Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur funkar osynlig laser? Logitech


Semmelman

Rekommendera Poster

Köpte ny dator och tänkte förgylla den med en ny mus oxå, så jag köpte en ny logitech M500, den ska ha laser står det men jag ser inte att det lyser alls hur jag än tittar, med min gamla mx500 kan jag lysa upp halva rummet med lasern, hur funka det här? Verkar den i det osynliga spektrat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan bara se en väldigt smal del av det elektromagnetiska spektrat. Ca 400 till 700 nm. Resten är osynligt för våra ögon. Men rent principiellt är det inget som skiljer en laser för 670 nm (röd) och en för 800 nm (infraröd och osynlig). Man kan tänka sig att den sänder inom det ultravioletta området också. 300-350 nm, t ex. Det är så lite strålning att det inte har nån realistiskt skadlig effekt. Men infrarött är min gissning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du slår på iSighten kan du kanske se hur musens laser blinkar (om du kan se att den blinkar, när den blinkar).

iSight "ser" (och visar) ir.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du slår på iSighten kan du kanske se hur musens laser blinkar (om du kan se att den blinkar, när den blinkar).

iSight "ser" (och visar) ir.

 

Stämmer, digitalkameror är ett utmärkt sätt att "se" IR, Rikta en fjärrkontroll mot kameran, titta i sökaren och tryck på några knappar så ser du hur fjärren lyser. Ett utmärkt sett att se om batterierna i fjärren som tagit slut eller din digitalbox har hängt sig när du inte får nån respons när du skall titta på TV.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer, digitalkameror är ett utmärkt sätt att "se" IR, Rikta en fjärrkontroll mot kameran, titta i sökaren och tryck på några knappar så ser du hur fjärren lyser. Ett utmärkt sett att se om batterierna i fjärren som tagit slut eller din digitalbox har hängt sig när du inte får nån respons när du skall titta på TV.

 

Nja, bara om sökaren är elektronisk... En vanlig optisk sökare funkar inte så bra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, bara om sökaren är elektronisk... En vanlig optisk sökare funkar inte så bra! :D

Dags att skaffa elektroniskt öga då. crossfingers.gif Att kunna se ett bredare spektrum vore ganska spännande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle infrarött mot rött innebära nån förbättring då när det gäller en mus?

 

Är det verkligen en laser i en lasermus, jag trodde det bara var en typ röd lampa...

 

 

Gröna lasrar förblindar folk, kan en infraröd starkare laser(mus) förblinda nån fast man inte ser ljuset/strålen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle infrarött mot rött innebära nån förbättring då när det gäller en mus?

 

Är det verkligen en laser i en lasermus, jag trodde det bara var en typ röd lampa...

 

 

Gröna lasrar förblindar folk, kan en infraröd starkare laser(mus) förblinda nån fast man inte ser ljuset/strålen?

Ja du slipper bli störd av ett rött sken.

Troligtvis en laser/laserdiod med väldigt låg mW. Dock är det ju ingen optik som fokuserar lasern att vara en smal ljusstråle som kan lysa långa sträckor som t.ex. laserpekare.

 

En infraröd laser kan förblinda folk om dom är tillräckligt starka. Detta gäller alla lasrar.

Lasrar i möss är långt under den farliga nivån.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, visste inte det fanns laserdioder. (mycket jag inte vet)

Jag tänkte mer i banor som att om man tar en grön laser som förblindar folk och typ sätter ett filter framför eller nåt så man bara ändrar färgen till osynlig, kommer man fortfarande kunna bli förblindad fast man inte kan se ljuset som förblindar? Det verkar ju lite underligt... eller inte...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Laser i en mus behöver en räckvidd räknat i mm så vi pratar väldigt låg effekt jämfört med laserpekare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, visste inte det fanns laserdioder. (mycket jag inte vet)

Jag tänkte mer i banor som att om man tar en grön laser som förblindar folk och typ sätter ett filter framför eller nåt så man bara ändrar färgen till osynlig, kommer man fortfarande kunna bli förblindad fast man inte kan se ljuset som förblindar? Det verkar ju lite underligt... eller inte...

De lasrar som säljs från diverse "skumma" ställen och säljs som starka gröna laserpekare producerar ofta väldigt stora mänger infrarött ljus också. Detta på grund av att lasrarna inte är av tillräckligt bra kvalitet. Det är faktiskt den infraröda delen av ljuset som skadar ögat. Den gröna delen är stark men inte tillräckligt.

 

Lite citat.

The recent low-cost availability of infrared (IR) diode laser modules of up to 1000 mW (1 watt) output has created a generation of IR-pumped frequency-doubled (DPSS) "laser pointers" in green, blue, and violet, of extremely high visible power (100–300 mW). Because the IR in the beams of these lasers is difficult to filter and contributes heat which is difficult to dissipate in a pocket laser pointer package, it is often left as a beam component in cheaper high-power "pointers." This causes a degree of extra potential hazard in these devices.

