Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Corona SDK vs. Xcode


CarlG

Rekommendera Poster

Hej,

 

Som rubriken lyder vilket program är bäst om man ska försöka sig på att göra spel till Iphone?

Vilket är enklast och vilket använder sig flest utav?

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror så här: Vill du snabbt sätta igång och har inte så väldigt stora ambitioner/kunskaper om programmering så är nog Corona den enklare vägen. Den låter dig framförallt få tillgång till en enklare 2D-motor. Inget illa om detta, då många spel baserar sig på just 2D, om det finns en bra spelidé och snygg grafik finns inget som borde stoppa dig från det. Men om du skall göra ett 3D-spel med avancerad grafik och sådant, har en mängd och djupa kunskaper i programmering och kanske sitter på ett företag som gör spel skall du definitivt välja Xcode. Corona är ett litet skal ovanpå andra skal som låter dig göra snabbt saker, men en hel del begränsningar. Vill du t.ex. göra ett vektorgrafiskt spel, skulle jag nog rekommendera att se närmare på OpenGL i den implementation som finns i iOS. Har du som sagt precis börjat med programmering: Corona, har du länge erfarenhet: Xcode. (Det finns givetvis argument som resulterat i precis motsatt rekommendation; kanske kommer det någon annan som vill ta upp det.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Xcode är bara en integrerad utvecklingsmiljö. Det har inget i sig med någon SDK att göra. Du köra en myriad olika SDK från Xcode.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör på Corona, tycker jag. En kompetent plattform, med ett språk som är betydligt lättare att ta till sig än Objective C. Dessutom får du på ett extremt enkelt sätt tillgång till en fullt fungerande fysikmotor.

 

Samtidigt kan jag passa på att göra reklam för ett verktyg till Corona som jag håller på att utveckla. Det heter Gumbo och är redan mycket uppskattat och är gratis att använda. Det låter dig placera ut objekt på ett enkelt sätt, som sedan genererar kod som du kan använda i Corona:

 

http://www.nerderer.com/Gumbo

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, Tack för alla råd! Får försöka mig på att börja med Corona och sedan gå över till xcode när jag har blivit duktigare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en fråga till bara, kan man göra ett komplett spel i Corona med meny och allt? Eller måste man använda sig av flera program i så fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan göra ett helt spel med endast Corona. Jag tror visserligen att xcode måste vara installerat, men det är bara för att du ska kunna kompilera programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...