Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skicka bilder i Mail


Tapani

Rekommendera Poster

Jag har försökt att skicka bilder, JPEG, via Mail i MaC. Problemet är att när jag vill skicka en bild så lägger sig bilden i mailet, inte som en fil!

Jag har försökt på alla sätt jag kan komma på att skicka bild som fil, men inte lyckats.

Hur ska jag göra???

Har fått tips på macForum som inte fungerat. Kan någon hjälpa mig?

Ny iMac

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Högerklicka bilden och du får upp en rullgardinsmeny. I denna markerar du alternativet visa som symbol, och vips blir bilden en filikon...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de flesta mailklienterna kommer bilden visas som en bifogad fil och inte inuti mailet. Det är bara i Apple Mail som bilden visas inuti mailet men det är ju fortfarande en bifogad fil även om den är mitt i texten..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tack för svaren.

Har försökt med att dubbelklicka, får inte upp någon meny.

Jag kan skicka bilden och mottagaren får upp bilden i mailet och även som en fil. Jag ser inte någon fil när jag skickar, bara bilden.

Frustrerande med en bild över hela sidan!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bilden skickas som bifogad fil. Om programmet inte gjorde det, skulle det inte komma upp en bild överhuvudtaget. Om bilden är på en sida, så visas den bifogade bilden som förhandsvisning i brevet. Om bilden är på flera sidor, exempelvis ett flersidigt PDF-dokument, så visas bilden som en filsymbol istället. Oavsett om bilden visas som förhandsvisning eller som en filsymbol, så är bilden bifogad. Den visas bara som förhandsvisning hos en mottagare som också kör Apples mejlprogram. Om mottagaren kör Outlook på WIndows, exempelvis, så visas den enbart i formen bifogad fil som är separat från brevet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Bilden skickas som bifogad fil. Om programmet inte gjorde det, skulle det inte komma upp en bild överhuvudtaget. Om bilden är på en sida, så visas den bifogade bilden som förhandsvisning i brevet. Om bilden är på flera sidor, exempelvis ett flersidigt PDF-dokument, så visas bilden som en filsymbol istället. Oavsett om bilden visas som förhandsvisning eller som en filsymbol, så är bilden bifogad. Den visas bara som förhandsvisning hos en mottagare som också kör Apples mejlprogram. Om mottagaren kör Outlook på WIndows, exempelvis, så visas den enbart i formen bifogad fil som är separat från brevet.

 

Det fungerar fortfarande inte för mig. Mottagaren kör Outlook på Windows och problemet uppstod när jag uppgraderade till Lion. Jag bifogar en bild i mitt mejl och den visas som en förhandsvisning. Oavsett om jag högerklickar och väljer visa som symbol eller inte så mottager han mejlet med en förhandsvisning och ingen bildfil. I vissa fall så är bilden väldigt minskad som förhandsvisning trots att jag alltid väljer ursprunglig storlek i mitt mejl (systemkamera 15mp).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nyligen stött på ett konstigt problem. Jag använder Macbook Pro och skickar en bild till en PC. Bilden visas endast som förhandsvisning på PC och den kan inte sparas.

När jag skickar bilden så väljer jag att skicka den i verklig storlek och även testat att visa den som "symbol". Inget hjälper!

När jag bifogar den som symbol så visas den t.om. i samma storlek som symbolen, det blir alltså en förhandsvisning (miniatyr) av bilden som inte kan sparas utan bara ses som den är i mailet.

 

Har sökt och hittat liknande trådar men inga svar. Någon som löst problemet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova skicka som "Ren text", alltså icke-formaterad text.

Finns en klick-inställning också när man i Mail väljer att bifoga en bilaga - "Skicka windows-kompatibla bilagor". (kommer ej upp om du drar över bilder och släpper på mail, bara om du klickar på Bifoga i mejlet och sedan väljer bild..)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Nyligen stött på ett konstigt problem. Jag använder Macbook Pro och skickar en bild till en PC. Bilden visas endast som förhandsvisning på PC och den kan inte sparas.

När jag skickar bilden så väljer jag att skicka den i verklig storlek och även testat att visa den som "symbol". Inget hjälper!

När jag bifogar den som symbol så visas den t.om. i samma storlek som symbolen, det blir alltså en förhandsvisning (miniatyr) av bilden som inte kan sparas utan bara ses som den är i mailet.

 

Har sökt och hittat liknande trådar men inga svar. Någon som löst problemet?

Hej, du har ju redan ställt frågan i en tråd med samma problem. Onödigt att starta ännu en tråd. Jag slår ihop. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...skickar en bild till en PC. Bilden visas endast som förhandsvisning på PC och den kan inte sparas.

Har hänt mig ett par gånger. Brukar få skicka om mailen, och lägger då till bilden med "gemet" istället för att dra in bilden i mailet.

 

 

- - -

 

 

För att visa bilder som bif fil istället kan man växla i Terminal också (om man vill ha det som förvalt betéende).

 

Visar ikon:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool yes

Tillbaks till bilder:

defaults write com.apple.mail DisableInlineAttachmentViewing -bool false
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 years later...

Jag har precis samma problem och tro mig, att använda gemet eller att göra symbol av bilagan fungerar inte. Det kommer bara fram ett mail med en ‰PNG symbol i Windowsdatorn. Frusterande till max.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har precis samma problem och tro mig, att använda gemet eller att göra symbol av bilagan fungerar inte. Det kommer bara fram ett mail med en ‰PNG symbol i Windowsdatorn. Frusterande till max.

Kolla uppe i munyerna där... Det skall finnas någon rad där med “Windows-vänliga” bifogade filer. Se till att den är vald.

 

Ett alternativ är ju Thunderbird. Vissa OSX-funktioner saknar man (ibland), men f ö är det rätt lika, och snällare mot Windowsfolket. :)

screenshot-mac.643cb0c59ca6.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Lars Daniel Dahlbom

Jag och min fru har exakt samma problem. Vi bifogar bilderna/filerna med gemet och väljer visa som symbol men detta hjälper föga, mottagaren får ändå bilden förhandsgranskad mitt i mailet. There has to be an end to this madness!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...