhang är med största sannolikhet PostScript.

Ja, det är förmodligen bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-62523-089676900 1305722272_thumb.png

Det där är vad som finns under färgmatchning.

 

post-62523-000821600 1305722292_thumb.png

Och här är vad som finns under skrivarfunktioner.

 

Inget av det som finns där verkar hjälpa problemet med färgen.

 

 

 

Jag såg men jag vet inte vad något av det betyder eller hur jag kan ta reda på det.

 

Jag vill passa på och tacka för all den här hjälpen jag får också. Det är väldigt, väldigt snällt.

 

Det där är tyvärr väldigt likt vad jag ser med vår eländesskrivare...

 

Det går oftast att lista ut om du kör PS eller PCL genom att öppna Systeminställningar, klick apå Skrivare och Fax, markera skrivaren och trycka på knappen Options and Supplies (vad den nu heter på Svenska). Välj därefter drivrutinsfliken. Står det PCL nånstans i drivrutinens namn så är det PCL. PS -> Postscript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det fungerade inte att skriva ut i färg nu heller och när jag kollade ifall det är PCL eller PS (tack vare tageborgs hjälp) så ser jag att det är PCL.

 

Ingen som har någon sista omöjlig idé som helt plötsligt kommer fixa det hela eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova att installera PostScript-drivrutinen istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...