Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Feta dammråttor i min Mighty Mouse


Gubbe

Rekommendera Poster

Det ofta beskrivna problemet att scroll-kulan nedåt slutar att fungera på Mighty Mouse har drabbat mig av och till sedan jag köpte musen. Till slut hjälpte det inte att hålla den upp och ner och gnugga den mot en handduk så jag öppnade den enligt

och fann till min förvåning feta dammråttor som slingrade sig kring mekaniken. Då jag inte har något förtroende för Apple:s konstruktion av periferienheter, typ DKW - en västtysk produkt känslig för kyla och fukt, så använde jag bara en torr tops och återfick sedan scroll samt att musen blev snabb igen. Tror jag sett trådar om det också med frågan om varför musen blir långsammare och långsammare?

 

Nu till min frågeställning: en mus som är felkonstruerad och får in damm som förstör navigeringen, borde man kunna få den rengjord gratis efter garantitidens utgång för dess livslängd måste väl antas vara längre än tre år? De Mighty Mouse möss med svans som fortfarande säljs, har de en förbättrad konstruktion med bättre kapsling? Följdfråga: är det möjligt att få sin gamla mus renoverad med en ny och bättre lösning utan att behöva betala 1000 SEK?

 

Tacksam för råd om hur man skall göra för att slippa navigera med cab (tänker inte limma dit ringen igen efter allt krångel att få upp den - limmad - _jösses_ vilken genomtänkt konstruktion) om någon orkat bråka med support. Finns det en nyare mekanisk lösning som gör att man slipper smutsen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns det en nyare mekanisk lösning som gör att man slipper smutsen?

 

Nya touchmusen är helt perfekt. För övrigt håller jag med dig i allt om den förra musen, en konstruktion som inte ens borde nåt konstruktionsstadiet. Den enda fördelen med den är att den i renoverandet kan fungera som terapi och är en bra träning för fingerfinmotoriken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagt var är Mighty en besvikelse rent mekaniskt. Magic är mycket bättre med scrollytan som är lite beroendeframkallande....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Nu till min frågeställning: en mus som är felkonstruerad och får in damm som förstör navigeringen, borde man kunna få den rengjord gratis efter garantitidens utgång för dess livslängd måste väl antas vara längre än tre år? De Mighty Mouse möss med svans som fortfarande säljs, har de en förbättrad konstruktion med bättre kapsling? Följdfråga: är det möjligt att få sin gamla mus renoverad med en ny och bättre lösning utan att behöva betala 1000 SEK?"

 

Ring Apple och fråga om de har förlängd 'service' på Mighty Mousen. Har de inte det så finns det nog inte en chans i universum att du skulle få den rengjord genom att hänvisa till garanti - om den alltså är över 3 år. Apple har förlängd garanti på vissa produkter (t ex byte av top case på de macbooks som drabbades) och dessa överstiger även tre år, men annars gäller 1 års garanti, 3 års reklamationsrätt.

 

Det är möjligt att få en ny mus för under 1000 kr, antingen en magic mouse (som är absolut underbar) eller någon annan. Så släng den gamla och köp en ny istället.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min dotter tog över vår Magic Mouse och tycker den är OK. Trippelklick var svårare än jag klarar och den känns stum, trög och tung att röra. Tror att nästa mus blir något annat varumärke än Apple.

 

Någon som provat Kensington Slim Blade Trackball http://kullander.se/product.php?productid=20621&cat=430&page=1 ? Bara namnet känns som en klassisk brittisk sportbil :-)

 

Hockey puck http://www.oldmouse.com/articles/hawley/DEC-VAX.shtml med Sun tangentbord, mjuk madrass... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrollkulan är så jäkla smidig på Mighty Mouse, så det gör inget att man får göra rent den ibland! :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivbromsarna på Volkswagen Passat var så smidiga så det gjorde ingenting att man behövde torka av dem ibland när det regnade?

 

Det handlar om att tillverkare skall ta ansvar för produkter som inte borde ha lanserats. En biltillverkare hade varit tvungen att ta in samtliga bilar och rätta till misstaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För ännu längre sen fick man göra ren kulan i möss varje vecka så det är ändå en framgång, tre år är väl ändå bra livslängd för en sån sak som en mus. En bil måste ju oxå servas för att hålla, det är ingen konstruktionsmiss.

Annars så köp en Logitech-mus för Apples möss suger av andra skäl ändå.

Trackballkula har jag provat men fick musarm av den oxå.

Kan rekommendera en ritbräda som alternativ oxå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skivbromsarna på Volkswagen Passat var så smidiga så det gjorde ingenting att man behövde torka av dem ibland när det regnade?

 

Det handlar om att tillverkare skall ta ansvar för produkter som inte borde ha lanserats. En biltillverkare hade varit tvungen att ta in samtliga bilar och rätta till misstaget.

Nu är det ju liiite skillnad mellan datormöss och bromsar på en bil, eller hur?

 

Visst borde Apple fixa musen så den inte geggar igen, men personligen så har jag inga större problem med det än så länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Ni kanske ska börja med att tvätta händerna innan ni sätter er vid datorn. :P

 

Det är tyvärr ingen garanti mot allt damm som cirkulerar i luften... :elaktflin: ...annars är ju din idé ganska bra.

 

Ha en bra da'

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...