Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Konkurrenterna till iPad vaknar


set_lo

Rekommendera Poster

Äntligen kommer konkurrenterna till iPad: HPs nya TouchPad, Xoom, PlayBook, ev. den lite kantiga Honeycomb (Andriod) osv. Försprånget blir inte lika självklart. Intressantast idag (och då menar jag det bokstavligen eftersom den presenteras denna dag) tycker jag nog HPs initiativ är. De fick ju ett gigantiskt försprång med köpet av Palm vilket visar sig nu, se på Engadget, t.ex. http://www.engadget.com/2011/02/09/hp-touchpad-vs-ipad-vs-xoom-vs-playbook-the-tale-of-the-tape/ Varför är HP intresanatst? Jo därför att det går inte längre se produkter enskilt. Det är endasti grupp de blir intressanta. Det är "ekosystemet" som blir intressantast att bygga på. Läs exempelvis vad Nokias nya chef tycker  .... "The battle of devices has now become a war of ecosystems, where ecosystems include not only the hardware and software of the device, but developers, applications, ecommerce, advertising, search, social applications, location-based services, unified communications and many other things. Our competitors aren't taking our market share with devices; they are taking our market share with an entire ecosystem. This means we're going to have to decide how we either build, catalyse or join an ecosystem."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte annat än att hålla med!

 

Touchpaden ser smaskig ut.. Men ska jag gå å bli en HP-kund nu? Det passar lixom inte in i min livsstil! ;)

- Man kanske får svälja stoltheten..?

 

// Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är intresserad av BlackBerry playbook, och android 3.0. Android för att man kan leka runt med det längre och att man kan installera program på den via webbläsaren i datorn. Men innan jag ens köper någon som hälst tablet liknande produkt får dem utvecka betteritiden mer :D (blivit skeptisk till androids bränsleförbrukning. pga HTC Desire HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall betona lite det jag tror blir avgörande än mer i framtiden, nämligen ekosystemet. HP planerar inte bara en ny TablePad utan ett operativsystem för skrivbordsdatorer/mer vanliga laptop med webOS (eller dito). Google planerar Inte bara Andriod, men även webbläsaren Chrome och Chrome OS. Bpde HP och Google vill alltså bygga ekosystem. I framtiden väljer man kanske inte bara en telefon, en tablet, eller en laptop. Man väljer del i ett ekosystem, som kanske bara delvis kan förena sig med ett annat ... Och jag tror att just det nya med "tablets" eller skrivplatta, kan vara insteget till den nya modellen ....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blev inte alls sugen på HP plattan.!

 

Blir till att vänta och se vad ipad2 har att erbjuda?? tur att man ska till usa i sommar!crossfingers.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall betona lite det jag tror blir avgörande än mer i framtiden, nämligen ekosystemet. HP planerar inte bara en ny TablePad utan ett operativsystem för skrivbordsdatorer/mer vanliga laptop med webOS (eller dito). Google planerar Inte bara Andriod, men även webbläsaren Chrome och Chrome OS. Bpde HP och Google vill alltså bygga ekosystem. I framtiden väljer man kanske inte bara en telefon, en tablet, eller en laptop. Man väljer del i ett ekosystem, som kanske bara delvis kan förena sig med ett annat ... Och jag tror att just det nya med "tablets" eller skrivplatta, kan vara insteget till den nya modellen ....

 

+1

 

Helt rätt! Kommer bli spännandecitation.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är övriga tillverkare billigare så skulle jag nog kunna tänka mig en sådan, om det finns möjlighet att byta OS till Linux eller BSD...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, man kan tänka sig att inlåsning i ett ekosystem snarast får reaktionen åt det motsatta, att möjligheten till att öppna upp systemen blir allt viktigare. Dels finns en hackerkultur som alltid söker hitta lösningar som inte gillas av tillverkarna i riktning mot öppna upp systemen. Idag kan man köra t.ex. Andriod på vissa iPhonemodeller. Men detta är dels inte vad man kan använda i företag (som är den stora kassakon) eller heller möjligt att införa som marknadsmofell för konsumenter (omöjligt att serva operativ som inte var tänkta att användas i första hand). Dels är hackerkulturen inte av det slaget att man kan bygga upp egna ekosystem. De strävar snarare till diversifiering än förening. Hellre bygger man varianter på system än fokuserar på integrering. Se bara på svårigheten att hindra fragmenteringen av Linux. Tyvärr går det därför inte att se på bl.a. Linuxlägret somett alternativ för att bygga ett öppet ekosystem. Däremotkan man tänka sig att en ny marknadsspelare inser fördelarna och bygger just något annat än Apple, HP, Google etc. (Google lovar öppet, men som jagbskrivit tidigarre är det mycket av marknadsföring än hårda fakta.) För att se hur HP tänker sig integrering mellan deras telefoner och skrivplatta, se http://www.engadget.com/2011/02/09/hps-touch-to-share-eyes-on-starring-the-touchpad-and-hp-pre-3/ som ju kan jämföras med den rredan stora integreringen Apple har i sina produkter, för att inte tala om t.ex. AirPrint, AirPlay ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...