Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Photo Scanner med arkmatarfunktion


AndieB

Rekommendera Poster

Hej,

 

har lovat min far att hjälpa honom finna en riktigt bra foto scanner som har ark matar funktion då han har en bunt med vanliga foton han önskar scanna in. Det skulle underlätta som det gick att mata t.ex. 20-50 kort åt gången så gick sedan allt per automatik. Att sitta och lyfta locket på en flatbäddscanner är inget alternativ vi önskar ta.

 

Vi köpte in en AGFA 1110 som var en oerhört liten och smidig scanner, där man kunde stoppa in ett kort åt gången, men det matades igenom oerhört snabbt (knappt 5 sekunder). Även om det var högt bit-djup och upplösning på denna scannern så blev bilderna för mörka.

 

Kvalitén på inscanningen är alltså av ganska stor vikt, blir ju iofs aldrig bättre än orginalet man scannar.

 

Någon som har något att rekommendera?

 

Mvh,

Andreas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte sett många scanners som klarar av att mata fotopapper genom en arkmatare. De flesta av de scanners som finns för det syftet är för att scanna pappersbuntar, dvs. fakturor, brev och liknande.

 

HP har ett par scanners som de påstår ska klara fotopapper men det är inget jag själv provat:

HP ScanJet 5590

HP ScanJet 7650N

HP ScanJet 8270

 

Eftersom vi pratar om fotopapper här så skulle jag nog personligen välja antingen 7650N eller 8270, båda ligger på runt 9 - 10 000 kr så det är inte direkt billiga grejer vi pratar om. När det gäller att få någon form av kvalite på resultatet så ska man nog välja att ta foto för foto om du tänker scanna gamla bilder. Dels för att det är betydligt mer skonsamt för orginalen men också för att de flesta av dessa scanners som använder arkmatare låter scannerhuvudet stå stilla och matar pappret förbi sensorn. Minsta lilla upphakning i matningen slår direkt på resultatet.

 

Det bästa om man ska försöka scanna stora mängder bilder är dia, eller negativ scanners. Under förutsättning att negativen är i gott skick alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...