Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Upprop mot de hutlösa elpriserna


Pocahontas

Rekommendera Poster

iMatte v. 2.0

Jag tycker nog att det är bra med ett högt elpris - så länge det ackompanjeras av en vettig och stram energi- och miljöpolitik. Höga priser är den hittills enda kända metoden att minska det meningslösa slöseri med resurser som pågår i vårt samhälle. Höga priser motiverar folk och företag att investera i lägre energiförbrukning, att bygga mindre och bättre isolerade hus. Dessutom tvingas företag höja priser på produkter som kräver energi vid tillverkningen vilket minskar en del av den den meningslösa konsumtionen. Baksidan är att det nödvändiga blir dyrare, men det är smällar man får ta och med en vettig politik skulle energiskatterna användas för att kompensera för detta, gärna med en progressiv skala. Om nu någon trodde något annat så drabbas även jag hårt av de höga elpriserna, men lever man utan marginaler på några få tusingar i månaden, så har man nog större saker att fundera över än höga elpriser.

 

Nu har vi höga elpriser - saknas gör bara stora delar av den vettiga energi- och miljöpolitiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

men lever man utan marginaler på några få tusingar i månaden, så har man nog större saker att fundera över än höga elpriser.

Precis! De fasta kostnaderna för el äter snart upp så mycket av ens ekonomi att man, om man så aldrig förbrukar en kilowattimme, inte har råd att betala mat och hyra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker nog att det är bra med ett högt elpris - så länge det ackompanjeras av en vettig och stram energi- och miljöpolitik.

/…/

Nu har vi höga elpriser - saknas gör bara stora delar av den vettiga energi- och miljöpolitiken.

Bra skrivet! :yeahbaby::respekt:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Precis! De fasta kostnaderna för el äter snart upp så mycket av ens ekonomi att man, om man så aldrig förbrukar en kilowattimme, inte har råd att betala mat och hyra.

 

Jag har ca 2800 i fasta kostnader per år - hela 233 kronor i månaden alltså. Om det äter upp en betydande del av din ekonomi så kanske du borde se över din ekonomi i stället? Tjänar du bara 233 kronor i månaden kanske du tom borde byta jobb? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga: Men har de olika nätbolagen inte olika kostnader för sina nät, och att de därför tar ut olika avgifter? fundersam.gifOch om alla ska betala samma, innebär inte det att en del inte kan täcka sina kostnader, och att en del får in mer pengar än näten kostar? Det enda sättet att komma runt problemet är att förstatliga alla nätbolag och bekosta näten via skattsedeln. (Det senare är något som EU vill och som regeringen är emot). Det har en gynnsam fördelningspolitisk effekt; kostnaden minskar för låginkomsttagare och ökar för höginkomsttagare. Elnäten får väl ses som ett basbehov precis som annan infrastruktur som vägar, järnvägar et cetera, och ska därför finansieras på samma sätt, skatt efter bärförmåga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanske en dum fråga: Men har de olika nätbolagen inte olika kostnader för sina nät, och att de därför tar ut olika avgifter? fundersam.gifOch om alla ska betala samma, innebär inte det att en del inte kan täcka sina kostnader, och att en del får in mer pengar än näten kostar? Det enda sättet att komma runt problemet är att förstatliga alla nätbolag och bekosta näten via skattsedeln. (Det senare är något som EU vill och som regeringen är emot). Det har en gynnsam fördelningspolitisk effekt; kostnaden minskar för låginkomsttagare och ökar för höginkomsttagare. Elnäten får väl ses som ett basbehov precis som annan infrastruktur som vägar, järnvägar et cetera, och ska därför finansieras på samma sätt, skatt efter bärförmåga.

:yeahbaby:

 

Ens förbrukning får man själv styra, det är två skilda saker...nät och förbrukning

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:yeahbaby:

 

Ens förbrukning får man själv styra, det är två skilda saker...nät och förbrukning

Exaktemente! :D

 

Som miljöpartist anser jag inte att elen ska vara billig*, vi behöver incitament att hushålla med vår energi, så att energiförbrukningen överlag kan minska.

 

 

*Utom till basindustri som pappers- och ståltillverkning, en del tvingas ju stänga mer eller mindre tillfälligt. Där kan man i stället via lagstiftning kräva energibesparande teknik, vilket ger företagen möjlighet att fördela ut kostnaderna långsiktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör jämförelsen med vårt allmänna vägnät...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får ställa hoppet till att den italienska uppfinningen är lösningen på allas problem och de stora jättarnas fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ca 2800 i fasta kostnader per år - hela 233 kronor i månaden alltså. Om det äter upp en betydande del av din ekonomi så kanske du borde se över din ekonomi i stället? Tjänar du bara 233 kronor i månaden kanske du tom borde byta jobb? :)

Jag talar om hur framtiden kan komma att se ut, den dagen alla är så snåla med energi och den dagen husen är så välisolerade att det knappt förbrukas nån energi att elbolagen går i kk om de inte chockhöjer de fasta avgifterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För övrigt har jag förmånen att bo i den kommun vars el kostar minst i hela Sverige. Men det har i och för sig mindre betydelse i det stora hela. Det som är mest stötande för de flesta är väl att elbolagen roffar åt sig och utnyttjar det faktum att de har så gott som monopol. Därför skrev jag också på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det drabbar ju mest fattiga hushåll dom rika hushållen behöver inte spara utan kan ha 25° om dom vill det, och dom stora industrierna som gör gröna siffror behöver heller inte spara.

 

Många köper kaminer och div då faller miljötänket en del.

 

Vi har en kostnad på 6000:- i månaden för tillfället och håller 20° c.a

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker det är svinaktiga priser

 

Detta tar Fortum ut av mig

post-113-002450400 1296635835_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...