Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Yatzy med svenska regler


Anders Lundberg

Rekommendera Poster

@Anders,

 

Är du reggad som privat person eller företag hos apple dev?

 

Jag tänkte på hur det funkar med skatt, moms och arbetsgivaravgifter beroende på vad man reggar sig som. Betalar Apple dessa avgifter om man gör appar som privat eller måste man se till att redovisa sånt själv? Som företag blir det ju inte mycket kvar efter alla avgifter, skatter, apples procent etc är betalda på en 7kronors app/spel.

 

Vad gjorde du spelet i, Cocos2d, Corona eller eget framework?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Henrik: Vad bra! Hoppas du gillar det. Snart kommer version 1.0.1 med buggfixar och lite skönhetsuppgraderingar, samt något mer realistiska tärningar (jobbar fortfarande på att få till det så att man kan skaka hur länge man vill och tärningarna bara fortsätter skaka omkring).

 

Lano78: Jag är just nu privatperson, men jag bor i Mongoliet så det fungerar annorlunda än i Sverige. Har även ett företag men jag var inte säker på om jag ville använda det till både utveckling och journalistik så jag körde på privatperson tills vidare. Man kan ändra senare, även om det kommer vara en del pappersarbete och många saker att skriva på och faxa till Apple... jag vet inte alls hur det är i Sverige faktiskt.

 

Spelet är gjort med Cocos2d! Skulle inte våga mig på att skriva egen OpenGL-kod, och Corona gillade jag inte när jag tittade på det. Har ingen erfarenhet alls av Lua eller andra högnivåscriptspråk, och satt och lärde mig Obj C hela sommaren förra året så jag vill tills vidare hålla mig till Cocoa och andra api:er med det språket. Fast det blir lite C++ också på grund av fysikmotorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

För den som är intresserad har jag precis släppt version 1.0.1 av Jattsi som fixar den bugg som gjort att jag fått några ettor på App Store (spelet fryser vid uppstart på grund av för lite ledigt minne och att spelmotorn Cocos2d hanterar detta fel). Dessutom har jag bytt från vanlig varning till en egen, mer tematisk när man ska placera resultaten (precis som Zaz efterfrågade).

 

Version 1.1 är på gång, med val mellan nordiska och internationella regler. Därefter tänker jag ta itu med multiplayer över nätverk (Game Center).

 

Samtidigt som jag jobbar på mitt nästa spel :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Kanske är svårare än det låter men det hade ju varit roligt om du kunde köra den till iPad också! cool.gif

 

//Splix

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Splix: Ursäkta jag är sen, fick inget mejl om att du hade postat och jag är inte inne på forumet så ofta.

 

Jag har tittat på iPad-version, men som det är nu har jag andra prioriteringar – det är en hel del jobb. Men vad jag har lyckats med som kommer i version 1.2 (kommer om några veckor) är att få iPaden att använda samma högupplösta bilder som iPhone 4, vilket gör att spelet ser snyggt ut även inzoomat (2x-knappen). Långt ifrån perfekt, men man slipper i alla fall få ont i ögonen av alla stora pixlar :P

 

Jattsi har förresten bytt namn till Yacht Dice Games (Yacht Tärningsspel i svenska butiken) i och med version 1.1 som släpptes idag. Orsaken är att Hasbro var på mig och tyckte att Jattsi var för likt Yahtzee och därmed var varumärkesintrång. Eftersom det skulle bli upp till Apple att ta den fajten valde jag att låta bli och ta ett annat namn istället.

 

Har en kort rea också för att fira releasen, så sju spänn för tillfället :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SPelet är grymt bra och har hittills räddat många kvällar när jag ligger i dotterns rum och väntar på att hon ska somna... :D

Sen uppdateringen sist när programmet alltid startar har jag inget att klaga på, har spelat mot frugan några gånger också. Hade varit kul att kunna spela mot dator eller via nätverk, men det förstår jag gör programmeringen betydligt krångligare.

Grymt bra jobbat!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Anders Lundberg

Jag har bara några dagar kvar av utvecklande på 1.2 och jösses vilken uppdatering det kommer bli! Grafiken omarbetad och betydligt bättre, fler ljudeffekter, musik i spelet (en annan snutt än i menyn), Game Center-stöd med resultattavlor och prestationer.

 

Och, inte minst: Multiplayer via blåtand (2 spelare) eller Game Center (2-4 spelare)!

