Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

CL6 & CL5 tillsammans, funkar det?


Bonefolder

Rekommendera Poster

Hej!

 

 

Jag har märkt att 2GB ramminne inte räcker till min iMac från tidigt 2008, modell-id 8,1.

Har tittat runt lite på internet och ser att man ska kunna ha 6GB ram som max, även om den officiella maxgränsen är 4GB.

Att jag då vid 6GB behöver ha omatchade minnen har jag förstått inte spelar någon roll. Däremot har jag inte läst någonstans hur noga det är med att de två minnena måste ha samma CL (som jag inte ens vet vad det är).

 

Jag har spanat ut två minnen från Misco.se, det ena är ett 4GB Corsair Value Select, DDR2 SO-DIMM 200-pin PC6400/800MHZ CL6, och det andra är ett 2GB Corsair Value Select, DDR2 SO-DIMM 200-pin PC6400/800MHZ CL5.

Vad jag kan se så skiljer de sig bara i den här CL-saken. Spelar det någon roll?

Om det gör det kan någon gärna få hjälpa mig att hitta ett 4GB och ett 2GB minne som fungerar ihop. Tack!

 

 

Ida

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Finns bara ett sätt att få svar! Sannolikt kommer det att fungera. Att det ibland inte fungerar brukar handla om mer än latensen. Risken att det inte fungerar ökar något när man blandar olika tillverkare och olika tillverkningsår. Således minskar du risken genom att köpa minnen ur samma tillverkningserie.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelar ingen som helst roll.

Blandar du CL6 och CL5 kommer den långsammaste användas. Dvs. CL6

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen!

 

Jag bestämde mig för att bara köpa två stycken 2GB istället. Det var nämligen hälften så dyrt, och jag tror inte jag riktigt behöver 6GB minne. Än i alla fall.

Jag kollade runt lite på internet och ser att de här Corsair-minnena jag tänkt köpa också finns i en Corsair Mac-variant. Är det bara klisterlappen som är annorlunda eller är det faktiskt skillnad? De är dubbelt så dyra som de andra vanliga.

Det fungerar väl att ha de jag tänkte köpa? http://www.dustinhome.se/pd_5010485117.aspx?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Thomas Ytterberg

Vad gäller Kingstons minnen finns det ett väldokumenterat problem där "icke-Mac"-minnena gör att datorn inte startar när de monteras parvis. Vet inte ifall det också gäller Corsair men har inte hört något där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört Corsairs Mac memory nu i fyra olika Macar och aldrig haft något problem med någon av dem. Så jag kan inte annat än rekommendera dem. (Någon hundralapp extra kan jag själv lägga på att få minnen som har lägre potential för att strula. Men det beror väl mest på ens egen ekonomi hur man ser på den saken?)

 

CL eller CAS latency (Column Address Strobe latency) är ett mått på hur snabbt minnet egentligen är vid adressring. Ett CL på 5 innebär att det tar fem klockcykler av minnesbussen för minnet att adressera en kolumn i minnet (dvs. från det att minnescontrollern begär tillgång till detta) och göra data från första posten tillgänglig på minnesbussen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så man kan alltså inte använda de vanliga PC-minnen till Mac? Man måste alltså köpa de speciella minnena som är dubbelt så dyra?

Jag skulle ju helst vilja slippa det, så klart, men om det är osäkert att det inte funkar är det klart att jag köper de dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan du använda "PC-minnen", men Macarna är väldigt griniga om det är lågbudgetminnen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Crucial och Corsair har alltid funkat för mig, när det gäller Kingston skall det vara minnen som börjar med KTA för Apple om du vill slippa problem.

Jag har nog uppdaterat 10-15 maskiner så som MacBook, MacBook Pro och MacMini´s

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och du tror att det kommer fungera med de Corsair-minnena jag länkade till innan?

Du hade ju inte provat med en iMac, men det kanske är lite samma sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...