Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Omforma fritt eller svarta pilen?


Linuz M

Rekommendera Poster

En fråga:

 

Vad är egentligen vitsen med knappen "Omforma fritt" i verktygslådan (Indesign och illustrator)?

Tycker jag upplever att jag får samma val om jag använder den vanliga svarta pilen i verktygslådan!? Eller?

Man kommer ju åt både rotering, storlek genom svarta pilen. Eller är jag ute och cyklar? :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte dra i ett hörn med omforma fritt? Typ skeva och perspektiv? Testa å håll ner alt eller cmd när du drar, kanske gör skillnad, var ett tag sen jag höll på så jag minns inte detaljerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt lager eller objektet markerat innan då?

Som du säger borde det va lite skillnad på omforma fritt och de andra, så minns jag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den svarta pilen är primärt ett markeringsverktyg, men du kommer åt vissa redigeringsfunktioner genom att trycka ner ctrl.

 

Med "Omforma fritt" kan du dra och ändra storlek och rotera på ett markerat objekt direkt genom att antingen dra i en punkt eller placera verktyget utanför det markerade objektet och rotera. Du kommer åt dom andra redigeringsfunktionerna också på samma sätt som svarta pilen genom att hålla ner ctrl och klicka men då får du välja antalet grader som du ska rotera, du gör det inte fritt. Använder du Omforma fritt på ex en rektangel, drar åt sidan och håller ner alt så växer den proportionellt åt bägge håll, drar du i ett hörn och håller ner Shift så växer den proportionellt åt alla håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den enda skillnad jag märker är att när man använder omforma fritt och håller ner Ctrl så skevar man!?. Annars är det ju samma.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns vissa likheter, men med markeringsverktyget kan du markera och ex flytta ett objekt genom att klicka och dra och du kan få fram samma funktioner om du trycker ner ctrl, men du kan inte markera med "Omforma fritt". Du kan inte heller rotera ett objekt "fritt" med merkeringsverktyget, den svarta pilen, du måste trycka ner ctrl och välja antalet grader du ska rotera. Med Omforma fritt klickar du bara bredvid objektet (när det är markerat) och roterar (justerar) objektet tills du har fått det som du vill. Samma funktion som markeringsverktyget gäller om du klickar i objektet klickar drar och flyttar det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekar jag med den svarta pilen precis utanför en punkt så får jag ett roteringsverktyg och kan dra önskade grader så för mig känns det ganska samma i och för sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekar jag med den svarta pilen precis utanför en punkt så får jag ett roteringsverktyg och kan dra önskade grader så för mig känns det ganska samma i och för sig.

Jo, det stämmer, det är ganska samma. Vad jag kan se så är största skillnaden att man inte kan markera med Omforma fritt-verktyget, but what the heck....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen fått alla vektorpunkter markerade i Illustrator och därför upplevs dem som lika. Men fördelen är att du kan markera endast en punkt och dra just den hur du vill. Det är skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har antagligen fått alla vektorpunkter markerade i Illustrator och därför upplevs dem som lika. Men fördelen är att du kan markera endast en punkt och dra just den hur du vill. Det är skillnad.

Inte med den svarta pilen, den markerar ett helt objekt eller en grupp. Du menar nog direktmarkeringen, den vita pilen. Med den kan du markera enskilda ankarpunkter och dra, men inte enskilda med den svarta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...