 

Jag kom fram till att det enda rätta är att göra mitt spel till den bästa yahtzee-klonen i butiken. Det officiella Yahtzee Adventures finns ju inte i svenska butiken, men jag har så klart köpt det och skulle vilja påstå att jag nog har nått dit med uppdateringen :)

 

Om någon har något annat ni skulle vilja se i spelet tar jag så klart tacksamt emot förslag! Har planer nu på att lägga till 1-2 nya regelvarianter i en mindre uppdatering efter denna, men annars har jag försökt få med allt jag själv kunnat tänka på denna gången.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelet blir bättre för varje gång så jag ser fram emot uppdateringen....

 

En sak jag skulle vilja ha förbättrad är följande scenario:

Jag slår tärningarna och får något jag vill ha direkt, låt oss säga liten stege. Då måste jag klicka ner alla tärningarna och sedan trycka på spara (alternativt missar jag något). Många extra tryckningar kan det bli. Sen verkar varje tärning ha en fixerad plats "där nere". Skall man spara till en stege kan det vara lite svårare med överblicken. Jag skulle vilja att de hamnade från tex vänster till höger i den ordning jag tryckt på tärningarna för att få en bättre överblick.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Anders Lundberg

Oj här har jag glömt att kolla forumet märker jag. Sorry zaz!

 

Nu ligger 2.0 ute i butiken, och fokus har legat på två saker: Bättre grafik och Game Center. Det senare innebär både topplistor och framför allt multiplayer över nätet, vilket jag hoppas kommer ta fart när folk börjar prova – jag har spelat med mina betatestare och det är riktigt kul! Jag har gjort det så att det inte är i turordning utan att båda spelarna kan spela samtidigt och så fylls tabellen i allt eftersom (tycker det blev mycket smidigare så) – när en spelare är klar väntar den på den/de andra innan "Avsluta"-knappen dyker upp.

 

mzl.jrgepokc.320x480-75.jpg

(som ni ser finns Maxi Yacht [maxiyatzy] nu i spelet – som tillval för sju spänn ska tilläggas för säkerhets skull)

 

Grafiken är ett kapitel för sig kan man säga: Jag får erkänna att jag numera skäms lite över hur fult det var i den gamla versionen. Tack alla ni som sa fina saker om 1.x! Utan ert stöd hade jag nog inte orkat fortsätta och fått till så många förbättringar :bultandehjarta:

 

zaz: Jag jobbar just nu på 2.0.1 som ska bli en snabb buggfix med de små saker som dyker upp nu när den ligger ute och fler testar. T ex har det upptäckts att det är lite fel med texter i den nya tyska översättningen, och så har de lokala topplistorna av någon outgrundlig anledning gått och buggat ur för andra regler än standard/internationella (alltså inklusive nordiska regler, vilket är irriterande) – som tur är funkar ju nu i alla fall Game Center-topplistorna.

 

Men sedan kan jag titta på nya förbättringar/ändringar. Ångra kunde vara bra, men problemet är att det bara skulle funka om man spelar solo med en spelare – i multiplayer kan man ju inte gärna ångra när det redan är nästa spelares tur. Dessutom finns ju redan placeringsvarningen (om man inte stänger av den).

 

Vad gäller tärningarna så kan jag kolla på det, det borde ju inte vara omöjligt att fixa sortering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Anders Lundberg

Försöker väcka liv i den här gamla tråden, för att ställa en enkel fråga.

 

Ni som har köpt spelet: Hur gillar ni det? Finns det något att förbättra fortfarande? Något ni saknar? Något nytt man skulle kunna "köpa till"?

 

Som ni säkert har märkt så är recensionerna på App Store sällan vidare bra feedback (förutom när något är rejält fel).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gorancarlsen

Försöker väcka liv i den här gamla tråden, för att ställa en enkel fråga.

 

Ni som har köpt spelet: Hur gillar ni det? Finns det något att förbättra fortfarande? Något ni saknar? Något nytt man skulle kunna "köpa till"?

 

Som ni säkert har märkt så är recensionerna på App Store sällan vidare bra feedback (förutom när något är rejält fel).

Ett tips Anders.

Lägg in länken till ditt (dina) spel i signaturen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Bra idé! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Älskar detta spel och just din app täcker väl in det mesta man kan önska sig. Har spenderat många timmar av spelande både på min iPhone och iPad2. Har inga egentliga förbättringsförslag i nuläget. Vill bara rekommendera detta spel till andra som i sin enkelhet tillhör en av mina favoriter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...
Anders Lundberg

Tänkte bara kika in och meddela att version 2.1 av Yacht nu ligger på App Store. Nyheter är en massa små fixar och grafikförbättringar, samt två stora nyheter:

 

1) Universell app så du kan spela ordentligt på iPad.