 

 

As with infrared-driven green laser pointers above, such devices are able to pop balloons and light matches, but this is as a result of an unfiltered high-power infrared component in the beam.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åh, visste inte det fanns laserdioder. (mycket jag inte vet)

Jag tänkte mer i banor som att om man tar en grön laser som förblindar folk och typ sätter ett filter framför eller nåt så man bara ändrar färgen till osynlig, kommer man fortfarande kunna bli förblindad fast man inte kan se ljuset som förblindar? Det verkar ju lite underligt... eller inte...

 

Nja, du kan inte bara "filtrera ljuset" eftersom hela poängen med en laser är att den avger ett monokromatiskt koherent ljus. Ett filter "blockerar" vissa våglängder av ljus och sätter du på ett filter försvinner ljuset från laserdioden helt. Så nej, du kan inte bara filtrera ljuset.

 

Principen för en en laser mus bygger på att man med ett monokromatiskt koherent ljus kan öka upplösningen i detekteringen av rörelsen hos musen. Visst fungerar det även att använda en lysdiod men då sänker du upplösningen på musen. Ska inte gå in i exakt hur det hela fungerar eftersom det i det stora hela inte medför särskilt mycket till diskussionen som sådan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så här då, ta en grön laser och lys i ögat på nån på tio meters håll så han förblindas, ta sen sen en infraröd laser på lika mycket effekt eller styrka (samma batteri) och lys i ögat på nån på tio m avstånd, kommer han oxå bli lika förblindad då fast ögat inte kan se ljuset?

Alltså jag tänkte mig att en förblindning är att man ser alledeles för mycket ljus på en gång men om det är osynligt så blir inte denna mängdeffekt på samma sätt... däremot kan ögat skadas av energimämngden/värme men det är lite en annan sak för jag gissar att grönt ljus förblindar av ljusmängden...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ögat uppfattar ju inte infrarött lus så den förminskar ju inte iris för att minska inloppet av ljuset heller. Vilket bidrar kan jag tänka mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men så här då, ta en grön laser och lys i ögat på nån på tio meters håll så han förblindas, ta sen sen en infraröd laser på lika mycket effekt eller styrka (samma batteri) och lys i ögat på nån på tio m avstånd, kommer han oxå bli lika förblindad då fast ögat inte kan se ljuset?

Alltså jag tänkte mig att en förblindning är att man ser alledeles för mycket ljus på en gång men om det är osynligt så blir inte denna mängdeffekt på samma sätt... däremot kan ögat skadas av energimämngden/värme men det är lite en annan sak för jag gissar att grönt ljus förblindar av ljusmängden...?

 

Den spisplatta är väl inte mindre varm bara för att du inte ser att den är varm?

 

Problemet med "bländning" är inte helt enkelt att förklara och jag vet inte riktigt om ett Mac forum är rätt ställe att diskutera den avancerad cellbiologi som krävs för att förstå hur ett öga fungerar. Det räcker med att du vet att skador på ögat kan uppstå oavsett om du kan se ljuset eller inte, helt analogt med att du kan bränna dig på en spisplatta utan att se att den är varm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den spisplatta är väl inte mindre varm bara för att du inte ser att den är varm?

Det är ju inte riktigt samma sak. Var ju ljus på en helt annat plats på vågbandet vi prata om.

 

Det räcker med att du vet att skador på ögat kan uppstå oavsett om du kan se ljuset eller inte,

Det var ju det jag ville veta, om det var nån skillnad på skador mellan grönt och osynligt med samma effekt/styrka?

 

helt analogt med att du kan bränna dig på en spisplatta utan att se att den är varm.

Som sagt värme är ju inte riktigt samma sak som ljus eftersom det är osynligt även om det är samma sak i botten. Om du är radioamatör är kanske värmespektret ointressant.

Jag tänker mig, fantiserar, att receptorerna på tapparna å stavarna eller vad det heter idag vid bländning får mer ljus än de kan ta emot och blir chokade typ och klarar inte av att leverera synintrycket och går bananas, men som du ändå kanske menar med ditt värmeprat att det inte är för mycket ljusmängd som skadar receptorerna en längre tid utan värmebildning som typ bränner sönder receptorerna, är det det du är inne på men vill inte skriva? Så farligt är det inte att gå lite OT med en mening, det är ju intressant. Om du inte vill beskriva kan du ju alltid bara skriva om det är värmen eller ljuset som skadar ögat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som sagt värme är ju inte riktigt samma sak som ljus eftersom det är osynligt även om det är samma sak i botten. Om du är radioamatör är kanske värmespektret ointressant.

