Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tangentbord och musklickaren hittar ej iMacen


kungfu

Rekommendera Poster

Hej!

 

Vid omstart (via på/av-knappen) är iMacen seg vid uppstart. Sedan, efter lång tid, är det ingen kontakt med tangentbordet och jag kan inte "klicka igång" någonting på skrivbordet (program och liknande, som safari). Märkligt nog kan jag flytta markören på skrivbordet med musen!

 

Jag är beroende av datorn eftersom ett arbete ska ska in på måndag.

 

Någon som vad vad som kan vara fel?

 

//Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av datorn

Börja med att göra en Säker start, håll ner skift vid uppstart, tar en liten stund, släpp när när du ser förloppsindikatorn

Logga in..

 

Starta om som vanligt igen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seg dator kan bero på att du har för lite plats kvar på hårddisken. Du ska ha åtminstone 20 GB ledigt för att det ska gå någorlunda bra.

...

Är det ok med plats så prova Säker start som är ett universalmedel mot krånglande Macar.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.299724/losningar-pa-vanliga-macproblem

Kolla även samma länk på Reparera hårddisken om det fortfarande strular efter Säker start. Du kan ha fått problem med filsystemet som behöver åtgärdas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkade inte. Sökte på länkarna som Axelman gav och upptäckte att Kernel_task drar över 100%. Surfade runt och fann ett råd som Axelman gav i oktober 2010 till en forummedlem:

"Ett special med OS X är att det kan strula om inte startskiva är vald. Kontrollera i Systeminställningar/Startskiva att det är gjort. Det ska stå en text om att tex Du har valt OS X x.x.x på skivan Macintosh HD. Det räcker inte med att den syns i fältet!"

Jag kan inte välja Mac OS X, det står "Du kan inte ändra startskivan till den markerade skivan. Verktyget "bless" kunde inte ställa in aktuell startskiva"

Vad i hela friden betyder detta?

Kan säga att det även finns XP via Bootcamp på Macen.

/Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...