Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad tycker ni om MacKeeper?


Erik E

Rekommendera Poster

MacKeeper är så jävla jobbiga att jag önskar dom allt elände. Hoppas dom raderar alla filer som är unika på sig självt...Fönster som åker upp-ofta då jag är på Pirate Bay iofs. Men jag får trots möjliga resonemang om detta ,en känsla av aggressiv irritation då dom dyker upp.

Dessutom funkar dom inte. Inte då jag provat. Snicksnack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...
  • 1 month later...

Jag är en ny Mac-användare (köpte min första MacBook Pro 13.3" förra torsdagen). Jag är hittills supernöjd med min nya dator och jag ångrar verkligen inte att jag bytte från Pc till Mac.

 

Ett smolk i bägaren finns dock, samma dag som jag började använda min Mac så var jag in på Watchseries.eu (som alla vet är en sida där du kan kolla serier gratis). Hann inte se på någon serie utan plötsligt dyker en annons upp för MacKeeper där det står något i stil med "Clean your mac". Var skeptisk till att skulle man verkligen behöva använda något sådant men kollade runt lite före och MacKeeper verkade legitimt. Ville därför mest för nyfikenhet se att MacKeeper inte hittade något virus eller liknande på min Mac, jag hade ju bara använt den en dag och den enda "halvskumma" sidan jag varit in på var Watchseries.

 

Installerade programmet och gjorde en scanning. MacKeeper sa att det hade hittat TVÅ virus!!! Nu började alla mina varningsklockor ringa och detta påminde mig starkt om när man får upp sådana där skumma annonser för PC om att "du har 23 virus på din dator, betala för detta antivirusprogram för att få bort dem".

 

Tog bort MacKeeper illa kvickt, tog en stund att få bort Zeobit-filen men tillsist lyckades det. Kom också upp en ruta om att om man ville skicka en rapport till Mac om att det fanns problem med att ta bort programmet eller liknande. Kollade genom datorn och inget tycks finnas kvar av MacKeeper längre.

 

Nu är min fråga, kunde det här har varit en trojan? Jag vet att om man laddar ner skumma saker så får man skylla sig själv men det här var ju MacKeeper, ett känt program. Det som gör mig nervös är metoden på hur annonsen poppade upp, kollade dock runt på forum att MacKeeper använder sig av just sådana här metoder för sina annonser. Fortfarande orolig för att jag skulle ha någon trojan i mitt system så installerade jag en demoversion av MacScan 2.7 (från deras riktiga hemsida kan jag tillägga smile.gif) och även ClamXav för att verkligen kolla att inget virus finns i mitt system. ClamXav hittade inga virus och MacScan hittade endast 5 tracking cookies som isolerades och togs bort.

 

Jag känner mig så dum för att jag installerade MacKeeper på min dator och att min nyfikenhet tog över handen. Detta har gjort att jag överhuvudtaget inte går in på "halvskumma" sidor med min Mac längre och jag kollar alltid att jag laddar ner program från deras riktiga hemsida. Kan tillägga att denna popup kom i Safari, har överhuvudtaget inte fått något liknande med Firefox som jag nu använder helt.

 

Tror ni här på forumet att jag går säker? Kan jag gå in på min internetbank osv? Kan också meddela att jag mejlade min lokala appleåterförsäljare och han sa att MacKeeper är säkert att använda och att detta inte var något hot mot min dator, men det kostar ju och som han sa (och alla andra säger) du behöver inget antivirusprogram till din Mac. Vill du kan du ju använda MacKeeper eller iAnitvirus men det behövs inte.

 

Kommentarer från er andra smile.gif?

 

Mymlan

OS X reparerar det mesta själv. Omstart löser många problem, därefter Skivverktyg om det inte hjälper.

 

Däremot kan det vara svårt att få bort all skit program lägger in, om de inte levererar en Avinstallerare också. Jag använder Cleanmymac, som fungerar mycket bra. Det är en kommersiell produkt. Den plockar också bort tomma filer mm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...