Jag tänker mig, fantiserar, att receptorerna på tapparna å stavarna eller vad det heter idag vid bländning får mer ljus än de kan ta emot och blir chokade typ och klarar inte av att leverera synintrycket och går bananas, men som du ändå kanske menar med ditt värmeprat att det inte är för mycket ljusmängd som skadar receptorerna en längre tid utan värmebildning som typ bränner sönder receptorerna, är det det du är inne på men vill inte skriva? Så farligt är det inte att gå lite OT med en mening, det är ju intressant. Om du inte vill beskriva kan du ju alltid bara skriva om det är värmen eller ljuset som skadar ögat.

 

Du kanske ska ta o läsa en biologibok istället för apple-forum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ställde en enkel fråga i anledning av huvudfrågan och uppenbart ser några ut att besitta den kunskapen men vill inte dela med sig för nån sorts OT-rädsla eller nåt, frågan var om igen bara om en osynlig laser med samma effekt/styrka orsakar samma skada som en synlig grön t ex, ska det va så svårt?

 

Sak samma, svaret verkar stå här:

"De lasrar som säljs från diverse "skumma" ställen och säljs som starka gröna laserpekare producerar ofta väldigt stora mänger infrarött ljus också. Detta på grund av att lasrarna inte är av tillräckligt bra kvalitet. Det är faktiskt den infraröda delen av ljuset som skadar ögat. Den gröna delen är stark men inte tillräckligt."

 

Tack koplimi, får nöja mig med det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju inte riktigt samma sak. Var ju ljus på en helt annat plats på vågbandet vi prata om.

 

 

Det var ju det jag ville veta, om det var nån skillnad på skador mellan grönt och osynligt med samma effekt/styrka?

 

 

Som sagt värme är ju inte riktigt samma sak som ljus eftersom det är osynligt även om det är samma sak i botten. Om du är radioamatör är kanske värmespektret ointressant.

Jag tänker mig, fantiserar, att receptorerna på tapparna å stavarna eller vad det heter idag vid bländning får mer ljus än de kan ta emot och blir chokade typ och klarar inte av att leverera synintrycket och går bananas, men som du ändå kanske menar med ditt värmeprat att det inte är för mycket ljusmängd som skadar receptorerna en längre tid utan värmebildning som typ bränner sönder receptorerna, är det det du är inne på men vill inte skriva? Så farligt är det inte att gå lite OT med en mening, det är ju intressant. Om du inte vill beskriva kan du ju alltid bara skriva om det är värmen eller ljuset som skadar ögat.

 

Du måste skilja mellan vad som ögat "biokemiskt" reagerar på som aktiverar den biokemiska kaskad av processer som resulterar i att nervsystemet förstår signalen som en ljuspunkt och de övriga effekter som kan uppstå av ljus. Du kan förstöra en cell med synligt ljus lika väl som du kan förstöra den med infrarött ljus (värme och denaturering av proteiner) eller UV ljus (bryter kovalenta bindningar i molekyler) skademekanismerna är olika men skadan är lika fullt manifest.

 

Stressar du en cell tillräckligt mycket så går den i Apoptos (självdöd) på grund av den höga calcium frisättningen intracellulärt, det kan du se vid hjärnskador då höga glutamatkoncentrationer i hjärnan riskerar att döda av "friska hjärnceller" runt det skadade området, genom att dessa "stressas ihjäl". UV-ljus kan skada genomet så kraftigt att cellen dör, värme kan denaturera proteiner i så stor utsträckning att cellen inte överlever.

 

Nu är ögat betydligt mer komplicerat än så, du kan förstöra synen genom att denaturera proteinerna i linsen som då blir grumlig (gråstarr), du kan förstöra hornhinnan och skapa ärr i den som förstör synen, du kan skada näthinnans tappar och stavar så att du förlorar synen, du kan också förstöra nervcellerna i näthinnan så att du förstör synen. Du kan också förstöra blodkärlen i näthinnan så att syreförsörjningen till näthinnan upphör och du förlorar synen, du kan förstöra pigment epitelet så att tapparna och stavarna förlorar den support de behöver.

 

Men för att verkligen förstå detta så behöver du kunna en hel del cellbiologi, du behöver kunna ögats anatomi och histologi, du behöver förstå ögat ur ett kliniskt perspektiv för att förstå vad som skadas och under vilka förhållanden det sker. Inget av detta hör hemma i ett Mac forum och jag tvivlar på att någon förklaring jag skulle kunna göras tillräckligt enkelt för att dras på ett debattforum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej men det där var ju en jättebra förklaring! Mer än så behövs inte, nu får vi ju en liten inblick i hur det fungerar, jättebra, mer sånt. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...