Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fläktproblem


Snömannen

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Nu är det så att jag har fått problem med min ögonsten och är minst sagt skräckslagen. För en liten stund sedan satt jag på skype när datorn plötsligt dog och fläkten drog igång på allvar. Min första tanke var att batteriet dött men jag kom snabbt på att jag just laddat datorn så nu sitter jag här med en dator som inte svarar på komandon med svart skärm och fläkten på full effekt, vad ska jag göra? Jag försökte stänga av datorn genom att hålla in "on" knappen men ingenting hände och nu var det ungefär 15 minuter sedan datorn dog så jag börjar få lite smått panik känner jag! Någon som har några tips på vad jag kan göra?

 

Mvh

 

Snömannen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker start :Shift när du startar och, installera smc fan control. Vilken årgång på din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla så inte det bara är att dra på ljus på skärmen.... :whistling:

...

Start/stopp/fläktar sköts av SMC och kan behöva återställas.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

...

Glöm fläktkontrollprogram. Det finns tillräckligt med trådar om sådant strul. Macen fixar fläkten när den går som den ska. Se till att den går som den ska.... :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker start :Shift när du startar och, installera smc fan control. Vilken årgång på din dator?

 

 

Fick igång den innan jag såg ditt svar således behövde jag inte göra en säker start men tack för tipset! Kör första generationens alu macbook fast dessa datorer kallas väl macbook pro nu vad jag förstår.

 

 

Kolla så inte det bara är att dra på ljus på skärmen.... :whistling:

...

Start/stopp/fläktar sköts av SMC och kan behöva återställas.

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

...

Glöm fläktkontrollprogram. Det finns tillräckligt med trådar om sådant strul. Macen fixar fläkten när den går som den ska. Se till att den går som den ska.... :ThumbsUp:

 

Hahaha, tyvärr var det inte ljuset på skärmen som var problemet, det hade jag nog löst själv. ;) Dator stod dock på i ungefär 15-20 minuter med fläkten (inte kan väl hårddisken låta som fläkten?) på full effekt och levde om utan att reagera på några kommandon, kan väl knappast vara "normallt beteende"? Nu verkar den dock fungera fint förutom att datorn inte verkar kunna laddas korrekt. När jag stoppar i laddaren tänds inte lampan på adaptern samt att det står att jag har 10 (!) timmar kvar till fullt batteri men nu när jag haft laddaren i, i ungefär tre timmar står det fortfarande att det är 10 timmar kvar till fullt batteri och under denna tid har batterinivån bara ökar från 21 % till 34 %...vad kan ha hänt nu?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...