Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Möss eller Musar?


magnus

  

29 medlemmar har röstat

  1. 1. Möss eller Musar?

    • Möss
      24
    • Musar
      1


Rekommendera Poster

Den där lilla saken som du har i handen… tänkte jag börja inlägget, men glöm det. :P

 

Hur som helst - Ibland kallas datormus i plural för möss och ibland för musar. Vad är korrekt enligt dig, och varför?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…själv tycker jag att det borde vara en självklarhet att det heter möss, eftersom ordet kommer ifrån liknelsen med små håriga varelser som i plural kallas för just möss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

…själv tycker jag att det borde vara en självklarhet att det heter möss, eftersom ordet kommer ifrån liknelsen med små håriga varelser som i plural kallas för just möss.

Samma åsikt här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När fenomenet dök upp i Sverige för ca 20 år sedan så försökte man från språkvetenskapligt håll lansera uttrycket "råttor" som svensk översättning.

 

Man ville undvika miss för stånd och andra genanta situationer.

 

(ursäkta att jag medvetet särar på orden)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joakim Ågren

Hej!

 

Personligen tycker jag att båda formerna går bra att använda. Man kan använda ordet möss när man talar om möss generellt som generell datorprodukt och tillbehör. Däremot så skall man nog använda musar om man talar om några specifika musar tex mina datormusar om man har flera stycken hemma. Det går naturligtvis även att använda möss då också men folk gillar nog ordet musar bättre då detta ord används oftare. Detta nog för att det är ett gulligare ord. Fredrik Lindström i Värsta språket godkänner nog båda. Sedan vad som är helt korrekt om man skalll följa gammla skrivregler jag de får de lärde språkprofessorerna tvista om!.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag tycker att möss e d bästa altenativet men nu råkade jag klicka på musar så ni får räkna bort en röst

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det flera joysticks eller flera joystickor?

Borde inte joystick översättas till glädjespak??? (men det kanske kan missuppfattas...)

 

/MG

 

ps. en glädjespak och flera glädjespakar. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag röstar för möss... eftersom gnagare inte fanns med.

Själv använder jag mest ritbräda, eller heter det platta eller kanske planka???

:eeeh:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heter det flera joysticks eller flera joystickor?

Borde inte joystick översättas till glädjespak??? (men det kanske kan missuppfattas...)

 

/MG

 

ps. en glädjespak och flera glädjespakar. :D

"Glädjepinne"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...