Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dags byta ADSL-modem, vilket är att föredra?


Pocahontas

Rekommendera Poster

Det är nog dags att se om sitt hus som man säger..

Har aldrig ersatt mitt ADSL-modem eller splitter med något nytt...det bara har fungerat, och gör fortfarande..

I natt gick linan ner, och jag ringde min support i vanlig ordning.

Det händer ju att prylar går sönder i telestationen, och behöver bytas ut..

 

Under tiden jag vänta på min tur till supporten så kom linan igång igen..men jag tog ändå samtalet med supporterkillen..

 

Då kom vi in på detta med ADSL-modemet, att jag haft mitt svarta Zyxelmodem väldigt länge och jag vet ju att saker håller inte i evighet...

Fick då veta att splittern är det som först "slits ut" och det bör man byta "oftare".

Hur ofta frågade jag inte...i vilket fall så har det inte bytts sedan starten av bredband i området..

 

Han rekommenderade då att jag skulle skaffa D-link 2640 eller 2670 samt splitter till detta....

Av nån anledning har jag alltid varit skepiskt till D-links produkter, men det kanske är historia nu... eller?

 

Därför slänger jag ut min fråga..vad finns det att välja bland, mer än D-Link och ett nyare Zyxel.. (Ser att Telia rekommenderar att mman byter ut sin svarta Zyxelmodem...)

Dessutom tror jag att de supporterkillen rekommenderade har trådlös router, och det vill jag inte ha då jag har Airportstationen...

 

En andra fråga då jag aldrig bytt modem...är det bara att plugga i och köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har Telia 8M. När jag hade zyxel vet jag att mjukvaran i modemet gjorde att man skulle ha lite olika profiler i konfig på ADSL. IOM att jag har telefon och TV i samma lina så kör jag Telias SMART. Den är inte jättesmart, men funkar bra för mej. I princip så hyr man den för typ 29kr/mån, men Telia kan hålla den uppdaterad och äger den. Den har inbyggd wifi, men den går att stänga av om man vill. Du kan portforwadera men inte ändra så mycket mer. Jag kör airport express och timecapsule bakom denna.

Om du bara har bredband så kan du nog välja modem/router lite friare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara bredband, inga andra tjänster. ingen fart på det heller, kopparlina, långt till stationen, så runt 6 Mbit/s får jag nöja mig med...

 

 

http://www.youtube.com/watch?v=Nm8M-_Eg76Y&feature=player_embedded

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Letat lite, verkar vara D-link och Zyxel som gäller, de flesta verkar dock ha inbyggd router, och trådlöst..men det måste, förhoppningsvis gå att stänga av, sätta i "bryggat läge"

 

Ska dock se om jag hittar "bara" ett modem...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med nätverk länge (och har dessutom inte den bästa erfarenheten av Telias HD). Har aldrig hört talas om att splitter eller modem 'blir sämre' med tiden, enligt min uppfattning är de är binära, funkar eller funkar inte. Kör du vidare med prylarna med gott mod. (Kör själv med en gammal Netgear, modem, router och g trådlöst i ett, dg834g (och g räcker för mig när jag bara har 8 mbs förbindelse)

Det finns massor av förklaringar till att din internetförbindelse inte funkade men det är säkert enklast att förklara att det är fel på dina grejor än på Telias...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade (jag sitter i samma sits som du, koppar, 8 mb, 5 km till station) med bredbandkollen, kabel gav 6,9, trådlöst g gav 6,9), tvivlar som sagt på att utbyte av splitter och/eller modem ger någon effekt). Däremot har jag sett att olika trådlösa kan ge olika resultat, kan skilja upp till 0,2-0,3 mb/s)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har liknande funderingar. Vad är ett bra modem om man skall köra en TimeCapsule eller Airport Extreme?

 

Idag kör jag en Netgear-router med inbyggt modem och en separat Netgear WLAN accesspunkt. Har funderingar på att byta ut dessa två mot en TimeCapsule men då behöver man ett modem. Det jag funderar på är ett Netgear DM111P som bara är ett modem och ingenting annat.

 

Nån som har erfarenhet av detta modem och hur det funkar med TimeCapsule eller Airport Extreme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har jobbat med nätverk länge (och har dessutom inte den bästa erfarenheten av Telias HD). Har aldrig hört talas om att splitter eller modem 'blir sämre' med tiden, enligt min uppfattning är de är binära, funkar eller funkar inte. Kör du vidare med prylarna med gott mod. (Kör själv med en gammal Netgear, modem, router och g trådlöst i ett, dg834g (och g räcker för mig när jag bara har 8 mbs förbindelse)

Det finns massor av förklaringar till att din internetförbindelse inte funkade men det är säkert enklast att förklara att det är fel på dina grejor än på Telias...

 

 

Nu har jag inte Telia, utan ett bolag som heter Phonera, och det var supportkillen som påstod att Splittern slits av strömspikar och annat, men jag är också lite tvivlande till det snacket...

Men men, ha dubbel uppsättning är inte fel, åskan kan slå till när man minst anar det...

 

Linan har varit nere några timmar igen, och när jag väl kom fram till deras support, så hade de tjall på sina telefoner också..varje gång det var min tur så bröts samtalet...

Nåväl, när jag sent omside fick tag i en vettig kille så fick jag veta att det var fel i hela området. Alla lampor lyste som de skulle på modemet men inget nät..

 

I morse vara dsl-lampan släckt, då vet man att det är något fel...värre är det när det lyser och inte fungerar... :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att jag kör bara trådlöst med MacBook, de andra macarna är anslutna via kabel till basstationen..snabbast så...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...