 

2) Nytt i butiken: CPU-motståndare. 7 spänn så kan du spela mot datorn (1-3 stycken) med svenska och internationella regler (tyvärr inte för Maxi Yacht än). Datorn är ganska bra – det är svårt att vinna matcher mot 3 datorer.

 

Hoppas att ni som spelade förr ger det en ny chans, tycker jag har fått till en rätt bra uppdatering om jag får säga det själv :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok detta måste testas för jag har redan ett Yatzy spel men möjligheten att spara slag saknas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok lite tips för framtida uppdateringar :)

Tex om jag slår ett fyrtal på första slaget och vill stanna ser jag ingen mening med att jag måste välja ALLA tärningar för att få poäng.Det ska räcka med att jag slutar slå och trycker på tex fyrtal i detta fall för att få mina poäng.

Det är bra att när man slått klart att man får tips om vilka val man kan göra.Men tipset kunde vara att poängen syndes direkt i protokollet.Du kanske kan "stjäla" lite tips från detta program ;)Yatzy Ultimate

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Anders Lundberg

Tack för tipsen! Jag har funderat på hur jag kan göra placerandet av resultat/direktplacering snabbare och mer intuitivt, men har hittills inte kommit på en optimal lösning och därför har jag fortsatt behålla min ursprungliga lösning tills vidare. Ett av problemen med att använda protokollet för att placera är att varje "knapp" är så liten att det blir väldigt lätt att klicka fel. Jag har provat... om du har något förslag på hur det kan lösas så att det både går snabbt och är svårt att klicka fel så är jag idel öra. Men jag tror inte det är värt mödan att göra om hela spelet så att det till exempel går att zooma in i tabellen för att lättare klicka rätt – det ska vara en lösning som kan läggas in i nuvarande layout, mer eller mindre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipsen! Jag har funderat på hur jag kan göra placerandet av resultat/direktplacering snabbare och mer intuitivt, men har hittills inte kommit på en optimal lösning och därför har jag fortsatt behålla min ursprungliga lösning tills vidare. Ett av problemen med att använda protokollet för att placera är att varje "knapp" är så liten att det blir väldigt lätt att klicka fel. Jag har provat... om du har något förslag på hur det kan lösas så att det både går snabbt och är svårt att klicka fel så är jag idel öra. Men jag tror inte det är värt mödan att göra om hela spelet så att det till exempel går att zooma in i tabellen för att lättare klicka rätt – det ska vara en lösning som kan läggas in i nuvarande layout, mer eller mindre.

 

Hej

 

Först vill jag säga att överlag är spelet väldigt bra men det går alltid att förbättra :)

 

Som jag skrev tidigare kan du ladda hem spelet jag länkade och det finns en gratisversion.

Bara för att se hur dom har löst med att klicka på tabellen.

Ja knapparna är små men när man klickar på en ruta så kommer det två större bekräftelserutor upp i form att ett kryss och en bock.

Anledningen till att det vore bra om det gick att ändra för det hänger ihop med hur man väljer att man slagit klart.

För som det är nu måste man välja ALLA tärningar för att spelet ska förstå att man är klar och vill välja var man vill placera sina poäng.

Istället för att bara trycka på tabellen för att ange att man är klar och vill spara slag.

 

Hoppas du förstår vad jag menar :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
Anders Lundberg

Återupplivar denna uråldriga tråd, i det att jag har släppt både en uppdatering och en ny gratisversion av Yacht som har full funktionalitet (förutom möjligheten att köpa till Maxi Yatzy-reglerna). Jag har lagt in reklam istället, som jag hoppas är minimalt irriterande.

 

Om något vill ta en titt och testa finns gratisversionen på https://itunes.apple.com/se/app/yacht-dice-games-free/id440997884?mt=8

 

Vore kul att få lite feedback på hur reklamen funkar. De som har spelat andra Yatzy-spel får gärna jämföra spelen också, och notera gärna att mina datormotståndare är hyfsat duktiga (spela mot tre CPU:er så lär du knappast vinna varje gång), vilket man inte direkt kan säga om datormotståndarna i de andra spel jag själv har testat (exempelvis officiella Yahtzee från Hasbro).

 

@Lappen71: Har tyvärr fortfarande inte fått till ett bättre flyt på att spara ett slag i förväg. Ska se om jag har tid att kolla på det eller om jag måste lägga tiden på nya spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...